ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η Κίνα μελετά επένδυση 12 δισ. δολαρίων στην Τουρκία

Η Κίνα μελετά επένδυση 12 δισ. δολαρίων στην Τουρκία

Σε σημαντική συμφωνία για επενδύσεις έως 12 δισ. δολαρίων σχεδιάζει να προχωρήσει η Τουρκία με την Κίνα, στο πλαίσιο του έργου για το εργοστάσιο στο Αφσίν-Ελμπιστάν στα νότια της χώρας. Το έργο αφορά την εκμετάλλευση των υφισταμένων αποθεμάτων σε γαιάνθρακα –συγκεκριμένα σε λιγνίτη– και την κατασκευή ηλεκτροπαραγωγικού σταθμού. Τα σχετικά δήλωσε στο ειδησεογραφικό πρακτορείο «Ρόιτερς» ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, Τανέρ Γιλντίζ. Η Τουρκία ενδιαφέρεται έντονα για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκμετάλλευση των πόρων της σε λιγνίτη, ώστε να περιορίσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές φυσικού αερίου.

Με το σκεπτικό αυτό συνήψε συμφωνία τον Ιανουάριο του 2013 με την εταιρεία του Αμπου Ντάμπι, National Energy (TAQA). Ωστόσο, πέρυσι τον Αύγουστο η ΤΑQA δήλωσε ότι αναβάλλει την επένδυση και η Τουρκία αποφάσισε να ξεκινήσει συνομιλίες με άλλες εταιρείες. «Αναμένουμε επενδύσεις από 10 έως και 12 δισ. δολάρια για τα λιγνιτοφόρα κοιτάσματα στο Αφσίν-Ελμπιστάν και τη χρήση τους», υπογράμμισε ο κ. Γιλντίζ. «Οι συνομιλίες μας με την Κίνα περιστρέφονται γύρω από το θέμα αυτό». Η εν λόγω περιοχή είναι λιγνιτοφόρος και διατηρεί έως το 45% των αποθεμάτων της Τουρκίας συνολικά, ενώ το έργο προβλέπει και την κατασκευή μονάδας για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας 8.000 ΜW. Ο λιγνίτης ενδεχομένως να διαδραματίσει πιο σημαντικό ρόλο στο μέλλον, καθώς η οικονομική ανάπτυξης της Τουρκίας θα αυξήσει τη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας. Ωστόσο, όπως έχει αποδείξει η διεθνής εμπειρία, η χρήση λιγνίτη είναι εξαιρετικά ρυπογόνος για το περιβάλλον και βλαπτική για την υγεία.

Πέραν τούτων, ο Τούρκος υπουργός Ενέργειας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων για τον αγωγό φυσικού αερίου, που κατασκευάζει η Trans Adriatic Gas Pipeline (ΤΑΡ), δήλωσε πως η χώρα του δεν θα συμμετάσχει προς το παρόν. Ο αγωγός θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη και η κατασκευή του θα ολοκληρωθεί έως το 2020. Συγκεκριμένα, θα έχει μήκος 870 χιλιομέτρων και θα συνδέεται με τον ΤΑΝΑΡ (Τrans Anatolian Pipeline) στους Κήπους, κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα, θα διασχίζει την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική Θάλασσα για να καταλήξει στη Ν. Ιταλία. Η Τουρκία, όπως δήλωσε ο κ. Γιλντίζ, θα αυξήσει το ποσοστό της στο 30% από το 20% στον ΤΑΝΑP.