ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τεράστιο το κόστος της θεομηνίας

Στα 14 με 15 τρισ. γιεν, ποσό αντίστοιχο των 171 έως 183 δισ. δολαρίων, εκτιμά η τράπεζα Credit Suisse το οικονομικό κόστος στις υποδομές από τον καταστρεπτικό σεισμό και το τσουνάμι που έπληξαν την Ιαπωνία, το χρηματιστήριο της οποίας σημείωσε χθες πτώση 6,5%. Στα 34 δισ. δολάρια εκτιμάται η επίπτωση στις ασφαλιστικές εταιρείες από τις αποζημιώσεις, ενώ θα ξεπεράσει τα 3,4 δισ. δολάρια την ημέρα το κόστος από το κλείσιμο των λιμανιών.

Προκειμένου να διασφαλίσει επάρκεια ρευστότητας και να περιφρουρήσει την οικονομία, η Τράπεζα της Ιαπωνίας έσπευσε να διοχετεύσει στο χρηματοπιστωτικό σύστημα 183 δισ. δολάρια, ενώ διπλασίασε το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων. Παράλληλα, ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s τόνισε πως δεν θα υποβαθμιστούν σημαντικά οι μεγαλύτερες βιομηχανίες και τράπεζες της χώρας και δεν προβλέπει μείζονα δημοσιονομική κρίση για τη χώρα.

Σύμφωνα με τον Χιρομίτσι Σιρακάουα, οικονομολόγο της ελβετικής τράπεζας στο Τόκιο, οι οικονομικές επιπτώσεις θα είναι κάτω του 40% εκείνων από τον σεισμό στο Κόμπε το 1995, που κόστισε 40 τρισ. γιεν. Ο ίδιος υπολογίζει πως η άμεση επίπτωση στο ΑΕΠ της χώρας θα είναι συρρίκνωση κατά ένα τρισ. γιεν το 2011, ποσό αντίστοιχο του 0,2%. Θεωρεί, όμως, πιθανή μια περαιτέρω μείωση του ΑΕΠ κατά 1% εξ αιτίας της διακοπής της παραγωγής. Ορισμένες από τις σημαντικότερες βιομηχανίες της χώρας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία Toyota, διέκοψαν αμέσως την παραγωγή τους. Αναλυτές της Nomura προβλέπουν μείωση από 3% έως 8% στα κέρδη των Toyota, Honda και Νissan.

Σύμφωνα με τον κ. Σιρακάουα, ο σεισμός της Παρασκευής προκάλεσε λιγότερες ζημιές από εκείνον του Κόμπε καθώς ήταν μικρότερος ο αριθμός των κτιρίων, των εμπορικών κέντρων και των εθνικών οδών στις περιοχές που επλήγησαν. Η αμερικανική τράπεζα Bank of America Merrill Lynch εκτιμά το κόστος της ανοικοδόμησης μετά τον σεισμό του Κόμπε στα 100 δισ. δολάρια.

Δεν συμμερίζονται, πάντως, όλοι οι οικονομολόγοι τις εκτιμήσεις του κ. Σιρακάουα. Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τον «βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα», ο Γιγιούν Κονόμι, αναλυτής της Nomura Securities στο Τόκιο, πιθανολογεί πως θα είναι μεγαλύτερος. Επίσης, η εταιρεία ερευνών που δημοσιεύει στοιχεία για το θαλάσσιο εμπόριο Lloyd’s List Intelligence, υπολογίζει πως θα υπερβεί τα 3,4 δισ. δολάρια ημερησίως το κόστος από τη διακοπή της λειτουργίας λιμανιών. Οπως τονίζει, το θαλάσσιο εμπόριο της τρίτης οικονομίας στον κόσμο έφθασε πέρυσι στα 1,5 τρισ. δολάρια.