ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καταστήματα-Internet 0-1

Καταστήματα-Internet 0-1

Τουλάχιστον μια εταιρεία αναλύσεων της Wall Street υποστηρίζει ότι οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης θα ανακάμψουν εντός του 2016. Σε πρόσφατη έκθεσή τους οι αναλυτές της Piper Jaffray υποστηρίζουν ότι παρά το γεγονός ότι αλυσίδες λιανικής πώλησης εξακολουθούν να χρεοκοπούν (το τελευταίο θύμα ήταν η Sports Authority την περασμένη Τετάρτη), οι ανησυχίες των επενδυτών είναι υπερβολικές. Τα επιχειρήματά τους δεν είναι τόσο πειστικά, αλλά ας τα εξετάσουμε. Οι αναλυτές της Piper υποστηρίζουν ότι οι πελάτες έχουν σταματήσει να ψωνίζουν από παραδοσιακά καταστήματα λιανικής πώλησης, διότι περνούν όλο και περισσότερο χρόνο συνδεδεμένοι στο Ιντερνετ. Συνεπώς θα σταματήσει η πτωτική τάση των λιανικών πωλήσεων όταν σταθεροποιηθεί ο χρόνος που περνούν οι καταναλωτές ονλάιν και μαζί και το ηλεκτρονικό εμπόριο. Υποστηρίζουν επίσης ότι οι επιχειρήσεις λιανικής δεν θα κάνουν τόσο μεγάλες επενδύσεις τα επόμενα χρόνια διότι έχουν ήδη επενδύσει δισ. δολάρια στην προσπάθειά τους να ανταγωνιστούν τους ηλεκτρονικούς εμπόρους.

Επιπλέον, οι αναλυτές της Piper υποστηρίζουν ότι οι μετοχές των εταιρειών λιανικής πώλησης, περιλαμβανομένων των Abercrombie & Fitch, Gap και Kohl’s, είναι φθηνές σήμερα. Οντως, αλλά η τιμή της μετοχής τους είναι χαμηλή για κάποιο λόγο. Είναι αλήθεια ότι έχουν σταθεροποιηθεί οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στις ΗΠΑ. Ωστόσο, ο τομέας εξακολουθεί να έχει ετήσια ανάπτυξη 15%, σύμφωνα με την αμερικανική στατιστική υπηρεσία. Το γεγονός είναι αξιομνημόνευτο, δεδομένου ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεισφέρει το 7,5% του συνόλου των λιανικών πωλήσεων και ότι οι πωλήσεις των παραδοσιακών αλυσίδων λιανικής πώλησης είχαν αυξηθεί μόλις κατά 1,5% στο τέταρτο τρίμηνο του 2015. Μπορεί παραδοσιακές εταιρείες όπως οι Macy’s και Nordstrom να έχουν έσοδα δισ. από τις πωλήσεις μέσω Ιντερνετ, παρ’ όλα αυτά η Amazon εξακολουθεί να κατέχει δυσανάλογο μερίδιο των ηλεκτρονικών λιανικών πωλήσεων. Οι αναλυτές της Jaffray υποστηρίζουν ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις έχουν μερίδιο 40% επί του συνόλου των λιανικών πωλήσεων αν εξαιρέσει κανείς κατηγορίες αγαθών «που συνήθως δεν πωλούνται ηλεκτρονικά», όπως φαγητά, ποτά και κατασκευαστικά υλικά. Συνδυάζοντας αυτή την εκτίμηση με την υπόθεση ότι η αγορά των κινητών έχει πλέον κορεσθεί, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι έχουν κορεσθεί και οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, γεγονός που θα οδηγήσει σε στασιμότητα και διακοπή της τάσης των καταναλωτών να στρέφονται προς τα ηλεκτρονικά καταστήματα.

Θα διαφωνήσω. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις θα αυξηθούν και σε τομείς τους οποίους εξαιρεί η Piper, όπως είδη σπιτιού, μέικ απ, κοσμήματα, ακόμη και στη μαναβική, ιστορικά την πιο δύσκολη κατηγορία για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου. Και μπορεί να βελτιώνεται η προσέλευση πελατών στα εμπορικά κέντρα, ωστόσο αυτό αφορά τα 300 καλύτερα εξ αυτών. Συνολικά, η προσέλευση καταναλωτών δεν έχει αυξηθεί από το 2012 και μετά και δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να δικαιολογεί την απότομη αντιστροφή της τάσης. Επίσης, δεν υπάρχει κάποιο επιχείρημα ώστε να πιστέψει κανείς ότι αν εξαντληθεί το όριο που περνάει κάποιος στο Ιντερνετ, τότε θα αντιστραφεί η τάση που έχουν οι καταναλωτές εδώ και χρόνια να αποφεύγουν τα κανονικά καταστήματα λιανικής. Τέλος, η εντύπωση που έχει η Piper ότι θα μειωθούν οι επενδύσεις των εταιρειών λιανικής πώλησης τα επόμενα χρόνια είναι τελείως λανθασμένη. Οπως έχει αποδείξει η Amazon στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν μπορείς να επενδύσεις μόνο για ένα τρίμηνο ή μόνο για ένα έτος. Οπότε πράγματι η προσπάθεια των Macy’s και Kohl’s και άλλων εταιρειών να κλείσουν καταστήματα και να επενδύσουν περισσότερα χρήματα στο ηλεκτρονικό εμπόριο θα αυξήσει την παραγωγικότητα και τις πωλήσεις. Πάντοτε θα υπάρχει χώρος στην αγορά για κανονικά καταστήματα λιανικής, ωστόσο το να ελπίζει κανείς ότι έχουμε φτάσει στο υψηλότερο επίπεδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και ότι ξαφνικά θα αυξηθεί η προσέλευση πελατών στα παραδοσιακά καταστήματα δεν είναι παρά φαντασίωση.