ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτινάχθηκαν 130% οι ναύλοι των τάνκερ στον Περσικό

tankerrrrrrr

Σε υπερδιπλασιασμό των ημερήσιων ναύλων των πολύ μεγάλων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) έχει οδηγήσει η κλιμάκωση της έντασης στον Κόλπο του Ομάν, στο πλαίσιο της αντιπαράθεσης της Ουάσιγκτον με την Τεχεράνη. Οι επιθέσεις σε έμφορτα δεξαμενόπλοια στην ευρύτερη περιοχή νωρίτερα τον Ιούνιο, αλλά και αντίστοιχες επιθέσεις σε τέσσερα άλλα πετρελαιοφόρα, κοντά στις ακτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων νωρίτερα φέτος, έχουν αυξήσει τόσο τα ασφάλιστρα κινδύνου όσο και τα ναύλα που ζητούν οι ιδιοκτήτες για να πλεύσουν στην περιοχή.

Παράλληλα, ο φόβος για περαιτέρω κλιμάκωση της έντασης οδηγεί πολλούς εισαγωγείς πετρελαίου από τον Περσικό, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, στην αύξηση των παραγγελιών τους, καθώς επιχειρούν να αυξήσουν τα αποθέματά τους για να μη διαταραχθεί ο ενεργειακός τους εφοδιασμός.

Είναι χαρακτηριστικό πως στις ρότες Αραβικού Κόλπου – Ατλαντικού και Ηνωμένου Βασιλείου, κατά το διάστημα μεταξύ 14 και 21 Ιουνίου, τα ναύλα των VLCC αυξήθηκαν κατά 130%, πλην όμως από πολύ χαμηλά προηγούμενα επίπεδα. Ομοίως, στις ρότες των VLCC μεταξύ Αραβικού Κόλπου και Νοτίου Κορέας η αύξηση ήταν της τάξης του 117% και προς την Ιαπωνία 88%. Κατά μέσον όρο οι ναύλοι αυτών των δεξαμενόπλοιων αυξήθηκαν κατά 82%, σύμφωνα με την Clarksons Research. Για τα μικρότερου μεγέθους δεξαμενόπλοια (Suezmax), η τάση των ναύλων το ίδιο διάστημα ήταν πάντως αντίστροφη, αλλά ύστερα από αυξήσεις την αμέσως προηγούμενη περίοδο.

Το πρόσφατο περιστατικό με τα δύο τάνκερ στην ευρύτερη περιοχή του εμιράτου Fujairah είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση του κόστους ασφάλισης των φορτίων που διακινούνται στη μεγαλύτερη πετρελαιοεξαγωγική περιοχή του πλανήτη. Πληροφορίες του Bloomberg αναφέρουν πως αρχικά το κόστος ασφάλισης για τα τάνκερ που πλέουν στον Περσικό Κόλπο εκτινάχθηκε στις 185.000 δολάρια για τα VLCC. Τον περασμένο Μάιο, το κόστος ασφάλισης ήταν στις 50.000 δολάρια, μετά τις αντίστοιχες επιθέσεις σε τέσσερα άλλα πετρελαιοφόρα κοντά στις ακτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Βραχυπρόθεσμα, τα ποσά για τη ναύλωση πλοίων στη Μέση Ανατολή θα μπορούσαν να αυξηθούν έτι περαιτέρω, καθώς ορισμένοι ιδιοκτήτες θα αποφεύγουν την περιοχή μειώνοντας την προσφορά μεταφορικής δυναμικότητας, εκτιμούν αναλυτές της JPMorgan Chase & Co. «Οι πολιτικές αναταραχές αναγκάζουν τους ναυλωτές να αναζητήσουν από τώρα τα πλοία που θα μεταφέρουν τα προϊόντα τους, προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος να μη βρουν αργότερα», αναφέρει ο οίκος B. Riley FBR. Πιο μακροπρόθεσμα οι μεταφορές πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι οι δύο τομείς της παγκόσμιας ναυτιλίας με τις καλύτερες προοπτικές, εκτιμά ο Stephen Gordon της Clarksons Research Services. Και αυτό, διότι εκτιμάται πως η ζήτηση για τάνκερ μεταφοράς διυλισμένων προϊόντων αργού μπορεί έως και να διπλασιαστεί το 2020 και το εμπόριο αργού πετρελαίου να ενισχυθεί κατά 600.000 βαρέλια ημερησίως, λόγω των κανονισμών για τις μειωμένες εκπομπές θείου και ρύπων. «Γενικά, η αίσθηση για τις προοπτικές των τάνκερ είναι πολύ καλύτερες απ’ ό,τι πριν από έναν χρόνο και θα μπορούσαμε να έχουμε μια αρκετά καλή χρονιά το 2020», δήλωσε ο Gordon.