ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο στόχαστρο της Κομισιόν η Apple

Στο στόχαστρο της Κομισιόν η Apple

Μία ακόμη έρευνα ξεκινάει στην Ευρώπη σχετικά με την παραβίαση των αντιμονοπωλιακών κανόνων από τους αμερικανικούς τεχνολογικούς κολοσσούς. Η ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού ανακοίνωσε πως παράλληλα με τον έλεγχο της δραστηριότητας της Amazon, που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, θα ξεκινήσει επιπλέον έρευνες για δύο συγκεκριμένες τακτικές της Apple.

Η Κομισιόν θα ελέγξει κατά πρώτον τη χρέωση συνδρομής που έχει επιβάλει η Apple σε κάθε πάροχο εφαρμογής στην πλατφόρμα iOS App Store. Σύμφωνα με την πολιτική της Apple, ο κάθε πάροχος που θέλει να προωθήσει την εφαρμογή του στους χρήστες μέσω του App Store χρεώνεται 30% για κάθε νέα εγγραφή τον πρώτο χρόνο και 15% τα επόμενα. Η έναρξη της έρευνας πυροδοτήθηκε από τις καταγγελίες της Spotify, υπηρεσίας απευθείας αναπαραγωγής (streaming) μουσικής, η οποία ισχυρίζεται ότι αδυνατεί να ανταγωνιστεί την υπηρεσία μουσικής της Apple.

Το Μάιο του 2019 υπέβαλε καταγγελία κατά της Apple, υποστηρίζοντας ότι «στραγγαλίζει» την εταιρεία. Συγκεκριμένα, η Spotify δήλωσε ότι οφείλει είτε να πληρώσει ένα μεγάλο μερίδιο των εσόδων της στην Apple είτε κινδυνεύει να χάσει πελάτες, οι οποίοι δεν θα ξέρουν πώς να πληρώσουν για την εφαρμογή.

Η Apple έχει δηλώσει επανειλημμένως πως οι εν λόγω περιορισμοί έχουν επιβληθεί για την ασφάλεια και την προστασία των δεδομένων των χρηστών. «Δημιουργήσαμε το App Store έχοντας δύο στόχους υπόψη. Αφενός, για να είναι ένα ασφαλές και έμπιστο μέρος, όπου οι καταναλωτές θα ανακαλύπτουν και θα κατεβάζουν εφαρμογές. Αφετέρου, για να προσφέρει μια σπουδαία ευκαιρία στους επιχειρηματίες και στους παρόχους», υποστηρίζει η εταιρεία.

Αντιθέτως, η Ευρωπαία επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ σχολίασε πως η Apple έχει θέσει τους δικούς της κανόνες για την παροχή των εφαρμογών στους χρήστες των κινητών και των τάμπλετ της. Επομένως, συνέχισε η ίδια, η αρχή ανταγωνισμού οφείλει να ελέγξει εάν οι τακτικές της συμμορφώνονται με τους κανόνες του ανταγωνισμού.

Η δεύτερη έρευνα αφορά την υπηρεσία ανέπαφων και ηλεκτρονικών πληρωμών της τεχνολογικής εταιρείας, το Apple Pay. Πρόκειται ουσιαστικά για τη μοναδική υπηρεσία πληρωμής που προσφέρεται στους χρήστες των iPhone ή iPad. Οπως δήλωσε όμως η κ. Βεστάγκερ, τα μέτρα της Apple δεν θα έπρεπε να στερούν από τους καταναλωτές την επιλογή άλλων υπηρεσιών πληρωμής, οι οποίες είναι ενδεχομένως καλύτερες σε ποιότητα, σε τιμή ή πιο καινοτόμες.

Στην περίπτωση που η Κομισιόν κρίνει ότι η Apple πράγματι παραβιάζει τους αντιμονοπωλιακούς κανόνες, ενδέχεται να επιβάλει στην εταιρεία πρόστιμο έως και 10% των παγκοσμίων εσόδων της.

Ωστόσο, ορισμένοι ανταγωνιστές της υποστηρίζουν πως τα πρόστιμα, ακόμα και τέτοιου ύψους, δεν αρκούν. «Φάνηκε και από άλλα πρόστιμα, εναντίον της Google για παράδειγμα, ότι δεν έχουν καμία ουσιαστική επίδραση στις μακροπρόθεσμες επιχειρηματικές τακτικές» των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών, σχολίασε χαρακτηριστικά στους Financial Times σύμβουλος ανταγωνιστικής της Apple.

Η Amazon

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη είναι οι έρευνες σχετικά με τη δραστηριότητα της Amazon. Η ευρωπαϊκή αρχή ανταγωνισμού εξετάζει τον διπλό ρόλο της Amazon ως διαδικτυακής πλατφόρμας και ως παραγωγού προϊόντων. «Σε έναν αγώνα ποδοσφαίρου, δεν δεχόμαστε ποτέ η μία ομάδα να είναι παράλληλα και διαιτητής», δήλωσε την προηγούμενη εβδομάδα στο BBC η κ. Βεστάγκερ. Η Κομισιόν ερευνά κυρίως εάν η εταιρεία χρησιμοποιεί τα δεδομένα των καταναλωτών μέσω της πλατφόρμας της, ώστε να αντιληφθεί τις καταναλωτικές τάσεις και να δημιουργήσει αντίστοιχα προϊόντα. Επίσης, ερευνάται εάν η Amazon προωθεί τα δικά της προϊόντα έναντι άλλων παρόχων στην πλατφόρμα της.