ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Επενδύουν σε νέα καράβια οι Ελληνες πλοιοκτήτες

Επενδύουν σε νέα καράβια οι Ελληνες πλοιοκτήτες

Συνολικά κεφάλαια που προσεγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ επένδυσαν για την απόκτηση νέων πλοίων οι Ελληνες πλοιοκτήτες κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Golden Destiny. Ειδικότερα, 2,37 δισ. ευρώ επενδύθηκαν για την απόκτηση μεταχειρισμένων πλοίων, ποσό που συνιστά αύξηση της τάξεως του 242% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013. Επιπλέον 2,54 δισ. ευρώ επενδύσεων από ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες πραγματοποιήθηκαν για την υποβολή παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, μέγεθος που αποτελεί ετήσια αύξηση κατά 12%.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, οι Ελληνες πλοιοκτήτες προχώρησαν σε παραγγελίες για τη ναυπήγηση 95 πλοίων όλων των τύπων (έναντι 42 πλοίων κατά το περσινό πρώτο τρίμηνο), με συνολική μεταφορική ικανότητα 8,3 εκατ. τόνων dwt, μέγεθος αυξημένο κατά 111% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (3,95 εκατ. dwt). Αντίστοιχα, κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, οι Ελληνες πλοιοκτήτες προχώρησαν στην αγορά 131 μεταχειρισμένων πλοίων, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,78 εκατ. τόνων dwt, έναντι 70 πλοίων μεταφορικής ικανότητας 5,25 εκατ. τόνων το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Με βάση τον αριθμό των πλοίων, η ετήσια αύξηση διαμορφώνεται σε 87%, ενώ με βάση τη μεταφορική ικανότητα, το αντίστοιχο ποσοστό ανόδου αγγίζει το 106%. Το μερίδιο των Ελλήνων πλοιοκτητών με βάση τις επενδύσεις τους σε μεταχειρισμένα πλοία (ως ποσοστό επί του συνόλου της σχετικής δραστηριότητας) διαμορφώθηκε σε 26% κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο, έναντι μεριδίου 21% κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το αντίστοιχο μερίδιο στην αγορά των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων διαμορφώνεται σε 12%, έναντι μεριδίου 9% κατά το πρώτο τρίμηνο του 2013. Συνολικά, σε παγκόσμια βάση, αποκτήθηκαν 499 μεταχειρισμένα πλοία αξίας 7,5 δισ. ευρώ, ενώ υποβλήθηκαν παραγγελίες για 792 νέα πλοία, συνολικής αξίας άνω των 18 δισ. ευρώ.

Αύξηση ναύλων και τιμών πλοίων

Πρόκειται για τις υψηλότερες επενδύσεις των τελευταίων ετών για το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, γεγονός που αποδίδεται αφενός μεν στη βελτιωμένη ψυχολογία των πλοιοκτητών αναφορικά με τις προοπτικές ανάκαμψης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, αφετέρου δε από τη συνειδητοποίηση ότι οι τιμές των πλοίων δεν πρόκειται να υποχωρήσουν περαιτέρω, έχοντας ήδη ξεκινήσει την ανοδική τους πορεία, μετά τις μειώσεις της τελευταίας διετίας. Ως εκ τούτου, η συγκυρία είναι η πλέον κατάλληλη για την ανανέωση και την ανάπτυξη του υφιστάμενου στόλου. Αλλωστε, η εξασφάλιση χρηματοδότησης, είτε μέσω της παραδοσιακής οδού (π.χ. τραπεζικά ιδρύματα), είτε μέσω της σύμπραξης με επενδυτικά κεφάλαια, κυρίως αμερικανικής προέλευσης, είναι πλέον σαφώς πιο εύκολη, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.