ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι θερινές εκπτώσεις δεν αναθέρμαναν την κίνηση στα εμπορικά καταστήματα

s18_katasthmata_0108

Υποτονική χαρακτηρίζεται η κίνηση στα εμπορικά καταστήματα, ενώ οι θερινές εκπτώσεις οδεύουν προς τη συμπλήρωση τριών εβδομάδων. Μειωμένη ή στην καλύτερη περίπτωση στα ίδια επίπεδα με πέρυσι είναι η κίνηση, σύμφωνα με τον εμπορικό κόσμο, ακόμη και σε τουριστικές περιοχές, με την Κρήτη να μετρά τις μεγαλύτερες απώλειες. Η εξέλιξη αυτή εκτιμάται από παράγοντες της αγοράς ότι συνδέεται με το γεγονός της μειωμένης εισροής φέτος τουριστών από τη Ρωσία, για τους οποίους η Κρήτη αποτελεί τον υπ’ αριθμόν ένα προορισμό.

Η λειτουργία όλων των εμπορικών καταστημάτων στις 20 Ιουλίου, κατά την πρώτη Κυριακή των εκπτώσεων, φαίνεται ότι ευνόησε κυρίως τα μεγάλα εμπορικά κέντρα, ενώ τις άλλες δύο Κυριακές, στις 13 και στις 27 Ιουλίου η ζέστη, αλλά και οι κινητοποιήσεις απέτρεψαν τους καταναλωτές από το να κάνουν τα ψώνια τους στο κέντρο της Αθήνας.

Σύμφωνα με τηλεφωνική έρευνα που πραγματοποίησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ), οι έμποροι του ιστορικού κέντρου της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης ρωτήθηκαν εάν, σύμφωνα με τη δυνατότητα που τους εκχωρεί η πρόσφατη υπουργική απόφαση, άνοιξαν τα καταστήματά τους την Κυριακή 27 Ιουλίου. Η ΕΣΕΕ απλώς αναφέρει ότι ο αριθμός των καταστημάτων που άνοιξαν την Κυριακή είναι πολύ μικρός. Η πλειονότητα των καταστηματαρχών που άνοιξαν τα εμπορικά καταστήματα τις Κυριακές δήλωσαν από «λίγο έως καθόλου ικανοποιημένοι» από τον τζίρο που πραγματοποίησαν.

Σε ό,τι αφορά συνολικά τον τζίρο των εκπτώσεων, το 51% των εμπόρων πραγματοποίησε αντίστοιχες πωλήσεις με τις περσινές, ενώ το 44% δηλώνει ότι φέτος οι πωλήσεις ήταν μειωμένες και μόνο το 5% είχε αυξημένες πωλήσεις. Στην Πάτρα, τον Πειραιά και τη Λάρισα ο τζίρος των εκπτώσεων εκτιμάται ότι είναι μειωμένος σε σχέση με πέρυσι κατά 10% με 20%. Στο Ηράκλειο και το Ρέθυμνο παρατηρείται μείωση κατά 30%, στα Χανιά κατά 20%, ενώ στη Ρόδο όπως και στην Κέρκυρα, η αγορά κυμάνθηκε ελαφρώς υποτονικά αλλά κοντά στα περσινά επίπεδα.

Η υποτονική κίνηση στις εκπτώσεις έρχεται ως συνέχεια ενός επίσης κακού μήνα, του Μαΐου, από πλευράς τζίρου του λιανεμπορίου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), ο δείκτης κύκλου εργασιών στο λιανεμπόριο υποχώρησε τον Μάιο του 2014 κατά 8,5% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2013, ενώ σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2014 μειώθηκε κατά 7,2%. Ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) υποχώρησε τον Μάιο του 2014 κατά 3,8% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2013, ενώ σε σύγκριση με τον Απρίλιο του 2014 μειώθηκε κατά 5,1%.

Στις επιμέρους κατηγορίες καταστημάτων η μεγαλύτερη υποχώρηση του δείκτη όγκου σε ετήσια βάση καταγράφηκε στα σούπερ-μάρκετ (7,3%), ένδειξη της συνεχούς περιστολής των δαπανών για βασικά καταναλωτικά αγαθά. Ακολουθούν η κατηγορία των φαρμακευτικών-καλλυντικά όπου ο δείκτης όγκου υποχώρησε κατά 5,2% τον Μάιο του 2014 σε σύγκριση με το Μάιο του 2013 και τα καύσιμα με μείωση 4,4%. Αντιθέτως αύξηση παρατηρείται στον όγκο πωλήσεων στα βιβλιοπωλεία και στα καταστήματα ένδυσης-υπόδησης κατά 3,3% και 3% αντιστοίχως. Σε επίπεδο πενταμήνου ο δείκτης κύκλου εργασιών υποχώρησε κατά 2,8%, ενώ ο δείκτης όγκου αυξήθηκε οριακά, κατά 0,4%, γεγονός που αποδίδεται στην αποκλιμάκωση των τιμών σε σειρά προϊόντων.