ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» για αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων στη ναυτιλία

«Καμπανάκι» για αύξηση των κυβερνοεπιθέσεων στη ναυτιλία

To ασφαλέστερο έτος της δεκαετίας για τη ναυτιλία από πλευράς ατυχημάτων ήταν το 2015, καθώς αναφέρθηκαν 2.687 ναυτικά συμβάντα παγκοσμίως, όπως ατυχήματα, συμπεριλαμβανομένων και των ολικών απωλειών, μειωμένων κατά 4% από το προηγούμενο έτος.

Παράλληλα, τα σοβαρά συμβάντα έχουν μειωθεί κατά 45% από το 2006, γεγονός που αποδίδεται στο αυξανόμενο επίπεδο ασφάλειας και αυτορρύθμισης του ναυτιλιακού τομέα. Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την έκθεση της Allianz Global Corporate & Specialty SE, «Ασφάλεια και ναυτιλία 2016», η οποία αναλύει καταγεγραμμένες ζημιές σε πλοία ολικής χωρητικότητας άνω των 100 τόνων. To περασμένο έτος καταγράφηκαν 85 ολικές απώλειες (CTL) μεγάλων πλοίων παγκοσμίως, μειωμένες κατά 45% την τελευταία δεκαετία. Ομως, το 75% των ολικών αυτών απωλειών οφείλεται στη βύθιση, συχνά λόγω κακών καιρικών συνθηκών, και τα περιστατικά αυτά αυξήθηκαν κατά 25% από το 2014.

Η ευρύτερη ελληνική περιφέρεια και ειδικότερα η περιοχή Ανατολικής Μεσογείου και Μαύρης Θάλασσας (484 ναυτικά συμβάντα) παραμένει το κορυφαίο hotspot παγκοσμίως σε ναυτικά ατυχήματα, σχολιάζει η Alianz. Ενδιαφέρον στατιστικό είναι ίσως και το ότι παρόλο που τα περιστατικά μπορεί να συμβαίνουν όλες τις ημέρες της εβδομάδας, τα περισσότερα λαμβάνουν χώρα την Πέμπτη, ενώ τα λιγότερα το Σάββατο.

«Η οικονομική ύφεση –και οι συνέπειές της στον τομέα της ναυτιλίας– είναι πιθανό να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια», σημειώνει ο πλοίαρχος Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting της AGCS. «Πολλοί τομείς, όπως των γενικών εμπορευμάτων, bulk και offshore, διατρέχουν ήδη κίνδυνο και κάθε υποβάθμιση των προτύπων ασφάλειας θα αποτελέσει σοβαρή πηγή ανησυχίας», εξηγεί.

Η έκθεση επισημαίνει, επίσης, ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα αποτελούν όλο και πιο σύνηθες φαινόμενο, φέρνοντας επιπλέον κινδύνους και ρήξη στις αλυσίδες εφοδιασμού. Φέτος το αποτέλεσμα ενός «σούπερ» Ελ Νίνιο αναμένεται να οδηγήσει σε ακόμα πιο ακραίες καιρικές συνθήκες. Οι κακές καιρικές συνθήκες ήταν σημαντική παράμετρος σε τρεις από τις πέντε απώλειες των μεγαλύτερων πλοίων πέρυσι, συμπεριλαμβανομένου και του «El Faro» – μία από τις χειρότερες εμπορικές ναυτικές καταστροφές των ΗΠΑ, τις τελευταίες δεκαετίες. «Το γεγονός ότι πολύ δυνατές καταιγίδες προκαλούν τη βύθιση πλοίων είναι ανησυχητικό», αναφέρει ο Sven Gerhard, Global Product Leader Hull & Marine Liabilities της AGCS. «Βλέπουμε όλο και εντονότερα φαινόμενα φυσικών καταστροφών. Η επιλογή της διαδρομής σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες θα συνεχίσει να είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την ασφαλή πλοήγηση των πλοίων».

«Καμπανάκι» επίσης για την ασφάλεια αποτελεί και το γεγονός πως το 2015 ήταν η πρώτη χρονιά της τελευταίας πενταετίας που οι επιθέσεις πειρατείας δεν μειώθηκαν. Στη νοτιοανατολική Ασία οι επιθέσεις αυξήθηκαν και αντιπροσωπεύουν το 60% του συνόλου των συμβάντων. Επιπλέον, η έκθεση σε κινδύνους του κυβερνοχώρου εμφανίζεται να έχει αρχίσει να επεκτείνεται πέρα από τα περιστατικά απώλειας δεδομένων. Οι άφθονες τεχνολογικές εξελίξεις, συμπεριλαμβανομένων του «Internet των Πραγμάτων» (IoT) και της ηλεκτρονικής πλοήγησης, εκτιμάται πως δημιουργούν μεγάλες προκλήσεις για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία «μπορεί να έχει μόνο λίγα χρόνια στη διάθεσή της για να προετοιμαστεί για τον κίνδυνο απώλειας πλοίου. Οι πειρατές ήδη εκμεταλλεύονται κενά στην ασφάλεια του κυβερνοχώρου με στόχο την κλοπή συγκεκριμένων εμπορικών πλοίων», προειδοποιεί ο πλοίαρχος Andrew Kinsey, Senior Marine Risk Consultant της AGCS.

Σημειώνεται πως, ενώ η μακροπρόθεσμη πτωτική τάση των ζημιών στη ναυτιλία είναι ενθαρρυντική, η συνεχιζόμενη αδυναμία της ναυλαγοράς, η μείωση των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και η υπερπροσφορά πλοίων δημιουργούν την ανάγκη περιορισμού του λειτουργικού κόστους, εγείροντας με αυτόν τον τρόπο ανησυχίες γύρω από το θέμα της ασφάλειας. Η Allianz Global Corporate & Specialty παρατηρεί μια αύξηση της συχνότητας των ζημιών κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, «που μπορεί πιθανώς να αποδοθεί έως κάποιο βαθμό σε αυτό το περιβάλλον».