ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άποψη: Ο τουρισμός παράγοντας ανάπτυξης της οικονομίας μας

Άποψη: Ο τουρισμός παράγοντας ανάπτυξης της οικονομίας μας

​​Ο τουρισμός, βασικός πυλώνας ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, με μεγάλη συνεισφορά στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) και τη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης, ενισχύει τα τελευταία χρόνια την εξωστρέφεια και τη δυναμική του. Τα επίσημα στοιχεία για την επόμενη επταετία το επιβεβαιώνουν. Η αύξηση της τουριστικής κίνησης μπορεί να επιφέρει 16,5 δισ. έσοδα ετησίως και να δημιουργήσει 225 χιλιάδες πρόσθετες θέσεις εργασίας. Επιπρόσθετα, για κάθε ένα εκατομμύριο παραπάνω τουρίστες που έρχονται στη χώρα μας, σημειώνεται αύξηση του ΑΕΠ κατά 1%. Αφετηρία για τη δημιουργία αυτής της δυναμικής ήταν το 2013, χρονιά «ορόσημο» για τον ελληνικό τουρισμό. Με συγκεκριμένα βήματα και στρατηγικό σχεδιασμό καταφέραμε να ξεπεράσουμε κάθε προσδοκία και αισιόδοξη πρόβλεψη. Την περσινή χρονιά υποδεχθήκαμε 18 εκατομμύρια τουρίστες. Φέτος οι προβλέψεις κάνουν λόγο για 20 εκατομμύρια επισκέπτες από το εξωτερικό.

Τα παραπάνω στοιχεία περιγράφουν με σαφήνεια ότι τα τελευταία δύο χρόνια ο ελληνικός τουρισμός έχει «ωριμάσει». Εχει δυναμώσει το στίγμα του και αναπτύσσεται σταθερά με συγκεκριμένο προσανατολισμό. Πρωταρχικός στόχος μας, να διατηρήσουμε τις παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές, από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των τουριστικών εισροών. Παράλληλα, έπειτα από προσεκτική μελέτη των τουριστικών τάσεων, επιχειρούμε ανοίγματα στις μακρινές αγορές, όπως είναι η Βραζιλία, η Κίνα, η Ινδία, η Αυστραλία. Με μεθοδικά βήματα πετύχαμε σημαντικά αποτελέσματα. Σε σχέση με τις κυριότερες ανταγωνίστριες τουριστικές χώρες, η Ελλάδα –παρά την κρίση και τις συνέπειές της σε πλήθος τομέων της οικονομίας– πρωτοπορεί σε επιδόσεις, με την Τουρκία και την Πορτογαλία να ακολουθούν.

Πιο συνοπτικά, υπάρχει πράγματι θεαματική αύξηση της τουριστικής κίνησης προς τη χώρα μας. Ο τουρισμός έχει τις βάσεις και τη δυναμική να επιτελεί όλο και πιο κομβικό ρόλο στην οικονομία. Αυξάνει την ανταγωνιστικότητά της. Δημιουργεί προστιθέμενη αξία σε πολλούς άλλους συνδεδεμένους με την τουριστική δραστηριότητα παραγωγικούς κλάδους. Αποτελεί μια σίγουρη και σταθερή «δεξαμενή» θέσεων εργασίας και τέλος, προβάλλει άμεσα και στοχευμένα τη χώρα μας στο εξωτερικό, δημιουργώντας χωρίς καμία διαφήμιση ένα σημαντικό απόθεμα θετικής φήμης, αξιοπιστίας, ασφάλειας προορισμού.

Είναι σημαντικό να υπογραμμιστεί ότι στο υπουργείο Τουρισμού και στον ΕΟΤ βαδίζουμε πάνω σε ένα εθνικό σχέδιο δράσης για τον τουρισμό. Η επιτυχία όμως του 2013 δεν αποτελεί το τέλος του δρόμου. Αντίθετα, δημιουργεί μεγαλύτερες ευθύνες για το αύριο, για τα επόμενα χρόνια. Βάζουμε τον πήχυ ψηλά. Προτεραιότητά μας είναι να εναρμονιστούμε πλήρως με τα νέα δεδομένα που διέπουν την παγκόσμια τουριστική αγορά. Να προωθήσουμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν ακολουθώντας σύγχρονες, ανταγωνιστικές μεθόδους μάρκετινγκ. Να δώσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης σε όλες τις περιφέρειες της χώρας, αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα καθεμιάς.

Στο πλαίσιο αυτό:

• Επενδύουμε στον εκσυγχρονισμό των υποδομών μας (αεροδρόμια, λιμάνια, μαρίνες). 

• Δίνουμε προτεραιότητα στην περαιτέρω βελτίωση της παροχής τουριστικών υπηρεσιών, μέσα από την αναβάθμιση της εκπαίδευσης-κατάρτισης στον τουρισμό.

• Αναπτύσσουμε ακόμη περισσότερο τις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως είναι ο ιατρικός και ο ιαματικός τουρισμός, ο αγροτουρισμός και ο οινοτουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο θαλάσσιος τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός. 

• Στοχεύουμε σε τουρισμό υψηλού επιπέδου, που μπορεί να αναζωογονήσει τις τοπικές τουριστικές κοινωνίες και να δώσει οικονομική «ανάσα» στους επιχειρηματίες του κλάδου.

• Εργαζόμαστε για την προσέλκυση ξένων μεγάλων επενδύσεων, την οποία και θεωρούμε άρρηκτα συνυφασμένη με την επανεκκίνηση της οικονομίας.  

Στέκομαι λίγο περισσότερο στο τελευταίο αυτό σημείο. Η Ελλάδα σήμερα διαθέτει όλα τα πλεονεκτήματα για να γίνει μια σημαντική, σύγχρονη, ανταγωνιστική χώρα υποδοχής τουριστικών επενδύσεων. Προς αυτή την κατεύθυνση το υπουργείο Τουρισμού εισήγαγε νέα σύγχρονα τουριστικά προϊόντα (σύνθετα τουριστικά καταλύματα, condo hotels, ξενώνες νεότητας) και προχώρησε στην απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των τουριστικών καταλυμάτων και γενικότερα των επενδύσεων. Εκσυγχρονίσαμε το ειδικό χωροταξικό για τον τουρισμό. Υπενθυμίζω ότι ψηφίσαμε νόμο που διευκολύνει την παραμονή επενδυτών τρίτων χωρών, των οποίων οι επενδύσεις έχουν χαρακτηριστεί στρατηγικές. Ετσι έμπρακτα, με γενναίες μεταρρυθμίσεις, που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και πολλά χρόνια, δώσαμε και συνεχίζουμε να δίνουμε την αναγκαία προτεραιότητα στην προσέλκυση τουριστικών επενδύσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχουν δρομολογηθεί τουριστικές επενδύσεις σε νησιά όπως η Τζια και η Μήλος, ενώ αρκετές ακόμα επενδύσεις είναι ώριμες για να προχωρήσουν στην αδειοδότησή τους.

Σε περιόδους κρίσης, σαν αυτή που διανύσαμε, οφείλουμε να ρίχνουμε βάρος στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της οικονομίας μας. Ο τουρισμός είναι ένα από αυτά. Τη σημασία του ενισχύει η οριζόντια αλληλεπίδρασή του με άλλους τομείς, όπως η πρωτογενής παραγωγή, η εστίαση και η ψυχαγωγία, η επιχειρηματικότητα και η εμπορική δραστηριότητα, οι μεταφορές. Παράλληλα, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη σταθερά υψηλή συνεισφορά του στο ΑΕΠ και τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την οποία μάλιστα κατάφερε να ενισχύσει την τελευταία πενταετία, όταν άλλοι οικονομικοί κλάδοι κατέρρεαν, ως επακόλουθο της κρίσης. Αυτό τον ρόλο και αυτή τη σημασία του τουρισμού έχουμε δεσμευτεί να αναδείξουμε και να ενισχύσουμε. Χωρίς περιττά λόγια, με απτά στοιχεία και μετρήσιμα αποτελέσματα στην καθημερινότητά μας, αποδεικνύουμε ότι ο τουρισμός μπορεί να παίξει καταλυτικό ρολό στην οριστική έξοδο της χώρας από την κρίση και ότι δίκαια αποτελεί την πιο σίγουρη και σταθερή οδό προς την οικονομική ανάκαμψη.   

* Η κ. Ολγα Κεφαλογιάννη είναι υπουργός Τουρισμού.