ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενδιαφέρον από Gazprom για επενδύσεις στην αεριοκίνηση οχημάτων και πλοίων

Ενδιαφέρον από Gazprom για επενδύσεις στην αεριοκίνηση οχημάτων και πλοίων

Μεταφορές με χαμηλότερο κόστος σε ποσοστό 50% έναντι της βενζίνης και 30% έναντι του πετρελαίου κίνησης, υπόσχεται η παγκόσμια βιομηχανία φυσικού αερίου, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής, δυναμικής επέκτασης στον κλάδο των μεταφορών που στοχεύει στην υποκατάσταση μεριδίων από τη χρήση της ηλεκτροπαραγωγής λόγω ύφεσης. Ενας αριθμός 370 ανώτατων στελεχών των πιο διακεκριμένων εταιρειών σε παγκόσμιο επίπεδο βρέθηκαν χθες στην Αθήνα για να συμμετάσχουν στη 17η γενική συνέλευση του European Business Congress (EBC) με θέμα τη χρήση του φυσικού αερίου στον τομέα των μεταφορών. Επικεφαλής και προεδρεύων του συνεδρίου ήταν ο πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής της Gazprom κ. Αλεξέι Μίλερ, η ομιλία του οποίου ήταν ενδεικτική της σημασίας που έχει για τον ρωσικό κολοσσό, η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμου κίνησης. «H Gazprom είναι μια παγκόσμια επιχείρηση και επιθυμεί να αλλάξει την κατάσταση που επικρατεί στον τομέα των μεταφορών. Εχουμε στενές σχέσεις με δυνατούς παίχτες που κατέχουν ρόλους κλειδιά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και σκοπεύουμε να διευρύνουμε το δίκτυο πρατηρίων φυσικού αερίου» είπε ο ο κ. Μίλερ. Η στρατηγική αυτή της Gazprom αλλά και άλλων παραγωγών φυσικού αερίου, όπως το Κατάρ καθώς και μεγάλων προμηθευτών, όπως η γερμανική ΕΟΝ και η ιταλική ΕΝΙ, συμπεριλαμβάνει και την αγορά της Ελλάδας, η οποία υστερεί σημαντικά στον τομέα της αεριοκίνησης σε σχέση με άλλες χώρες.

Προτεραιότητες

Φορτηγά, πλοία και σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά που σήμερα λειτουργούν με μαζούτ, είναι η αγορά στην οποία στοχεύουν κατά προτεραιότητα στην Ελλάδα οι παραγωγοί φυσικού αερίου. Η αεριοκίνηση στα φορτηγά εμφανίζεται ως πιο ώριμο σχέδιο, ενώ σημαντικά βήματα, γίνονται και στην κατεύθυνση της χρήσης LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) στην ακτοπλοΐα. Οπως μάλιστα αποκάλυψε ο υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ) Γιάννης Μανιάτης στο περιθώριο του χθεσινού συνεδρίου, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Μεταφορών επεξεργάζεται σχέδιο σε αυτή την κατεύθυνση. Ο ίδιος επιβεβαίωσε τις πληροφορίες για το ενδιαφέρον της Qatar Petroleum για τη δημιουργία υποδομής τροφοδοσίας πλοίων με LNG στον Πειραιά, ενώ μίλησε για γενικότερο ενδιαφέρον παραγωγών φυσικού αερίου στον ίδιο κλάδο, φωτογραφίζοντας και την Gazprom. Eνα από τα βασικά πάντως προβλήματα για την προώθηση της χρήσης του LNG στα πλοία, είναι το υψηλό κόστος μετατροπής των μηχανών των πλοίων αλλά και το μεγάλο κόστος απόκτησης και χρήσης των ειδικών πλοίων (μικρά LNG Carriers) για τον εφοδιασμό των επιβατικών και εμπορικών πλοίων.

Περίπου 80 χώρες χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο για να κινούν περισσότερα από 14,5 εκατ. οχήματα, τα οποία ανεφοδιάζονται σε πάνω από 20.000 πρατήρια. Στην Ελλάδα η χρήση του φυσικού αερίου (με τη μορφή CNG) περιορίζεται σε 600 λεωφορεία στην Αττική και 102 απορριμματοφόρα οχήματα Δήμων, καθώς και σε ένα περιορισμένο αριθμό ΙΧΕ και ταξί. Μόλις πρόσφατα καθορίστηκαν οι τεχνικές προδιαγραφές ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων φυσικού αερίου, γεγονός που αποτελεί σημαντικό βήμα για τη διεύρυνση της χρήσης του καυσίμου στον τομέα των μεταφορών. Η ΔΕΠΑ αναπτύσσει τη βασική υποδομή για την ανάπτυξη της εν λόγω αγοράς και ήδη έχουν τεθεί σε λειτουργία δύο πρατήρια ανεφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία άλλα δέκα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο.

Ανοίγοντας τις εργασίες του συνεδρίου του ΕΒC, o υπουργός ΠΕΚΑ κ. Γιάννης Μανιάτης, υπογράμμισε τον ρόλο της Ελλάδας στην ενεργειακή πολιτική της Ευρώπης με τη συμμετοχή της στην προώθηση έργων υποδομής, όπως ο αγωγός Tap και ο IGB. Επισήμανε επίσης, ότι στην περαιτέρω ανάπτυξη της περιφερειακής αγοράς θα συμβάλει καθοριστικά η υλοποίηση των πλωτών τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βόρειο Ελλάδα (Aegean LNG στην περιοχή της Καβάλας ή / το INGS στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης) καθώς και η αναβάθμιση της Ρεβυθούσας που ήδη ξεκίνησε να υλοποιείται. Ο διευθύνων σύμβουλος της Προμηθέας Gas που φιλοξένησε τους συνέδρους του EBC στην Αθήνα, κ. Δημήτρης Κοπελούζος, τόνισε ότι η συνεδρίαση «αποδεικνύει την εμπιστοσύνη που υπάρχει στη χώρα μας και σηματοδοτεί την ανάπτυξη που θα ξεκινήσει προς όφελος του ελληνικού λαού».

Οι εισηγήσεις ολοκληρώθηκαν με τη βράβευση του κ. Δημήτρη Κοπελούζου από τον κ. Αλεξέι Μίλερ με το δίπλωμα της διάκρισης για την προσωπική του συμβολή στον τομέα της ενέργειας, ενώ ακολούθησε και κατ’ ιδίαν συνάντηση των δύο ανδρών.