ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Παράταση της παραχώρησης του ΔΑΑ με νέους όρους οδηγεί σε νέο διαγωνισμό

Παράταση της παραχώρησης του ΔΑΑ με νέους όρους οδηγεί σε νέο διαγωνισμό

Προ του κινδύνου να εμπλακούν σε μια μακροχρόνια διαδικασία διαβούλευσης, αμφίβολης κατάληξης, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» βρίσκονται οι Καναδοί της PSP Investments που ελέγχουν το 40% του «Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών» (ΔΑΑ). Αυτό επισημαίνουν πηγές με «θεσμική μνήμη» στην «Κ», εξηγώντας πως το δρομολογούμενο άνοιγμα της συζήτησης για αλλαγές σε όλα τα θέματα που ρυθμίζει η υπάρχουσα σύμβαση θα πυροδοτήσει κατά πάσα βεβαιότητα την αντίδραση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία ενδεχομένως να αξιώσει ακόμα και νέο διαγωνισμό.

Το θέμα ανέκυψε μετά την επιστολή του αρμόδιου υπουργού Χρ. Σπίρτζη στον πρόεδρο του ΔΑΑ Παναγιώτη Ρουμελιώτη, με την οποία του ζητεί να ξεκινήσει τη διαπραγμάτευση της επέκτασης της παραχώρησης του ΔΑΑ κατά 20 χρόνια με το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και να επαναδιαπραγματευθεί όρους της υφιστάμενης σύμβασης. Ομως η Ε.Ε., όταν είχε αποφασισθεί η δυνατότητα 20ετούς παράτασης της σύμβασης παραχώρησης, είχε ξεκαθαρίσει πως αυτό είναι εφικτό μόνο εάν δεν γίνει απολύτως καμία αλλαγή στους όρους της σύμβασης.

Εάν κάτι τέτοιο συμβεί, τότε η κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε νέο διαγωνισμό, εξηγούν πηγές σε γνώση των τότε αποφάσεων της Ε.Ε. Και αυτό, διότι το 1996 είχε αρχικά αποφασιστεί η παραχώρηση στον ΔΑΑ να είναι 50ετής, αλλά τελικά υιοθετήθηκε 30ετής διάρκεια. Από αυτή την αλλαγή προέκυψε το δικαίωμα παράτασης κατά 20 χρόνια. Με δεδομένο πως η συζήτηση που ανοίγει τώρα μεταξύ παραχωρησιούχου και ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει, κατά τον υπουργό, να περιλάβει και θέματα όπως το business plan, η τιμολογιακή πολιτική, η εκπροσώπηση όλων των μετόχων στο Δ.Σ. και η εταιρική διακυβέρνηση εν γένει, καθίσταται σαφές πως θα πρόκειται για μια νέα σύμβαση. Και όσοι γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν οι Βρυξέλλες, σημειώνουν πως είναι πρακτικά βέβαιο πως θα ζητηθεί να γίνει νέος διαγωνισμός.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία ΔΑΑ Α.Ε. συστάθηκε το 1996 με σκοπό την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία του «Ελευθέριος Βενιζέλος» για 30 χρόνια, βάσει σχετικής σύμβασης παραχώρησης. Η συγκεκριμένη παραχώρηση, η οποία συνιστά μία από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες συμπράξεις μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, λήγει το 2026. Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι το Ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η Avi Alliance GmbH (26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5% -8 μετοχές). Επιπλέον, το Δημόσιο έχει μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και το δικαίωμα επέκτασης της υφιστάμενης παραχώρησης κατά 20 επιπλέον έτη (μέχρι το 2046).

Μνημονιακή υποχρέωση της χώρας είναι η εκτέλεση του λεγόμενου asset development plan του ΤΑΙΠΕΔ στην οποία προβλέπεται πως η διαπραγμάτευση για την παράταση της σύμβασης έπρεπε να είχε γίνει έως τον Δεκέμβριο του 2015 και να προχωρήσει τον ίδιο μήνα η προκήρυξη διαδικασίας για την πώληση του 30% των μετοχών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το Ταμείο με μοντέλο που θα έπρεπε επίσης να έχει αποφασιστεί. Μάλιστα, προσδιοριζόταν ως ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος των επενδυτών ο Φεβρουάριος του 2016.

Τώρα μετατίθεται de facto για το απώτερο μέλλον η πώληση του 30% των μετοχών της ΔΑΑ, κάτι που επιβεβαίωσε και ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ. Η πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ επισημαίνει πως η απόφαση για 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης είχε ληφθεί από το υπουργικό συμβούλιο το 2011. Το δικαίωμα επέκτασης της σύμβασης μεταβιβάστηκε στο ΤΑΙΠΕΔ με την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων 187/06.09.2011.

Με ενδιαφέρον αναμένεται πλέον η αντίδραση των Καναδών της PSP που ελέγχουν την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου και το 40% των μετοχών στη δρομολογούμενη αναδιαπραγμάτευση και όρων και διάρκειας. Ηδη, η επί διμήνου καθυστέρηση της έναρξης της συζήτησης έχει προκαλέσει κατά πληροφορίες εκνευρισμό στην PSP.