ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 84 δισ. δολ. φέτος η ζημία για τον κλάδο των αεροπορικών

Στα 84 δισ. δολ. φέτος η ζημία για τον κλάδο των αεροπορικών

Τον κώδωνα του κινδύνου κρούει η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), προειδοποιώντας τις εταιρείες του κλάδου ότι η φετινή χρονιά θα είναι η χειρότερη στην ιστορία τους. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα και τις δριμείες επιπτώσεις της πανδημίας στις μετακινήσεις και στη λειτουργία αεροδρομίων και αεροπορικών εταιρειών, ο κλάδος θα ζημιωθεί κατά 84 δισ. δολ. Τα δε συνολικά έσοδά του ενδεχομένως να περιοριστούν στο μισό από τα 828 δισεκατομμύρια δολάρια το 2019 στα 419 δισ. δολ. φέτος. Πολύ χαρακτηριστικά επισημαίνει ο γενικός διευθυντής της ΙΑΤΑ, Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ, ότι «κάθε ημέρα που περνάει, ζημιώνει τις αερομεταφορές διεθνώς κατά 230 εκατομμύρια δολάρια». Εάν επιμεριστεί το κόστος αυτό ανά επιβάτη, τότε φθάνει τα 38 δολάρια.

Αναφορικά, τώρα, με την επόμενη χρονιά, η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών προβλέπει ότι οι κλαδικές ζημίες θα φθάσουν τα 15,8 δισ. δολ., οπότε η διετία θα μεταφραστεί σε οικονομική αιμορραγία σχεδόν 100 δισ. δολ. Κι αυτό θα παρατηρείται ενώ η επιβατική κίνηση μετά δυσκολίας θα αποκαθίσταται και οι αεροπορικές εταιρείες θα μειώνουν δραστικά τους ναύλους, μήπως και προσελκύσουν τους ανθρώπους να ταξιδέψουν και πάλι μαζικά. «Οι αερομεταφορείς θα βρίσκονται σε μια οικονομικά ασταθή κατάσταση και το 2021», υπογραμμίζει ο Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ και προβλέπει πως ο μεταξύ τους ανταγωνισμός θα επιταθεί. «Οπερ σημαίνει ότι οι εταιρείες θα κάνουν πολύ σημαντικές προσφορές για να αναθερμάνουν τη ζήτηση», προσέθεσε. Επιπλέον, η ΙΑΤΑ προέβλεψε αύξηση στα έσοδα του κλάδου, τα οποία θα φθάσουν στα 598 δισ. δολάρια το 2021.

Οι αεροπορικές εταιρείες προσμετρούν τις ζημίες από τις χαμένες εβδομάδες επιβατικής κίνησης, το χρέος, που διογκώνεται εξαιτίας των σχεδίων διάσωσης, και τις κακές προοπτικές για μειωμένη ζήτηση. Το τρέχον έτος ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να μειωθεί δραστικά στα 2,25 δισ., αλλά το 2021 θα φθάσουν τα 3,38 δισ. – κι αυτό σημαίνει πως θα είναι και πάλι σε επίπεδα 25% χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του 2019. Πάντως, υπάρχει και μια θετική εξέλιξη, μιας και η μεταφορά φορτίων έχει καλύτερες επιδόσεις και αναμένεται οι συναφείς χρεώσεις να αυξηθούν άνω του 30%. Η αύξηση συνδέεται με το ότι καθηλώθηκαν μαζικά πάμπολλα αεροσκάφη σε όλο τον κόσμο, συμβάλλοντας σε έσοδα σχεδόν ρεκόρ, της τάξεως των 111 δισ. δολ.