ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι κάμερες των κινητών νίκησαν την Olympus

Οι κάμερες των κινητών νίκησαν την Olympus

H Olympus, η κάποτε αγαπημένη εταιρεία των απανταχού φωτογράφων –επαγγελματιών και ερασιτεχνών–, κλείνει το κεφάλαιο αυτό ύστερα από πορεία 84 συναπτών ετών. Δέχθηκε καίριο πλήγμα,, αλλά όχι από την πανδημία του κορωνοϊού. Το υπέστη από τη σαρωτική εμφάνιση των έξυπνων κινητών τηλεφώνων, που προσέφεραν μεγάλες ευκολίες φωτογράφισης στους πάντες. Εξ ου και η  εταιρεία θα επικεντρωθεί ακόμα περισσότερο στην κατασκευή ιατρικού εξοπλισμού και συγκεκριμένα μικροσκοπίων και ενδοσκοπίων, από όπου και ξεκίνησε. Σύμφωνα με δηλώσεις της διοίκησης της Olympus, παρά τις εντεινόμενες προσπάθειές της να διατηρηθεί παρούσα στην αγορά ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών, αυτές πλέον δεν αποδίδουν τα κέρδη του παρελθόντος. Λόγω των έξυπνων κινητών, η εν λόγω αγορά συρρικνώθηκε σε μέγιστο βαθμό και η εταιρεία τα τελευταία τρία χρόνια κατέγραφε απώλειες.

Η ιαπωνική εταιρεία κατασκεύασε την πρώτη φωτογραφική της μηχανή το 1936, ενώ, πριν καταπιαστεί με το αντικείμενο αυτό, ασχολείτο με τα μικροσκόπια. Η Semi – Olympus I είχε μια αναδιπλούμενη φυσούνα, η οποία έμοιαζε με ακορντεόν. Προφανώς δεν ήταν προσιτή στους πολλούς, μιας και κόστιζε τότε όσο ένας μισθός κι ακόμα παραπάνω. Η δραστηριότητα αυτή συνεχίστηκε για πολλές δεκαετίες, τελειοποιώντας και εκσυγχρονίζοντας φακούς και μηχανές και τον συναφή εξοπλισμό τους. Αναδείχθηκε έτσι η Olympus με τις ομώνυμες μηχανές της σε μια από τις κορυφαίες διεθνώς, με αξιόλογο μερίδιο αγοράς, όπως επισημαίνει σχετικά το BBC. «Υπάρχει πολλή αγάπη για τις Olympus», δήλωσε ο Νάιτζελ Αθερτον, εκδότης του ειδικευμένου φωτογραφικού περιοδικού Amateur Photographer. Τη δεκαετία του 1970 έφτασε στο απόγειό της.

Οι φωτογραφικές μηχανές της διαφημίζονταν στην τηλεόραση από πασίγνωστους φωτογράφους στη Βρετανία, όπως ο Ντέιβιντ Μπέιλι και ο λόρδος Λίτσφιλντ. «Αυτές οι φωτογραφικές μηχανές είχαν επαναστατική και όμορφη σχεδίαση, ήταν πολύ μικρές, πολύ ελαφριές και είχαν πραγματικά υψηλή ποιότητα φακών», προσθέτει ο κ. Αθερτον. Επιπλέον, τόνισε ότι πάντα η Olympus με τις μηχανές της είχε ένα πιστό και αφοσιωμένο κοινό, που ακολουθούσε την εταιρεία, παρά το προβλήματα που αντιμετώπιζε με τις νέες τεχνολογίες, όπως η αυτόματη εστίαση. Παρά ταύτα, η ιαπωνική επιχείρηση κατέβαλε προσπάθειες να εναρμονιστεί με τα δεδομένα και να κατασκευάσει ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

Και πάλι, όμως, οι μηχανές της αυτές δεν αφορούσαν το λεγόμενο ευρύ κοινό. Απευθύνονταν στη μεσαία αγορά, όπως επεξηγεί ο κ. Αθερτον, δηλαδή σε άτομα, «που προτιμούσαν να έχουν μια φωτογραφική μηχανή η οποία δεν απαιτούσε από σένα απλώς να εστιάσεις και να πατήσεις ένα κουμπί, αλλά ούτε και οι προδιαγραφές της ήταν αμιγώς επαγγελματικές». Η εν λόγω αγορά εξουδετερώθηκε με την έλευση των έξυπνων κινητών τηλεφώνων. «Κατά τα τελευταία χρόνια η Olympus υπέπιπτε συνεχώς σε λάθη, έπαιρνε εσφαλμένες αποφάσεις και τελικά βρέθηκε εκτός παιχνιδιού», συμπλήρωσε ο Νάιτζελ Αθερτον. Και ως ένα τέτοιο παράδειγμα ανέφερε το γεγονός πως δεν είχε σημειωθεί τεχνολογική πρόοδος ως προς τη δυνατότητα για βιντεοσκόπηση εν συγκρίσει με τις ανταγωνίστριες εταιρείες. Επίσης, τόνισε πως η Olympus δέχθηκε σοβαρό πλήγμα εξαιτίας μεγάλου οικονομικού σκανδάλου που ξέσπασε στους κόλπους της το 2011 και σε αυτό είχαν εμπλακεί υψηλόβαθμα διοικητικά στελέχη της.