ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H ιδιωτικότητα στο Διαδίκτυο πλήττει τις εταιρείες

Η κατακραυγή για τη συνήθεια των εταιρειών Internet να εντοπίζουν κρυφά δραστηριότητες των χρηστών έχει σαφώς ακουστεί στον Λευκό Οίκο. Στις 16 Μαρτίου, η κυβέρνηση Ομπάμα ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να συνεργαστεί με το Κογκρέσο για την κατάρτιση μιας «διακήρυξης των δικαιωμάτων του ανθρώπου στην ιδιωτικότητα», που θα δίνει στους Αμερικανούς καταναλωτές μεγαλύτερο έλεγχο επί του τρόπου με τον οποίο οι εταιρείες ψηφιακού μάρκετινγκ συλλέγουν και χρησιμοποιούν πληροφορίες.

Οσοι ζητούσαν την αλλαγή συμμερίζονται έστω και άθελά τους τον φόβο των εταιρειών Internet -όπως η Google και το Facebook- ότι ένας τέτοιος νόμος θα υπονόμευε τα επιχειρησιακά μοντέλα τους που στηρίζονται στις διαφημίσεις και δη στον εντοπισμό και στη στοχοποίηση καταναλωτών για τη μεγιστοποίηση των εσόδων. Ο βαθμός της υπονόμευσης θα εξαρτηθεί από τις λεπτομέρειες του νομοσχεδίου. Επιδίωξη θα είναι να τεθούν οι βασικές αρχές των δικαιωμάτων ιδιωτικότητας στο Ιnternet, σε μεγάλο βαθμό με βάση συστάσεις που δημοσιοποίησε τον Δεκέμβριο το υπουργείο Εμπορίου. Η έκθεση αυτή αναφέρει πως οι καταναλωτές θα πρέπει να ενημερώνονται περισσότερο για τους λόγους για τους οποίους συλλέγονται στοιχεία για τους ίδιους και πώς χρησιμοποιούνται. Και καλεί για αυστηρότερα όρια σε ό,τι αφορά το τι μπορούν να κάνουν οι εταιρείες με τις πληροφορίες που συλλέγουν.

Οποια νομοθεσία και αν ανακύψει, πιθανότατα θα δίνει ευρύτερο ρόλο στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), η οποία σχεδόν σίγουρα θα αναλάβει να αποφασίζει πώς γίνονται πράξη αυτές οι αρχές και να επιβλέπει την εφαρμογή τους. Μεταξύ άλλων, η FTC είναι γνωστό ότι ευνοεί ένα επίσημο σύστημα «μη εντοπισμού», που θα επέτρεπε στους χρήστες να εμποδίζουν την παρακολούθηση των ηλεκτρονικών δραστηριοτήτων τους από κάποιους ιστότοπους.

Για να αποφύγει κάτι τέτοιο, η βιομηχανία online διαφήμισης έχει καταβάλει εντατικές προσπάθειες να πείσει τους χαράσσοντες την πολιτική ότι μπορεί να εποπτεύσει μόνη τον εαυτό της. Και διαλαλεί ότι οι καταναλωτές θα υποφέρουν εάν αυστηροί κανόνες επιφέρουν πλήγμα στα έσοδα, υποχρεώνοντας τις εταιρείες Internet να χρεώνουν για περισσότερο περιεχόμενο.

Πάντως, παρά το δυνάμει πλήγμα, οι αμερικανικοί κολοσσοί του Internet μπορεί να επωφεληθούν από τη νομοθεσία, αν τους βοηθήσει στις συνδιαλλαγές τους με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Η οποία διαθέτει ήδη αυστηρούς κανόνες για την ιδιωτικότητα, που τη θεωρεί θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα.