ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Μέσω καρτών θα συλλάβετε τη φοροδιαφυγή και στην Ελλάδα»

Ο ινδικής καταγωγής Ατζάι Μπάνγκα, διευθύνων σύμβουλος της MasterCard, έχει συνομιλήσει με τον πρωθυπουργό της χώρας, Αντώνη Σαμάρα, για το ζήτημα της φοροδιαφυγής. Η πρώτη συνάντηση έλαβε χώρα στην Ουάσιγκτον και η δεύτερη προ ολίγων ημερών στην Αθήνα. Ο κ. Μπάνγκα, όπως ο ίδιος αποκαλύπτει στην «Κ», επέστησε την προσοχή του πρωθυπουργού για τα οφέλη των ηλεκτρονικών συναλλαγών όχι μόνο για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αλλά, επίσης, για την εκτέλεση πληρωμών από το Δημόσιο και την ενίσχυση του τουρισμού από την «αποκρυπτογράφηση» του καταναλωτικού κοινού που επισκέπτεται τη χώρα κάθε χρόνο.

– H δημοσιονομική κατάσταση στην Ελλάδα, εξαιρετικά δυσμενής μετά από μια εξαετία ύφεσης, έχει αυξήσει τις πιέσεις για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Πώς μπορούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές να βοηθήσουν στην επίλυση αυτού του εκτεταμένου προβλήματος στην οικονομία μας;

– Ο πρωθυπουργός της χώρας σας έχει εκδηλώσει μεγάλο ενδιαφέρον πάνω σε αυτό το ζήτημα. Είχαμε εκτενή συζήτηση για τη φοροδιαφυγή. Η φοροεισπρακτική δυναμική ενός κράτους, αναμφισβήτητα, ενισχύεται σε μεγάλο βαθμό από τη διεκπεραίωση ηλεκτρονικών συναλλαγών, δηλαδή με πιστωτικές, χρεωστικές ή προπληρωμές κάρτες ή συναλλαγές μέσω του Διαδικτύου ή των τραπεζών. Οι κυβερνήσεις πρέπει να δώσουν κίνητρα στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις για την αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ώστε να περιοριστεί η χρήση μετρητών καθώς είναι αδύνατο να τα εντοπίσει κανείς και να τα φορολογήσει.

– Πόσο διαδεδομένες είναι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές, σε παγκόσμια κλίμακα, συμβάλλοντας έτσι στην αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής;

– Οι μοναδικές χώρες στον κόσμο όπου το ποσοστό των ηλεκτρονικών συναλλαγών υπερβαίνει τη χρήση μετρητών είναι η Νότια Κορέα (85%) και οι σκανδιναβικές χώρες (95%). Πολλές χώρες δεν έχουν διασφαλίσει την απόλυτη συμμόρφωση των φορολογουμένων. Δεν είναι μόνον η Ελλάδα. Ακόμη και σήμερα, το 85% των συναλλαγών πραγματοποιούνται με μετρητά ή επιταγές σε παγκόσμια κλίμακα. Στις ΗΠΑ φθάνει το 50%, στη Γερμανία το 78% και στην Ιαπωνία το 75%. Ολα, όμως, εξαρτώνται από τις κυβερνήσεις, προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα μιας χώρας στην είσπραξη φόρων. Στην περίπτωση των σκανδιναβικών χωρών και τη Νότια Κορέα, οι κυβερνήσεις προσέφεραν κίνητρα στις επιχειρήσεις και στους καταναλωτές. Στην Ελλάδα, ειδικότερα, το υποχρεωτικό κατώτατο όριο των συναλλαγών με πιστωτικές κάρτες θα πρέπει να μειωθεί σημαντικά από τα 1.500 ευρώ που είναι σήμερα, διότι οι περισσότερες συναλλαγές είναι αρκετά χαμηλότερες. Συναλλαγές άνω των 1.500 ευρώ αποτελούν το 3% με 4% του συνόλου.

Ηλεκτρονικές πληρωμές μισθών και συντάξεων

– Μπορούν οι ηλεκτρονικές συναλλαγές να αναβαθμίσουν τη λειτουργία του ευρύτερου δημόσιου τομέα;

– Βέβαια. Η διεκπεραίωση συναλλαγών του Δημοσίου, όπως η καταβολή συντάξεων, μισθών αλλά και η τακτοποίηση συναλλαγών μέσω ηλεκτρονικών συστημάτων περιορίζει τη γραφειοκρατία και τη διαφθορά. Απομακρύνει τον μεσάζοντα. Ετσι θα είναι δυνατή, παράλληλα, η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των δημόσιων λειτουργών. Συστήματα ηλεκτρονικών συναλλαγών εφαρμόζονται ήδη αρκετά από τις σκανδιναβικές χώρες, τις ΗΠΑ, τη Βρετανία, τη Ρωσία και την Πορτογαλία. Ακόμη και η Αίγυπτος είχε εγκαταστήσει σύστημα για την ηλεκτρονική καταβολή των συντάξεων λίγο πριν από την ανατροπή του Μουμπάρακ, γεγονός που είχε διασφαλίσει την ομαλή και έγκαιρη καταβολή τους όταν το κράτος είχε καταρρεύσει από την εξέγερση της Αραβικής Ανοιξης. Υπάρχει η δυνατότητα να εκτελούνται εκατομμύρια συναλλαγές σε περισσότερες από 200 χώρες από ιδιώτες. Μπορεί να γίνει ακριβώς το ίδιο για τις συναλλαγές ενός κράτους.

– Τι συμπεράσματα μπορούμε να βγάλουμε από τις ηλεκτρονικές συναλλαγές για τις καταναλωτικές τάσεις σήμερα;

– Μπορούν να γίνουν ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις, για παράδειγμα, για το τουριστικό κοινό αλλά και το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας. Είναι το τρίτο ζήτημα που συζητήθηκε με τον πρωθυπουργό σας. Εμείς έχουμε πρόσβαση σε δεδομένα που αφορούν τις πραγματικές δαπάνες και την καταναλωτική συμπεριφορά των επισκεπτών σε διαφορετικούς προορισμούς της χώρας. Βέβαια γνωρίζουμε μόνο το ύψος της συναλλαγής, όχι την ταυτότητα ή το περιεχόμενο της εκάστοτε αγοράς, σε κάθε τουριστικό προορισμό της χώρας. Ομως μπορούμε να έχουμε κάποια ενδιαφέροντα συμπεράσματα για το προφίλ και την αγοραστική συμπεριφορά των επισκεπτών, με απώτερο στόχο την έξυπνη προώθηση της Ελλάδας στο εξωτερικό ως ενός ελκυστικού προορισμού για πολλούς και διαφορετικούς αποδέκτες.