ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την άντληση 32 δισ. από την Ε.Ε.

Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για την άντληση 32 δισ. από την Ε.Ε.

Το κυβερνητικό επιτελείο, υπό τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπoυργώ Ακη Σκέρτσο στην προεδρία της κυβέρνησης, που δουλεύει πάνω στο ελληνικό σχέδιο για την αξιοποίηση του ευρωπαϊκού Next Generation EU, έχει στο μυαλό του κυρίως την προώθηση της μεταρρυθμιστικής ατζέντας της κυβέρνησης, με επίκεντρο τις φοροελαφρύνσεις και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, αλλά και μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, στη Δικαιοσύνη και στην Υγεία.

Το ακαδημαϊκό επιτελείο της Επιτροπής Σοφών, με πρόεδρο τον νομπελίστα Χριστόφορο Πισσαρίδη και αναπληρωτή του τον καθηγητή και γενικό διευθυντή του ΙΟΒΕ Νίκο Βέττα, στο Λονδίνο και στην Αθήνα, αναζητεί το ιδανικό ρυθμιστικό περιβάλλον για την Ελλάδα, που θα επιτρέψει να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματα της οικονομίας της.

Τα δύο επιτελεία ξεκίνησαν ήδη εντατικά δουλειά και το πρώτο ραντεβού ορίστηκε για τον επόμενο μήνα, όταν η επιτροπή Πισσαρίδη θα παρουσιάσει το αρχικό της σχέδιο και θα αρχίσει πλέον η σύνθεση μιας πρότασης με στόχο την άντληση των 32 δισ. ευρώ που αντιστοιχούν στην Ελλάδα, σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν για το Next Generation EU.

Για τον προσανατολισμό της επιτροπής Πισσαρίδη έδωσαν δείγματα γραφής τόσο ο ίδιος όσο και ο κ. Βέττας, μιλώντας στο Φόρουμ των Δελφών την εβδομάδα που πέρασε. Ο κ. Βέττας μίλησε για ένα σχέδιο που πρέπει να υπερβαίνει τον τετραετή ορίζοντα μιας κυβέρνησης, με πρότυπο τις μικρές, ανοικτές, εξωστρεφείς οικονομίες, όπως της Ολλανδίας. Εξέφρασε, μάλιστα, τη φιλοδοξία να παίξει η Ελλάδα τον ρόλο του περιφερειακού κέντρου, όπως θα μπορούσε.

Ο κ. Πισσαρίδης διευκρίνισε ότι δεν είναι δουλειά της επιτροπής να υποδείξει κλάδους-πρωταγωνιστές. Αυτό που χρειάζεται να γίνει, είπε, είναι να αρθούν εμπόδια και να δημιουργηθούν υποδομές για να αναπτυχθούν επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Σαφέστατα έδωσε προτεραιότητα στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, όπου η Ελλάδα, είπε, «βρίσκεται στον πάτο». Μάλιστα, πρόσθεσε, δεν χρειάζεται παρά να μιμηθούμε άλλες χώρες που το έκαναν. Παράλληλα, εξέφρασε την προτίμησή του στις εναλλακτικές πηγές ενέργειας, κυρίως την ηλιακή.

Πράσινη ανάπτυξη και ψηφιοποίηση θα είναι προφανώς δύο βασικές επιλογές της επιτροπής, αλλά και της κυβέρνησης, στο πλαίσιο του νέου σχεδίου, αφού άλλωστε αποτελούν προτεραιότητες και της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το μεγάλο στοίχημα, όπως αναγνωρίζουν πηγές και από τις δύο πλευρές του ελληνικού σχεδίου, είναι να μπορέσουν να απορροφηθούν τα κονδύλια. Στην κυβέρνηση αναγνωρίζουν κατ’ ιδίαν ότι δεν υπάρχουν αρκετά ώριμα επενδυτικά σχέδια και στηρίζουν ελπίδες στον μηχανισμό ωρίμανσης των μελετών, που προωθείται. Οι διαδικασίες του νέου ευρωπαϊκού πακέτου δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, όχι γιατί θα υπάρχουν μνημόνια, αλλά γιατί η εκταμίευση κάθε δόσης θα εξαρτάται από «ορόσημα και στόχους», συνδεδεμένα με την πρόοδο των ίδιων των έργων. Tα «ορόσημα» θα λειτουργούν ως προειδοποιητικός μηχανισμός.

Οπως σημειώνει πηγή από το επιτελείο Πισσαρίδη, «τι μεγαλύτερη αιρεσιμότητα υπάρχει από αυτήν;». Να σημειωθεί ότι τον Οκτώβριο θα υποβληθεί το σχέδιο και έως το 2022 πρέπει να δεσμευθούν οι πόροι για να απορροφηθούν ώς το 2024. «Αν η Ελλάδα δεν μπορεί να απορροφήσει ένα ΕΣΠΑ εγκαίρως, πώς θα μπορέσει να πετύχει με δύο ταυτόχρονα;», διερωτάται ακαδημαϊκή πηγή που εμπλέκεται στον σχεδιασμό.

Επιπλέον, το πρόγραμμα πρέπει να είναι συνεπές με τις μεταμνημονιακές δεσμεύσεις της χώρας, όπως είπε και ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις, σε μια διατύπωση που χρήζει διευκρινίσεων, οι οποίες ίσως υπάρξουν στη συνέχεια των διαπραγματεύσεων.

Αιρεσιμότητα ζητούν οι «λιτοδίαιτες» χώρες, Δανία, Σουηδία, Αυστρία, Ολλανδία, στις οποίες έχουν προστεθεί Φινλανδία και Εσθονία. Οι ίδιες ζητούν δάνεια αντί επιχορηγήσεων και χαμηλότερα συνολικά ποσά.

Η μάχη μόλις ξεκίνησε και συνεχίζεται την ερχόμενη εβδομάδα, σε επίπεδο Συνόδου Κορυφής, αλλά ακόμη και οι πιο αισιόδοξοι δεν βλέπουν λύση πριν από τον Ιούλιο. Εκτός από τους «λιτοδίαιτους», άλλωστε, υπάρχει μια ομάδα χωρών, όπως η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ιρλανδία και το Λουξεμβούργο, που διαφωνούν με την κλείδα κατανομής των πόρων και κάποιες άλλες με επιμέρους εθνικές ατζέντες. Στην κυβέρνηση ευελπιστούν, πάντως, ότι η τελική έκβαση δεν θα είναι μακριά από την πρόταση της Κομισιόν.