ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Περιορίστηκε στο 2,5% ο πληθωρισμός τον Φεβρουάριο

Στο 2,5% περιορίστηκε ο πληθωρισμός κατά τον Φεβρουάριο, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε αυτήν την εβδομάδα η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία της Ελλάδας (ΕΣΥΕ).

Σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα οι τιμές καταναλωτή μειώθηκαν κατά 0,3%, ενώ ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκαμήνου Μαρτίου ’03 – Φεβρουαρίου ’04 σε σύγκριση προς το δωδεκάμηνο Μαρτίου ’02 – Φεβρουαρίου ’03 παρουσίασε αύξηση 3,4%. Κατά το προηγούμενο έτος η αύξηση του μέσου δείκτη ήταν 3,6%.

Η αύξηση του Γενικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή κατά 2,5% τον μήνα Φεβρουάριο 2004 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Φεβρουαρίου 2003 προήλθε από τις ακόλουθες αυξήσεις: α) κατά 3,7% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, μοσχάρι νωπό, χοιρινό νωπό, πουλερικά νωπά, αρνί και κατσίκι (νωπά), ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα νωπά, λαχανικά νωπά, πατάτες νωπές, γλυκά-ζαχαρωτά, β) κατά 7,1% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός» λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων, γ) κατά 2,6% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση» λόγω αύξησης των τιμών των ειδών ένδυσης και υπόδυσης, δ) κατά 0,7% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ύδρευση-αποχέτευση, δημοτικά τέλη, υπηρεσίες κοινοχρήστων, ηλεκτρισμός, ενώ μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, ε) κατά 1,6% της ομάδας «Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες, στ) κατά 4,5% της ομάδας «Υγεία», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών, της νοσοκομειακής περίθαλψης και της αποκλειστικής νοσοκόμας, ζ) κατά 3,0% της ομάδας «Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: άνθη, βιβλία-εφημερίδες-περιοδικά-γραφικά, πακέτο διακοπών, εισφορά ραδιοφώνου και τηλεόρασης, η) κατά 4,4% της ομάδας «Εκπαίδευση» λόγω αύξησης των τιμών στα δίδακτρα των ιδιωτικών σχολείων, των εκπαιδευτηρίων ξένων γλωσσών και των φροντιστηρίων, θ) κατά 4,7% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ειδών: φαγητό εκτός οικίας, αναψυκτικά-γλυκά-καφές-ποτά (σερβιριζόμενα), κυλικεία, έξοδα ξενοδοχείων, ι) κατά 2,0% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: κουρεία – κομμωτήρια, είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα αυτοκινήτων και δικύκλων. Στην ίδια κατεύθυνση συνέβαλαν και οι μειώσεις των δεικτών της ομάδας «Μεταφορές» κατά 0,2% λόγω μείωσης των τιμών των καυσίμων και των αυτοκινήτων και της ομάδας «Επικοινωνίες» κατά 5,3% λόγω μείωσης των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.

Ενδιαφέρον έχει και η σύγκριση των μεταβολών σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα, καθώς η μείωση του γενικού επιπέδου των τιμων κατά 0,3% προήλθε από τις ακόλουθες μειώσεις: α) κατά 8,2% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση» λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων, β) κατά 0,2% της ομάδας «Στέγαση» λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, ενώ μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των ενοικίων κατοικιών, γ) κατά 0,2% της ομάδας «Μεταφορές» λόγω επαναφοράς του κομίστρου ταξί στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων (υπόλοιπο επαναφοράς), ενώ μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών της βενζίνης, δ) κατά 1,1% της ομάδας «Ξενοδοχεία-καφέ-εστιατόρια», λόγω επαναφοράς των τιμών των σερβιριζόμενων ειδών στα επίπεδα πριν από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων.

Πάντως, μέρος της μείωσης αντισταθμίστηκε από τις αυξήσεις των δεικτών: α) κατά 2,8% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, στα είδη: ψωμί, ψάρια νωπά, γάλα νωπό (παστεριωμένο), γιαούρτι, λαχανικά νωπά, πατάτες νωπές, ελαιόλαδο, φρούτα νωπά, ενώ με τη σειρά της μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στο αρνί και κατσίκι (νωπά), β) κατά 1,2% της ομάδας «Υγεία» λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως, των ιατρικών και οδοντιατρικών υπηρεσιών.

Σύμφωνα με άλλη ανακοίνωση της ΕΣΥΕ, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή, που χρησιμοποιείται για τις συγκρίσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο από την ευρωπαϊκή στατιστική υπηρεσία Eurostat, παρουσίασε αύξηση 2,6% τον Φεβρουάριο έναντι του Φεβρουαρίου του προηγούμενου έτους, ενώ σε σχέση με τον αμέσως προηγούμενο μήνα μειώθηκε κατά 0,7%. Ο μέσος εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκαμήνου Μαρτίου ’03 – Φεβρουαρίου ’04 σε σύγκριση προς τον το δωδεκάμηνο Μαρτίου ’02 – Φεβρουαρίου ’03 παρουσίασε αύξηση 3,3% έναντι 3,8% στο αντίστοιχο δωδεκάμηνο του προηγούμενου έτους.