ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πτώση του πετρελαίου δεν συμπαρασύρει πάντα την τιμή της βενζίνης

Η πτώση του πετρελαίου δεν συμπαρασύρει πάντα την τιμή της βενζίνης

Η δραματική πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει εντελώς διαφορετικό αντίκτυπο στα οικονομικά των αυτοκινητιστών ανά τον κόσμο, αναλόγως με τη χώρα στην οποία βρίσκονται. Ολες οι χώρες έχουν πρόσβαση στις ίδιες τιμές για το πετρέλαιο στη διεθνή αγορά, αλλά οι τιμές της βενζίνης στη λιανική ποικίλλουν σημαντικά, κυρίως εξαιτίας των φόρων και των επιδοτήσεων που τις συνοδεύουν.

Αυτό σημαίνει ότι η πτώση των τιμών του πετρελαίου κατά 70% έχει λειτουργήσει εντελώς ανομοιόμορφα σε διάφορα μέρη του κόσμου. Στις ΗΠΑ οι οδηγοί έχουν την τύχη να πληρώσουν λίγο περισσότερο από το 1/3 της τιμής που πλήρωναν για ένα γαλόνι βενζίνης πριν από δύο χρόνια: πληρώνουν 0,43 δολάρια το λίτρο, ενώ πλήρωναν 0,89 δολάρια πριν από δύο χρόνια. Η πτώση των τιμών του πετρελαίου δεν έχει γίνει εξ ίσου αισθητή σε χώρες όπως η Ινδονησία, η Κίνα και η Ινδία. Οπως διαπίστωσε ύστερα από έρευνά της η Barclays, οι αρχές στις χώρες αυτές εκμεταλλεύτηκαν την περίσταση για να περιορίσουν τις επιδοτήσεις στα καύσιμα και να αντλήσουν τμήμα του κέρδους υπό τη μορφή φόρων. Ετσι συνολικά στην Ασία, στην οποία βρίσκονται οι τρεις χώρες με τις μεγαλύτερες εισαγωγές πετρελαίου στον κόσμο, οι τιμές της βενζίνης εμφανίζονται μειωμένες κατά 35% περίπου και όχι κατά σχεδόν 70%, όπως έχει συμβεί στη διεθνή αγορά.

Στην Κίνα η ανώτερη τιμή χονδρικής για τη βενζίνη, όπως ορίζεται από την επιτροπή κεντρικού σχεδιασμού της χώρας, έχει μειωθεί κατά 29% σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2014. Τον Ιανουάριο, όμως, η ρυθμιστική αρχή έθεσε κατώτατο όριο στις τιμές, τονίζοντας ότι δεν πρόκειται να τις προσαρμόζει συνεχώς προς τα κάτω. Εν τω μεταξύ, από τη στιγμή που άρχισαν να υποχωρούν οι τιμές του πετρελαίου, το Πεκίνο έχει αυξήσει τον φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα τρεις φορές. Σε ό,τι αφορά το Χονγκ Κονγκ, που έχει την ακριβότερη βενζίνη στον κόσμο, κάπου 1,76 δολάρια το λίτρο, η μείωση της τιμής των καυσίμων ήταν τόσο αργή ώστε σχεδόν δεν έγινε αντιληπτή από τους οδηγούς αυτοκινήτων.

Η εικόνα είναι, όμως, εντελώς διαφορετική σε δύο από τις σημαντικές πετρελαιοπαραγωγές χώρες, τη Σαουδική Αραβία και τη Βενεζουέλα, όπου οι τιμές της βενζίνης αυξήθηκαν, καθώς οι κυβερνήσεις τους μείωσαν τις επιδοτήσεις μετά τη ραγδαία μείωση των εσόδων τους από το πετρέλαιο. Τον Φεβρουάριο η Βενεζουέλα αύξησε τις τιμές λιανικής της βενζίνης για πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν 20 χρόνια. Το εντυπωσιακό, όμως, ήταν η ίδια η αύξηση που έφτασε σχεδόν στο 6.000% από το 0,097 μπολιβάρ στα 6 μπολιβάρ το λίτρο. Παραμένει, βέβαια, εξαιρετικά χαμηλή η τιμή, καθώς, βάσει της επίσημης ισοτιμίας του νομίσματος, αντιστοιχεί σε 0,6 δολάρια και είναι η φτηνότερη βενζίνη στον κόσμο. Σε ό,τι αφορά τη Σαουδική Αραβία, της οποίας τα έσοδα έχουν δεχθεί καίριο πλήγμα, τον Δεκέμβριο αύξησε την τιμή της βενζίνης από τα 0,6 ριάλ το λίτρο στα 0,9 ριάλ, ποσό αντίστοιχο του 0,24 δολαρίου.