ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι ευρωπαϊκοί όμιλοι βλέπουν ξανά κέρδη

05s26europaikes

Οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις πρώτη φορά τα τελευταία τρία χρόνια εμφανίζουν αύξηση κερδών. Ωστόσο, οι κίνδυνοι δεν εκλείπουν και συνδέονται με τις γεωπολιτικές εντάσεις στη Ρωσία. Τα σχετικά αναφέρουν σε άρθρο τους οι Financial Times, επισημαίνοντας αφενός αυτές τις θετικές εξελίξεις αφετέρου τον κίνδυνο να επισκιασθούν από την εκτράχυνση των σχέσεων Δύσης και Ρωσίας. Οι σχετικές ανησυχίες αποτυπώθηκαν πρόσφατα και στους ευρωπαϊκούς χρηματιστηριακούς δείκτες. Οπως παρατηρεί ο υπεύθυνος στρατηγικής ευρωπαϊκών μετοχών της Morgan Stanley στο Λονδίνο, Μάθιου Γκάρμαν, «πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι οι ευρωπαϊκοί όμιλοι επανέρχονται στον υγιή ρυθμό αύξησης κερδών το δεύτερο τρίμηνο». Αντιστοίχως, ο υπεύθυνος στρατηγικής μετοχών στην Credit Suisse, Ρομπ Γκρίφιθς, επισημαίνει: «Η ανάκαμψη ήταν τόσο υποτονική μέχρι τώρα, ώστε αναζητούσαμε τα σημάδια που έχουμε τώρα μπροστά μας εδώ και αρκετά τρίμηνα».

Ομιλοι

Συγκεκριμένα, η βρετανική πετρελαιοβιομηχανία της Shell και η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία της Renault συγκαταλέγονται στις εταιρείες που ανακοίνωσαν αύξηση κερδών κατά το δεύτερο τρίμηνο. Επιπροσθέτως, μία εντυπωσιακή αύξηση της τάξεως του 51% παρουσίασαν τα καθαρά τριμηνιαία κέρδη του ενεργειακού ιταλικού ομίλου της Eni με δραστηριότητες στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο. Η δε βρετανική φαρμακοβιομηχανία της AstraZeneca, η οποία απέρριψε την πρόταση εξαγοράς από την κορυφαία του κλάδου Pfizer, υπερέβη τις εκτιμήσεις των αναλυτών για τα αποτελέσματά της.

Πέραν τούτων, πάντως, διαπιστώνεται άλλη μία τάση στην κερδοφορία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, όπως παρατηρούν και οι Financial Times. Κι αυτή έχει να κάνει με τις επιπτώσεις από την επιβράδυνση της ρωσικής οικονομίας και την κάμψη της ζήτησης στις αναδυόμενες αγορές. Οι εν λόγω επιπτώσεις υφίστανται παρά τη γενικότερη βελτίωση της ευρωπαϊκής οικονομίας. Η διττή τάση κατέστη εμφανής μέσα από τις πρόσφατες δηλώσεις της γαλλικής Renault, η οποία προέβλεψε πως οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της στη Ρωσία ενδεχομένως να περιοριστούν κατά ένα δέκατο το τρέχον έτος. Εκτιμά δε η εταιρεία πως ο μείζων κίνδυνος για την απόδοσή της παραμένει η κάμψη στις αναδυόμενες αγορές και η έλλειψη αναγνωρισιμότητας των αυτοκινήτων της. Από πλευράς του ο πετρελαϊκός όμιλος της ΒΡ, ο οποίος ελέγχει σχεδόν το 20% του ρωσικού Rosneft, έκανε και αυτός προειδοποιήσεις. Υπογράμμισε πως τα αυξανόμενα κέρδη του στη Ρωσία πιθανώς να πληγούν από τις διογκούμενες πιέσεις για σκληρότερες κυρώσεις στη χώρα λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων με την Ουκρανία.

Ευρώ

Ενας επιπρόσθετος παράγοντας προβληματισμού για την πορεία της κερδοφορίας των ομίλων της Γηραιάς Ηπείρου δεν παύει να είναι και η σχετική ενδυνάμωση του ευρώ ως προς τα άλλα σημαντικά νομίσματα. Λόγου χάριν στον γερμανικό αυτοκινητοβιομηχανικό όμιλο Volkswagen, ο οποίος είναι και ο μεγαλύτερος του κλάδου στην Ευρώπη, παρατηρείται το εξής: τα λειτουργικά του κέρδη σε ετήσια βάση ελαττώθηκαν κατά 3% εξαιτίας της χαμηλότερης ζήτησης στις αναδυόμενες αγορές του, της Ρωσίας συμπεριλαμβανομένης, και της αστάθειας στην παγκόσμια αγορά συναλλάγματος.

Είναι χαρακτηριστικά τα σχόλια του υπεύθυνου στρατηγικής ευρωπαϊκών μετοχών της Morgan Stanley στο Λονδίνο, Μάθιου Γκάρμαν, ο οποίος υπογραμμίζει: «To μεγαλύτερο διάστημα της δεύτερης τριμηνίας του τρέχοντος έτους το ευρώ έναντι του δολαρίου παρέμενε σχεδόν αμετακίνητο στα επίπεδα του 1,36 δολ. Είναι αλήθεια ότι έχει υποχωρήσει κατά τι μέχρι σήμερα, αλλά χρειάζεται περαιτέρω αποδυνάμωση, ώστε να συμβάλει σε μία πραγματικά βιώσιμη εταιρική ανάκαμψη».