ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανήσυχοι αλλά έτοιμοι για ακριβότερη βενζίνη οι Αμερικανοί

Εάν υπάρχει κάποιος που διατηρεί την ψυχραιμία του παρά τη ραγδαία άνοδο της τιμής της βενζίνης στα πρατήρια καυσίμων σε ορισμένες αμερικανικές πόλεις, τότε θα πρέπει να προετοιμάζεται για ακόμα πιο… δύσκολες ημέρες. Οι ανησυχίες για πιθανές διακοπές στην προμήθεια βενζίνης και οι αυστηρότερες περιβαλλοντικές ρυθμίσεις θα ενισχύσουν έτι περαιτέρω τις τιμές την άνοιξη και το καλοκαίρι. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Υπηρεσίας Ενημέρωσης για την Ενέργεια, οι προμήθειες βενζίνης μειώθηκαν τον Φεβρουάριο κατά 800.000 βαρέλια σε επίπεδα κατά 5% χαμηλότερα από τον μέσο όρο της τελευταίας πενταετίας. Εξ ου και στην αγορά οι τιμές για τα συμβόλαια βενζίνης Απριλίου ανήλθαν 3% περίπου και το αργό πετρέλαιο σχεδόν 2%, σε επίπεδα πρωτοφανή για τα τελευταία δεκατρία χρόνια. H ίδια υπηρεσία, η οποία υπάγεται στο υπουργείο Ενέργειας, προειδοποίησε λίγες ημέρες πριν ότι η τιμή της βενζίνης ενδεχομένως να ανέλθει κατά μέσον όρο στα 1,83 δολάρια το γαλόνι τον Απρίλιο, έναντι του προηγουμένου ρεκόρ των 1,747 δολαρίων τον Αύγουστο του 2003. Ειδικά δε στην Καλιφόρνια, η μέση τιμή του γαλονιού ανέρχεται στα 2,10 δολάρια.

Ο παράγων Βενεζουέλα

Οι τιμές του αργού, ο βασικός παράγοντας διαμόρφωσης της τιμής της βενζίνης, αναμένεται να διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα λόγω ανησυχιών για τις προμήθειες από την πετρελαιοβιομηχανία της Βενεζουέλας? η Βενεζουέλα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προμηθεύτριες χώρες των Ηνωμένων Πολιτειών. Σημειωτέον ότι στα μέσα της εβδομάδας το πετρέλαιο είχε φθάσει στην αμερικανική αγορά τα 38,18 δολάρια το βαρέλι. Το υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, πάντως, είχε διαπιστώσει ότι οι σημερινές τιμές πετρελαίου και βενζίνης βρίσκονται σε επίπεδα χαμηλότερα από εκείνα των αρχών της δεκαετίας του ’80, όταν είχε ξεκινήσει ο πόλεμος Ιράν – Ιράκ – ήτοι η σύρραξη αφορούσε δύο σημαντικά πετρελαιοπαραγωγικά κράτη.

Επί του παρόντος, ερωτήματα εγείρονται για τα συμβαίνοντα στη Βενεζουέλα. Το τεταμένο κλίμα μεταξύ του προέδρου της χώρας Ούγκο Τσάβες και των πολιτικών αντιπάλων του έχει επηρεάσει τις αγορές πετρελαίου, οι οποίες ήδη δέχονταν πιέσεις λόγω της εντονότερης ζήτησης από την Κίνα, της βραδείας ανάκαμψης των ιρακινών εξαγωγών και των ενδείξεων για αδιαλλαξία του ΟΠΕΚ. «H λογική του καουμπόι, που ακολούθησαν οι ΗΠΑ στη Βενεζουέλα, απέτυχε» παρατηρεί ο αναλυτής της πετρελαϊκής βιομηχανίας Φαντέλ Γκέιτ. «Εάν είχαμε άλλη στάση, ο κ. Τσάβες θα ήταν το ασφαλές καταφύγιο για τα αποθέματά μας σε πετρέλαιο, αλλά αντ’ αυτού σπαταλήσαμε πόρους και ενέργεια αλλού». Αξίζει να σημειωθεί ότι η Βενεζουέλα είναι μέλος του ΟΠΕΚ, ο οποίος πιέζει για μειώσεις παραγωγής, ενώ θα προτείνει και άλλα μέτρα για τα επίπεδα παραγωγής στη σύνοδο της Βιέννης στα τέλη Μαρτίου. H κυβέρνηση της Βενεζουέλας ανέκαθεν υπήρξε ένθερμη θιασώτις των υψηλών τιμών. H δε Σαουδική Αραβία, η μεγαλύτερη παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο, αναστάτωσε τις αγορές, επιβεβαιώνοντας ότι έχει ήδη προβεί σε ορισμένες προσυμφωνημένες περικοπές.

Οι οικολογικές προδιαγραφές

Ενας άλλος λόγος, που συμβάλλει στην άνοδο του πετρελαίου, είναι και η ανάγκη των διυλιστηρίων στις ΗΠΑ να συμμορφώνονται με τις προδιαγραφές για καθαρότερη βενζίνη. Οι νομοθετικές αλλαγές έχουν οδηγήσει στη δημιουργία είκοσι διαφορετικών ειδών βενζίνης στις πόλεις και τις πολιτείες των ΗΠΑ έναντι μόλις δύο, της απλής και της σούπερ, πριν από είκοσι χρόνια. Λόγου χάριν, στη Νέα Υόρκη και το Κονέκτικατ απαιτείται η χρήση αιθανόλης ως υποκατάστατο του βελτιωτικού του αριθμού οκτανίων MTBE. Αύξηση στην τιμή της βενζίνης ενδεχομένως να προκύψει, διότι αμφότερες οι πολιτείες θα πρέπει να εισαγάγουν μεγάλο μέρος της βενζίνης αυτής από ευρωπαϊκά διυλιστήρια? στη Γηραιά Ηπειρο παρατηρείται έλλειψη αιθανόλης, η οποία παρασκευάζεται από καλαμπόκι ή ζάχαρη. Ανοδο τιμών μπορεί να προκαλέσει και η κατάσταση των διυλιστηρίων στις ίδιες τις ΗΠΑ, ορισμένα εκ ων οποίων έκλεισαν προσφάτως λόγω τεχνικών προβλημάτων.

Το βέβαιον, πάντως, είναι ότι η ανησυχία για την τιμή της βενζίνης παρατηρείται έπειτα από χρόνια, που οι Ηνωμένες Πολιτείες απολάμβαναν το φθηνότερο κόστος καυσίμων, κυρίως διότι η βενζίνη δεν φορολογούνταν τόσο επαχθώς όσο σε άλλες χώρες. Εντούτοις, για τον λόγο ακριβώς αυτό, οι υψηλότερες τιμές αργού ή η ανελαστική παραγωγική ικανότητα των διυλιστηρίων έτεινε να δημιουργεί σχετικά μεγαλύτερες διακυμάνσεις τιμών. Πέραν αυτού, όμως, ελάχιστοι αναλυτές πιστεύουν ότι τα ακριβότερα καύσιμα θα αλλάξουν ουσιαστικά τις συνήθειες των Αμερικανών, οι οποίες απαιτούν πολύωρη οδήγηση.