ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταναλωτική άνοιξη στην Ευρωζώνη

Οι καταναλωτές της Ζώνης Ευρώ φαίνονται διατεθειμένοι να ανοίξουν τα πορτοφόλια τους εν όψει της άνοιξης, αλλά παραμένει ασαφές σε ποιο βαθμό έχει πληγεί η εμπιστοσύνη τους από την τρομοκρατική επίθεση στη Μαδρίτη. Αυτά προκύπτουν από τα τελευταία στοιχεία για την Ιταλία και τη Γαλλία που, σύμφωνα με τους οικονομικούς αναλυτές, ενδέχεται να επηρεάσουν τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας την επόμενη εβδομάδα και να αναβάλουν μια μείωση των ευρωπαϊκών επιτοκίων τουλάχιστον μέχρις ότου ξεκαθαρίσει το τοπίο ως προς τον αντίκτυπο των γεγονότων της Μαδρίτης.

«Εξακολουθούμε να πιστεύουμε ότι η ανάκαμψη θα σταθεροποιηθεί», σχολίασε σχετικά η Γκερτρούντ Ταμπέλ-Γκουγκερέλ, μέλος της εκτελεστικής επιτροπής της EKT, που τόνισε ότι δεν προβλέπει να επηρεασθεί το οικονομικό αίσθημα από τα γεγονότα. Στοιχεία που θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν την κ. Ταμπέλ-Γκουγκερέλ έδωσε χθες στη δημοσιότητα η ιταλική στατιστική υπηρεσία ISAE. Σύμφωνα με την ISAE, ο δείκτης εμπιστοσύνης σημείωσε άνοδο τον Μάρτιο φθάνοντας στο 100,8 από το 100 του Φεβρουαρίου, που είχε αναθεωρηθεί προς τα πάνω από το αρχικό 99. Ωστόσο, η ISAE διαπίστωσε διαφορά τεσσάρων μονάδων ανάμεσα στο 87% των απαντήσεων που δόθηκαν πριν από τα γεγονότα της 11ης Μαρτίου και στις υπόλοιπες που δόθηκαν μετά. Οπως σχολίασε η ISAE, είναι πιθανόν τα γεγονότα της Μαδρίτης να έχουν επηρεάσει την εμπιστοσύνη των Ιταλών καταναλωτών περισσότερο από εκείνα της 11ης Σεπτεμβρίου, επειδή έπληξαν άμεσα μια ευρωπαϊκή χώρα.

Σε ό,τι αφορά τη Γαλλία, η στατιστική υπηρεσία INSEE ανακοίνωσε χθες ότι οι καταναλωτικές δαπάνες παρέμειναν τον Φεβρουάριο στα ίδια επίπεδα με εκείνα του Ιανουαρίου, δηλαδή την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων όταν οι πωλήσεις είχαν αυξηθεί κατά 3,3%. «Είναι εκπληκτικό καθώς οι προβλέψεις μιλούσαν για μείωση κατά 1%», σχολιάζει ο Ντέιβιντ Νοντ της Deutsche Bank, που χαρακτηρίζει παράξενη την εξέλιξη καθώς δεν συνάδει με όσα γνωρίζουμε περί της εμπιστοσύνης των κατναλωτών. Σημειωτέον ότι η αύξηση της κατανάλωσης τον Φεβρουάριο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις πωλήσεις αυτοκινήτων και προϊόντων σχετικών με τα αυτοκίνητα που αυξήθηκαν κατά 4,4% μετά την κατά 4,5% πτώση που είχαν σημειώσει τον Ιανουάριο.

Κάτι ανάλογο συνέβη, άλλωστε, και στη Γερμανία, όπου η ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών VDA ανακοίνωσε ότι προεξοφλεί για τον Μάρτιο αύξηση των καινούργιων αδειών κυκλοφορίας που τουλάχιστον να υπερβαίνει τα επίπεδα της αντίστοιχης περιόδου του περασμένου έτους. Την ίδια στιγμή, πάντως, ο μεγαλύτερος όμιλος πολυκαταστημάτων της Ευρώπης, ο γερμανικός KarstadtQuelle AG υπογράμμισε ότι είναι ασαφής η εικόνα των λιανικών πωλήσεων μετά τα γεγονότα της Μαδρίτης και απέφυγε να προσδιορίσει τις προβλέψεις της σχετικά με την πορεία των επιχειρήσεων μετά τα ισχνά κέρδη που σημείωσε το περασμένο έτος. Αντίθετη είναι, πάντως, η εξέλιξη στην Ολλανδία όπου η καταναλωτική εμπιστοσύνη υποχώρησε στο -26 από το -22 του Φεβρουαρίου. H στατιστική υπηρεσία του Αμστερνταμ, όμως, απέδωσε το αρνητικό κλίμα στην αυξανόμενη ανεργία και όχι στα γεγονότα της Μαδρίτης. H ίδια έρευνα, άλλωστε, εμφάνιζε και μια θετική πλευρά εκείνη της εμπιστοσύνης των επιχειρήσεων που σημείωσε βελτίωση στο -2,3 από το -3,0 του Ιανουαρίου. Σημειωτέον ότι βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε επίσης και η Δανία, όπου ο σχετικός δείκτης αυξήθηκε στο +3 από το +2 του Φεβρουαρίου.