ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πλώρη για ανασυγκρότηση της εμπορικής ναυτιλίας

Στα 45 του χρόνια, ο Μανώλης Κεφαλογιάννης, οικονομολόγος, βουλευτής Ηρακλείου, γόνος της γνωστής πολιτικής οικογένειας της Κρήτης, ανέλαβε καθήκοντα υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, στην κυβέρνηση του Κώστα Καραμανλή. Από τα δυναμικά και έμπιστα στον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας στελέχη, έχει συνδέσει το όνομά του με μια σειρά μαχητικών θέσεων μέσα και έξω από τη Βουλή, με στόχο τη διαφάνεια και τις ίσες ευκαιρίες σε όλους τους τομείς. Η Ελλάδα κατέχει τα πρωτεία στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χώρο και είναι αδιαμφισβήτητα πρώτη στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, το ότι ο μοναδικός Ελληνας υπουργός που μπορεί να μιλάει από θέσεως ισχύος στην Ευρωπαϊκή Ενωση και να κρέμονται όλοι από τα χείλη του, είναι αυτός της Εμπορικής Ναυτιλίας!

– Ο Μανώλης Κεφαλογιάννης, λοιπόν, μπορεί να αισθάνεται ως ο περιούσιος υπουργός στην κυβέρνηση. Πώς όμως βλέπει ο ίδιος τα νέα του καθήκοντα;

– Μπορώ να πω ότι κατάλαβα από την πρώτη στιγμή πως το υπουργείο είναι διαφορετικό. Υπάρχει οργάνωση, υπάρχει το Λιμενικό Σώμα, που προσφέρει τις υπηρεσίες του χωρίς διακοπή, υπάρχουν υπάλληλοι με υψηλή κατάρτιση. Βέβαια, πίσω από όλα αυτά υπάρχει η ελληνική ναυτιλία, η ναυτιλία της πλοιοκτησίας και της ναυτεργασίας, η ναυτιλία των δημιουργών του μοναδικού ελληνικού οικονομικού θαύματος. Εχω ήδη έρθει σε επικοινωνία με παράγοντες του χώρου, αλλά και με συναδέλφους μου υπουργούς άλλων χωρών και έχω αντιληφθεί τη σπουδαιότητα του χώρου τον οποίο κλήθηκα να υπηρετήσω, αλλά και τη σημασία που έχει για την παγκόσμια και την ευρωπαϊκή οικονομία. Εχω συναντήσει επίσης τους περισσότερους συναδέλφους που διετέλεσαν υπουργοί Εμπορικής Ναυτιλίας από το 1990 έως τις μέρες μας. Η πλατιά εμπειρία και οι απόψεις των οποίων μού είναι πολύτιμες. Μην ξεχνάτε ότι έχω αναλάβει την πολιτική ευθύνη ενός υπουργείου, του οποίου υπήρξα μετακλητός υπάλληλος στα τέλη της δεκαετίας του ’70 επί υπουργίας του αείμνηστου τ. υπουργού Εμμ. Β. Κεφαλογιάννη.

– Νομίζετε ότι η Ελλάδα μέχρι σήμερα έχει δώσει τη σημασία που θα έπρεπε στην εμπορική της ναυτιλία;

– Θα προτιμούσα να μην αναφερθώ στο παρελθόν. Εμείς κοιτάμε μπροστά και θέλω να βεβαιώσω τους πολίτες και κυρίως τους παράγοντες της ναυτιλίας ότι και τη σημασία που πρέπει δίνουμε και τη θέση που της ταιριάζει έχει η ναυτιλία στη δική μας πολιτική. Θεωρούμε ότι η ναυτιλία αποτελεί τον ισχυρότερο πυλώνα της εθνικής οικονομίας. Για μας η υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας, εξασφαλίζοντας τα κεκτημένα της ναυτιλίας, σε συνδυασμό με τον επαναπατρισμό των πλοίων στο εθνικό νηολόγιο και τη δημιουργία όλο και περισσότερων θέσεων εργασίας, αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. ΟιΕλληνες επιχειρηματίες της θάλασσας αναζητούν καταφύγιο σε άλλες σημαίες, με αποτέλεσμα να χάνει η εθνική οικονομία σημαντικούς πόρους και χιλιάδες θέσεις εργασίας. Για τον λόγο αυτόν αρχίζουμε αμέσως δουλειά προκειμένου να εφαρμόσουμε το κυβερνητικό μας πρόγραμμα. Θα μπορούσα ωστόσο να πω ότι στο παρελθόν υπήρξε ατολμία, η οποία οδήγησε σε συρρίκνωση το εθνικό νηολόγιο εξασθενώντας σημαντικά τους δεσμούς της ποντοπόρου ναυτιλίας με την εθνική οικονομία. Είναι γνωστό εξάλλου, ότι το ποσοστό της ελληνικής σημαίας στο σύνολο της χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου έχει μειωθεί από 44% το 1993 σε 33% το 2002. Θα πρέπει επίσης να σημειώσω ότι οι Ελληνες εφοπλιστές βρίσκονται πίσω από το 25% των νέων ναυπηγήσεων σε παγκόσμια κλίμακα. Οταν λοιπόν μιλούμε για ένα τέτοιο μέγεθος δεν μπορούμε παρά να προχωρήσουμε γρήγορα στην εφαρμογή μιας πολιτικής ανάπτυξης και ανασυγκρότησης της εμπορικής ναυτιλίας.

– Εχετε τέτοια δείγματα;

– Αυτό διδάσκει η μέχρι τώρα ιστορία. Οποτε η ναυλαγορά ανεβαίνει, οι Ελληνες εφοπλιστές επενδύουν. Γνωρίζουμε όμως καλά ότι ναυτιλία δεν είναι μόνο οι εφοπλιστές. Γι’ αυτό θέλω να πω ότι η κυβέρνηση θα ανακοινώσει σύντομα μέτρα που θα μειώσουν το κόστος και τα βάρη της ναυτικής εργασίας όπως γίνεται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης. Είναι καιρός να ασχοληθεί κάποιος επισταμένως με την ενίσχυση του εισοδήματος των ναυτικών χωρίς να επιβαρύνεται το πλοίο. Είναι πρόκληση και προτεραιότητά μας να δώσουμε πνοή και ώθηση στη ναυτική εργασία.

– Θα υπάρξουν, δηλαδή, φορολογικές ελαφρύνσεις για τους ναυτικούς;

– Είναι μέσα στους στόχους μας. Δεν θεωρώ τυχαίο ότι οι συνάδελφοί σας μου υπέβαλαν ως πρώτη ερώτηση το «αν η πολιτεία εγγυάται τις συντάξεις του ΝΑΤ». Δεν το συζητώ, το θεωρώ δεδομένο, αλλά η αγωνία αυτή των ναυτικών είναι ενδεικτική μιας πολιτικής που ακολουθήθηκε, κυρίως κατά τη δεκαετία του ’80 και έφερε το ισχυρότερο ταμείο της χώρας στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Πάντως, τα σφάλματα του παρελθόντος για τα οποία ευθύνεται πρωτίστως η πολιτεία δεν πρέπει να βαρύνουν τους σημερινούς απόμαχους της θάλασσας και τα κεκτημένα ασφαλιστικά τους δικαιώματα.

– Μιλήσατε για καλά καταρτισμένους ναυτικούς. Να υποθέσουμε ότι έχετε σχέδια για αλλαγές στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης;

– Το πρόγραμμά μας είναι σαφές. Στόχος είναι η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Οταν οι σχολές αναβαθμίζονται μόνο στα λόγια σε «ακαδημίες», χωρίς τη διάθεση των αναγκαίων πόρων και την αναβάθμιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει στη ναυτική εκπαίδευση. Εμείς προσβλέπουμε στη ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος ναυτικής εκπαίδευσης με στόχο την ενθάρρυνση των νέων να ακολουθήσουν συνειδητά και όχι ευκαιριακά το ναυτικό επάγγελμα και να αποκτήσουν υψηλή επαγγελματική κατάρτιση, όπως επιβάλλουν η νέα εποχή στη ναυτιλία, οι νέες τεχνολογίες και οι διεθνείς συνθήκες που αφορούν την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Ο τομέας της εκπαίδευσης είναι μέσα στις άμεσες προτεραιότητές μας.

– Η καταγωγή σας από την Κρήτη, μάς βάζει στον πειρασμό να ρωτήσουμε σχετικά με την ακτοπλοΐα, για την οποία πολύς ντόρος γίνεται αλλά από ουσία δεν είδαμε κάτι το θεαματικό, παρά τα λόγια περί «απελευθέρωσης» και τα συναφή. Εχετε σχέδια για αλλαγές;

– Δεν είναι ακόμα ώρα να μιλήσουμε για αλλαγές, αλλά μπορώ να σας πω ότι στόχος είναι η συνεχής και ασφαλής κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών της νησιωτικής Ελλάδας. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει επενδύσεις που δεν μπορούν να αποσβεσθούν. Πιστεύω ότι μπορεί να υπάρχουν σύγχρονα πλοία προσιτά στον απλό ταξιδιώτη.

– Γνωρίζετε ασφαλώς ότι, όπως έχουν τα πράγματα, στο πρόγραμμα φιλοξενίας των Ολυμπιακών Αγώνων δεν θα υπάρχει ούτε ένα κρουαζιερόπλοιο με ελληνική σημαία. Πώς το ακούτε αυτό;

– Δυστυχώς, έτσι είναι. Μου έκανε τρομερή εντύπωση η απάθεια με την οποία αντιμετωπίστηκε στο παρελθόν η καταβύθιση της ελληνικής κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια έχασαν τη δουλειά τους περισσότεροι από 2.000 άνθρωποι και κανείς δεν αντιδρά. Αλλες κυβερνήσεις έκαναν αγώνα σε όλους τους διεθνείς οργανισμούς να σώσουν τη δική τους βιομηχανία κρουαζιέρας. Η πολιτεία οφείλει να βοηθήσει τον κλάδο να ξανασταθεί στα πόδια του. Θεωρώ αδιανόητο να τηλεφωνεί στις τράπεζες ο πρωθυπουργός της Ιταλίας για να στηρίξει μια εταιρεία κρουαζιέρας που εδρεύει στη χώρα του -αναφέρομαι στη Festival- και εμείς να περιμένουμε μακάριοι και απαθείς.

Μια που μιλήσαμε όμως για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, θέλω να τονίσω ότι η ασφάλειά τους είναι ένα από τα κυριότερα θέματα και του δικού μας υπουργείου. Το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε απόλυτη ετοιμότητα για τη θωράκιση των λιμένων και των θαλασσών της χώρας μας εν όψει του μεγάλου γεγονότος του ερχομένου Αυγούστου. Με ικανοποίηση διαπιστώνω ότι το Λιμενικό Σώμα βρίσκεται σε πολύ υψηλό επίπεδο και δεν είναι τυχαίο ότι απολαμβάνει εμπιστοσύνης και αναγνώρισης διεθνώς.

Θέλω επίσης να συμπληρώσω, ότι στα πρώτα μας μελήματα βρίσκεται και η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Οφείλουμε να διατηρήσουμε καθαρές τις θάλασσές μας και για τον λόγο αυτόν θα πρέπει να εξάρω το έργο της HELMEPA, που τα τελευταία χρόνια έχει αποκτήσει διεθνές κύρος.

Επίσης, θα ήθελα να σας πω ότι αισθάνομαι υπερήφανος που στη θέση του γενικού γραμματέα του IMO (Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός) βρίσκεται ένας Ελληνας, ένας παλαιός αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος, ο Ευθύμιος Μητρόπουλος, με τον οποίο θα έχω σύντομα συνάντηση.

Ξέρετε, πιστεύω ότι η ναυτιλία και η καλή της πορεία είναι κυρίως θέμα κλίματος. Αυτό λοιπόν το καλό κλίμα, τόσο για την ποντοπόρο ναυτιλία και τα δεξαμενόπλοια όσο και για τον ευαίσθητο κλάδο της ακτοπλοΐας, θα προσπαθήσουμε να το αποκαταστήσουμε.

Το ίδιο θα κάνουμε και στον χώρο του θαλάσσιου τουρισμού όπου απομένουν πολλά να γίνουν. Θα κοιτάξουμε μπροστά, θα αφήσουμε το χθες στους ιστορικούς και θα χαράξουμε μια καινούργια πορεία. Η Ελλάδα χρειάζεται τη ναυτιλία της και η ναυτιλία χρειάζεται τη σημαία μας.

Για μας επιτυχία σημαίνει περισσότερες σημαίες, περισσότερα πλοία, περισσότεροι Ελληνες ναυτικοί, περισσότερες δουλειές, περισσότερο συνάλλαγμα στη χώρα.