ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περιθώρια συμβιβασμού για τη διάσωση της Lufthansa

Περιθώρια συμβιβασμού για τη διάσωση της Lufthansa

Η απειλή του Γερμανού δισεκατομμυριούχου Χάινζ Χέρμαν Θίλε για καταψήφιση του πακέτου στήριξης 9 δισ. ευρώ από τη γερμανική κυβέρνηση στη Lufthansa ίσως να μην είναι τόσο καταστρεπτική όσο φαίνεται. Εάν η αεροπορική εταιρεία κηρύξει πτώχευση, τότε η επένδυση 715 εκατομμυρίων ευρώ του 79χρονου δισεκατομμυριούχου θα τιναχτεί στον αέρα. Παράλληλα, όμως, θα πληγεί και η κυβέρνηση της Γερμανίδας καγκελαρίου Αγκελα Μέρκελ. Ωστόσο, υπάρχει μια διέξοδος που ωφελεί και τους δύο.

Οι μέτοχοι δεν έχουν πολλούς λόγους να διαμαρτυρηθούν για το πακέτο διάσωσης. Το Βερολίνο θα αποκτήσει μερίδιο έως και 20% στον αερομεταφορέα, με έκπτωση 75% στην τρέχουσα τιμή της μετοχής. Παράλληλα, όμως, θα επεκτείνει το δάνειο των 3 δισεκατομμυρίων ευρώ και θα διοχετεύσει επιπλέον 5,7 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω ενός υβριδικού μοντέλου, της λεγόμενης «σιωπηρής συμμετοχής». Εάν η κυβέρνηση επέμενε να αγοράσει τις μετοχές κατά τον συνήθη τρόπο, τότε οι υφιστάμενοι μέτοχοι θα κατέληγαν με ένα μερίδιο μειοψηφίας σε μια κρατικά ελεγχόμενη επιχείρηση.

Επομένως, θα ήταν εύκολο να απορρίψει κανείς τα επιχειρήματα του Θίλε, ο οποίος υποστηρίζει ότι το Βερολίνο δεν έχει κανένα δικαίωμα να εξαγοράζει μερίδια ιδιωτικών επιχειρήσεων. Ωστόσο, το μερίδιό του στη Lufthansa, ύψους 15,5%, του δίνει τη δυνατότητα να μπλοκάρει τη συμφωνία με τη γερμανική κυβέρνηση, η οποία προϋποθέτει τη στήριξη τουλάχιστον των δύο τρίτων των μετόχων. Μόλις το 38% αυτών έχει δηλώσει συμμετοχή στην αυριανή γενική συνέλευση, όπου θα γίνει η σχετική ψηφοφορία.

Εάν η Lufthansa κηρύξει πτώχευση, τότε η επένδυση του Θίλε θα εξανεμιστεί και επίσης ο ίδιος θα φέρει την ευθύνη για τις απώλειες άλλων μετόχων. Το Βερολίνο έχει αρκετούς λόγους για να μην υποκύψει στις απειλές του. Μια χρεοκοπία θα είχε ανυπολόγιστο κόστος στη γερμανική επιχειρηματική σκηνή, που έχει ήδη πληγεί από το σκάνδαλο της Wirecard. Επίσης, το Βερολίνο θα είχε ακόμη λιγότερη επιρροή όσον αφορά το μέλλον των 138.000 υπαλλήλων της εταιρείας.

Εκτός αυτού, η Μέρκελ κατά πάσα πιθανότητα συμμερίζεται τη στάση του Θίλε. Οσο το Χριστιανοδημοκρατικό Κόμμα (CDU) επεξεργαζόταν το πακέτο διάσωσης, εξέταζε τη λήψη μεριδίου 10%, ενώ το Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα (SPD) απαιτούσε μερίδιο ύψους 20%.

Αυτό προσφέρει ένα περιθώριο για συμβιβασμούς. Εάν ο Θίλε μπορούσε να συμμετάσχει στην προσφορά μετοχών με τους ίδιους όρους που δέχθηκε η κυβέρνηση, τότε η Lufthansa θα έπαιρνε τα χρήματά του, αλλά θα μειωνόταν σημαντικά ο ρόλος του Βερολίνου. Το SPD και άλλοι μέτοχοι θα απογοητεύονταν, αλλά ελλείψει του απαραίτητου χρόνου προετοιμασίας δεν μπορούν να κάνουν και πολλά. Εκτός αυτού, ένα ελαφρώς μικρότερο μερίδιο της κυβέρνησης στη Lufthansa θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα όλων των ιδιωτών επενδυτών.