ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ

Κανονικά, σήμερα, αντί να σπαταλάτε τη μέρα σας σε ανωφελείς αναγνώσεις προχειρογραφιών πληρωμένων κονδυλοφόρων, θα έπρεπε να κοιμάστε. Να κοιμάστε όλη τη μέρα. Τι Παγκόσμια Μέρα του Υπνου θα ήταν άλλωστε; Αλλά μια και αποφασίσατε να χάσετε την ελάχιστη πολυτέλεια που σας προσφέρει το σύστημα «μια επέτειος τη μέρα, την ουσία κάνει πέρα», ας κάνουμε μαζί μερικές υγιεινές σκέψεις.

Τα περί ύπνου τα ξέρετε ήδη και τα διαβάζετε από προχθές. Κοιμάστε τουλάχιστον 20% λιγότερο από όσο πραγματικά έχετε ανάγκη. Αν δεν το κάνετε σκοπίμως, για να υπονομεύσετε την εθνική παραγωγικότητα, σε κάθε περίπτωση υπονομεύετε την υγεία σας. Εχετε εξοβελίσει «τα τρία οκτάρια» για τα οποία αγωνίστηκαν οι παππούδες σας -8 ώρες δουλιά, 8 ώρες ύπνο, 8 ώρες ελεύθερος χρόνος- και επιδίδεστε σε ληστρική εκμετάλλευση του εαυτού σας είτε υπέρ εργασιομανίας είτε υπέρ κραιπάλης. Αυτό μπορεί να σας το πει οποιασδήποτε ειδικότητας γιατρός, από παθολόγο έως ψυχίατρο. Αλλωστε, υπάρχει και το γνωστό ρητό των γιαγιάδων μας, «ο ύπνος τρέφει τα παιδιά κι ο ήλιος τα μοσχάρια».

Αλλα η έλλειψη ύπνου δεν είναι η μοναδική ανθυγιεινή ανισορροπία στο ισοζύγιο του 24ώρου μας. Ας υποθέσουμε ότι αποφασίσουμε να αφιερώσουμε μια εβδομάδα στον εαυτό μας, για να ελέγξουμε κάθε μέλος του σώματός και κάθε λειτουργία του σε έναν προς έναν τους γιατρούς, θεραπευτές και υγιεινιστές όλων των ειδικοτήτων. Εχουμε και λέμε:

Ο στοματολόγος, οδοντίατρος ή περιοδοντολόγος θα σας απαιτήσει να αφιερώνετε τουλάχιστον πέντε λεπτά επί τρεις φορές τη μέρα στην περιποίηση των δοντιών σας (νήμα, βούρτσισμα, πλύσεις με αντισηπτικό). Ο δερματολόγος -σε αγαστή συνωμοσία με τον αισθητικό και τις εταιρείες καλλυντικών- θα απαιτήσει να αφιερώνετε τουλάχιστον μισή ώρα το πρωί και άλλη μισή το βράδυ στην περιποίηση του σώματος και του τριχωτού της κεφαλής, όσου έχει απομείνει (πλύσιμο, λούσιμο, ενυδάτωση, μασάζ με «μαντζούνια» κατά τριχόπτωσης, μάσκες ομορφιάς κ.λπ.). Ο καρδιολόγος, ο παθολόγος και κάμποσες ακόμη ειδικότητες θα συμφωνήσουν ότι σας είναι αναγκαίο τουλάχιστον είκοσι λεπτά περπάτημα την ημέρα αν δεν θέλετε να φράξουν οι αρτηρίες σας. Αθλίατροι και γυμναστές θα προσθέσουν και λίγο ολυμπιακό πνεύμα στο καθημερινό σας πρόγραμμα, με μιας ώρας γυμναστική στο γυμναστήριο ή σε κάποια εναλλακτική αθλοπαιδιά (μην ξεχνάτε την προθέρμανση, για να μην κάψετε τους μυς σας). Ο φυσιοθεραπευτής θα προσέθετε ότι σε αυτήν την ευχάριστη, αγχολυτική άσκηση θα ήταν καλό να προσθέσετε και είκοσι λεπτά μασάζ (όχι το πονηρό, στο οποίο προσφεύγετε ερήμην των συζύγων σας) για να αποφύγετε να καταλήξετε στο ΚΑΤ με διαστρέμματα και ισχιαλγίες υπεργύμνασης. Ο διαιτολόγος θα σας επιβάλει να ξεχάσετε διά παντός τις επιδρομές στα ταχυφαγεία και να αφιερώσετε τουλάχιστον μισή ώρα τη μέρα για να ετοιμάζετε στο σπίτι υγιεινά, πλούσια σε βιταμίνες και ιχνοστοιχεία γεύματα, καλοζυγισμένα σε γραμμάρια και θερμίδες. Φυσικά, θα ήταν προτιμότερο τα γεύματά σας να παρασκευάζονται με προϊόντα βιολογικής καλλιέργειας τα οποία φυσικά δεν θα βρείτε στο σούπερ μάρκετ της γειτονιάς σας. Δεν είναι κακό να αφιερώσετε μια ώρα ακόμη της μέρας για να τα αναζητήσετε στη μια ή στην άλλη άκρη της Αθήνας (κατά το νόμο του Μέρφι, αποκλείεται ένα τέτοιο κατάστημα να βρίσκεται κάτω από το σπίτι σας). Ο διαιτολόγος θα συνωμοτήσει επίσης με τον γαστρεντερολόγο στην απόλυτη εντολή για ήρεμα και αργά γεύματα. Αφιερώστε τουλάχιστον μισή ώρα σε κάθε γεύμα σας, με αργή μάσηση της τροφής και δώστε χρόνο στο στομάχι σας να ενεργοποιηθεί. Ο ψυχολόγος, ο παιδίατρος και ο οικογενειακός σύμβουλος θα συμφωνήσουν πόσο απαραίτητο είναι για σας και για τα παιδιά σας να τους αφιερώσετε τουλάχιστον μια ώρα τη μέρα, με παιχνίδι ή άλλες δραστηριότητες. Ο σεξολόγος- αν έχετε πέσει στην ανάγκη του- θα σας αγχώσει θυμίζοντας το ρητό use it or loose it και θα απαιτήσει να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο στην καθημερινή ερωτική αναζωογόνηση της σχέσης της (ρομαντική ατμόσφαιρα, γεύμα με κεριά, έξοδος-έκπληξη) και να εγκαταλείψετε τις ολιγόλεπτες «ξεπέτες» όταν έχουν κοιμηθεί τα παιδιά. Φυσικά, και αυτός και όλοι οι άλλοι συνωμότες των λοιπών ιατρικών ειδικοτήτων θα συμφωνήσουν ότι είναι απαραίτητο όλα αυτά να γίνονται μέχρι τις 11 πριν από τα μεσάνυχτα, οπότε θα πρέπει να βρίσκεστε στο κρεβατάκι σας για να εξασφαλίσετε το πλήρες, απρόσκοπτο οκτάωρο ύπνου. Σε αυτά, θα πρέπει να προσθέσετε τον χρόνο που σας αποσπούν οι λοιπές ειδικές ανάγκες σας, στις υγιεινές συνθήκες που σας εξασφαλίζει αόκνως η πολιτεία, αλλά και η δική σας απληστία: τις δυο τρεις ώρες τη μέρα για να πάτε και να γυρίσετε από τη δουλειά, τους μικρούς μαραθώνιους για τις καθημερινές σας αγορές, τις μικρές, καθημερινές ληστείες χρόνου από τον εργοδότη σας που ονομάζονται υπερωρίες, τις ώρες που πρέπει να αφιερώσετε στις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών, τη μικρή πολυτέλεια που επιφυλάσσετε στον εαυτό σας για καθημερινή ανάγνωση εφημερίδας και λίγες ώρες τηλοψίας (διότι υγιής πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης).

Αυτά σε γενικές γραμμές συνθέτουν το προφίλ μιας υγιεινής καθημερινότητας, η οποία σκοντάφτει στην ασήμαντη λεπτομέρεια ότι η μέρα διαθέτει 24 και όχι τις 36 ώρες που απαιτούνται για την αποκατάσταση τις ισορροπίας των «τριών 8». Απαιτεί επίσης να έχετε εισόδημα τουλάχιστον διπλάσιο αυτού που διαθέτετε σήμερα, και το οποίο κατά κανόνα προσπαθείτε να διπλασιάσετε με επίσης διπλάσια (και φορολογικά μαύρη) εργασία. Λεπτομέρειες, θα μου πείτε.

Να αυξήσουμε τις ώρες του 24ώρου είναι φυσικά αδύνατον. Θα μπορούσαμε ωστόσο να δούμε κάποιες ουσιώδεις βελτιώσεις, με έναν διαφορετικό καταμερισμό εργασίας στο περίφημο πολιτικό προσωπικό που διατάσσεται στην κορυφή της κρατικής πυραμίδας. Το οποίο, ως γνωστόν, απαρτίζεται κυρίως από τέσσερις μεγάλους επιστημονικούς κλάδους: τους νομικούς, τους οικονομολόγους, τους μηχανικούς και τους γιατρούς. Ο κανόνας είναι να τους ανατίθενται τομείς κρατικής δραστηριότητας ανάλογοι με την επιστήμη τους. Μεγάλο λάθος.

Στους γιατρούς, που ξέρουν τόσο καλά τις ανάγκες της υγείας μας, θα έπρεπε να αναθέτουμε τα οικονομικά υπουργεία και την απασχόληση. Θα έπαιρναν υγιείς αποφάσεις, μειώνοντας τον χρόνο εργασίας, αυξάνοντας τις αμοιβές και πείθοντας τους εργοδότες ότι η πολλή δουλειά βλάπτει την υγεία και την οικονομία. Στους νομικούς θα έπρεπε να αναθέτουμε υπουργεία υποδομών (ΠΕΧΩΔΕ, Μεταφορών κ.λπ.). Θα είχαν πεδίο δόξης λαμπρό, μηνύοντας και ενάγοντας εργολάβους, προμηθευτές και αθέμιτους ανταγωνιστές. Στους μηχανικούς θα αναθέταμε κατ’ εξοχήν τα υπουργεία Υγείας και Παιδείας, για να εκτονώσουν σε σχολεία και νοσοκομεία τον κατασκευαστικό τους οίστρο. Και στους οικονομολόγους,, αυτούς τους αστέρες της ελληνικής νεο-πολιτικής που περιφέρονται μεταξύ υπουργείων, ΔΕΚΟ και τραπεζών ως άρχοντες της αγοράς, θα τους περιορίζαμε σε δύο μόνον τομείς: στο υπουργείο Αμυνας (για να εξαντλήσουν εκεί, στην πιο αντιπαραγωγική δραστηριότητα, τις ικανότητές τους για οικονομίες κλίμακας) και στον πολιτισμό (για να διοχετεύσουν εκεί τις υποτιθέμενες δεξιότητές τους σε σπάταλες επενδύσεις).

Αλληλογραφία: κ. Γ. Μαρίνο. Αρχίζω να λατρεύω τα λάθη μου. Κολακευτική η ενασχόλησή σας μαζί μου. Εκανα δημόσια απολογία προ δύο εβδομάδων. Σας παρακολουθώ -αν και με ιδεολογική καχυποψία- σχεδόν παιδιόθεν.

, Δεν έχω κάποια ειδική αντιπάθεια στη συμπαθή τάξη των οικονομολόγων, που άλλωστε δίνουν και «μεροκάματο» στη σομόν ειδησεογραφία. Απλώς μερικές φορές με κάνουν να αναρωτιέμαι πόσο δίκαιο έχει ένας κορυφαίος τους: «Τα οικονομικά είναι χρήσιμα ως μέσο απασχόλησης των οικονομολόγων». Τζον Κένεθ Γκαλμπρέιθ.