ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ολυμπιακά φώτα μεγεθύνουν τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς

H επόμενη μέρα των εκλογών εν όψει της έναρξης της σεζόν βρίσκει τον τουριστικό κλάδο με χιλιάδες προβλήματα ορισμένα από τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

Ειδικότερα, ένα από τα θέματα τα οποία θα πρέπει να διευθετηθούν είναι τα ανοιχτά μέτωπα που υπάρχουν στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων της δημόσιας τουριστικής περιουσίας και των επενδύσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη. Οπως επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων κ. Γεράσιμος Καλλίγερος η νέα τουριστική ηγεσία οφείλει να πάρει άμεσα μέτρα προετοιμασίας για την υποδοχή των 13 – 13,5 εκατ. ξένων τουριστών που θα επισκεφθούν τον ελληνικό προορισμό. Ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα φώτα της δημοσιότητας θα είναι στραμμένα στη χώρα μας και τυχόν αρνητικές συγκυρίες θα πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι θα λάβουν πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις απ’ ό,τι στο παρελθόν. Μάλιστα, ως πρώτη προτεραιότητα θέτουν γνώστες της τουριστικής αγοράς τη δημιουργία ευέλικτου μηχανισμού αντιμετώπισης κρίσεων.

Μειωμένες οι κρατήσεις

Στο ίδιο πλαίσιο θα πρέπει να βρίσκονται σε εγρήγορση και να ενισχυθούν περαιτέρω οι μηχανισμοί ελέγχου της τουριστικής αγοράς καθ’ όλην τη διάρκεια της σεζόν για την πάταξη τυχόν φαινομένων αισχροκέρδειας. Αν και είναι ακόμη νωρίς για ασφαλείς προβλέψεις, καθώς η προσεχής τουριστική περίοδος -όπως και οι τρεις τελευταίες- θα χαρακτηρίζεται από τις κρατήσεις τελευταίας στιγμής οι πρώτες ενδείξεις οδηγούν στο συμπέρασμα ότι και το 2004 θα είναι μία δύσκολη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό σε σχέση με τις υπερπροσδοκίες που είχαν αναπτυχθεί λόγω των Αγώνων. Σύμφωνα με πληροφορίες μεγάλοι Τουριστικοί Οργανισμοί που διακινούν Γερμανούς τουρίστες στη χώρα μας καταγράφουν μειώσεις στις κρατήσεις για Ελλάδα που φθάνουν σε διψήφιο αριθμό. Και αυτή η μείωση έρχεται να προστεθεί στη μεγάλη μείωση που υπήρχε πέρυσι αυτήν την περίοδο για αντικειμενικούς λόγους όπως ήταν ο επικείμενος πόλεμος στο Ιράκ. H εικόνα αυτή έρχεται, ουσιαστικά, να επιβεβαιώσει διαπιστώσεις επιχειρηματικών κύκλων από την τουριστική αγορά που αναφέρονται στη κυβερνητική αδιαφορία για έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

Τα ολυμπιακά οφέλη

Η διάχυση των ωφελειών από τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο σύνολο των περιφερειών της χώρας δεν μπορεί να θεωρείται αυτονόητη. H καθυστέρηση σύνδεσης του ελληνικού προορισμού με τους Ολυμπιακούς Αγώνες και η εσπευσμένη προβολή λίγους μήνες πριν από τη διοργάνωση θα δείξει κατά πόσο θα αποβεί αποτελεσματική. Από την άλλη όμως θα ήταν λάθος αν αντιμετωπίσει κανείς τους Ολυμπιακούς Αγώνες ως την πανάκεια που θα θεραπεύσει όλα τα δεινά και τις αδυναμίες του ελληνικού τουρισμού. Ως πιθανότερη εξέλιξη θεωρείται ότι ο ελληνικός προορισμός το 2004 οδηγείται σε τουρισμό δύο ταχυτήτων με τα πρώτα μυνήματα για την Περιφέρεια να είναι υποτονοτικά, ενώ διασφαλισμένα οφέλη έχουν μόνο οι τουριστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής και στις ολυμπιακές πόλεις, λόγω της διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων. Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η διοργάνωση του πανευρωπαϊκού πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου στην Πορτογαλία το τελευταίο εικοσαήμερο του Ιουνίου. Και αυτό γιατί εκτιμάται ότι πολλοί Ευρωπαίοι που συμμετέχουν οι χώρες τους στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα θα συνδυάσουν τις διακοπές τους στην Πορτογαλία με την παρακολούθηση αγώνων των εθνικών τους ομάδων.

Εξάλλου, το 2004 θα πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι θα γίνουν σημαντικές αλλαγές στον δημόσιο τουριστικό μηχανισμό. Στο πλαίσιο αυτό ανακατάξεις αναμένονται και σε πρόσωπα που βρέθηκαν στο προσκήνιο τη τελευταία δεκαετία δίπλα στις προηγούμενες ηγεσίες στον τουρισμό.