ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πρόσκληση για την πώληση των δύο αεροσκαφών τύπου Airbus A340-300

Πρόσκληση για την πώληση των δύο  αεροσκαφών τύπου Airbus A340-300

Ξεκίνησε η διαδικασία πώλησης των δύο αεροσκαφών τύπου Airbus A340-300 από το ελληνικό Δημόσιο. Το ΤΑΙΠΕΔ δημοσιοποίησε χθες τη σχετική πρόσκληση υποβολής ενδιαφέροντος (RfP) και οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους μέχρι τις 11 Απριλίου 2016. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι η σύμβαση πώλησης των δύο αεροσκαφών να έχει υπογραφεί και η σχετική συναλλαγή να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα Ιουνίου. Για τον σκοπό αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε χθες και τον διαγωνισμό πρόσληψης του συμβούλου που θα πραγματοποιήσει την αποτίμηση της αξίας των δύο αεροσκαφών. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να υποβάλουν τις προσφορές τους μέχρι την ερχόμενη Τρίτη 15 Μαρτίου 2016. Η αμοιβή για την εταιρεία που θα αναλάβει την αποτίμηση της αξίας των αεροσκαφών έχει οριστεί έως 20.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Η εταιρεία που θα αναλάβει το έργο θα έχει περιθώριο δύο εβδομάδων να υποβάλει τη σχετική αποτίμηση της αξίας.

Ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός πώλησης των δύο Airbus θα διεξαχθεί σε μία φάση. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων υπογραμμίζει ότι προϋπόθεση για να συμβεί κάτι τέτοιο είναι να μεταβιβαστούν οι τίτλοι ιδιοκτησίας στο ΤΑΙΠΕΔ από το  ελληνικό Δημόσιο μέχρι και την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Σημειώνεται ότι οι τίτλοι ιδιοκτησίας των αεροσκαφών δεν βρίσκονται στην κυριότητα του ελληνικού κράτους, παρ’ όλο που τα αεροσκάφη έχουν αποπληρωθεί. Αντίθετα, παραμένουν στην κυπριακή εταιρεία ειδικού σκοπού Ottinger Enterprises Limited, όπου είχαν εγγραφεί, λόγω της υποθήκης που είχαν εγγράψει οι δανειστές της παλαιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει επανειλημμένως με επιστολές από το υπουργείο Οικονομικών την ολοκλήρωση των απαραίτητων ενεργειών επιστροφής των τίτλων στο ελληνικό κράτος, έτσι ώστε να μπορέσει να ολοκληρωθεί η συναλλαγή.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, τα δύο αεροσκάφη θα πωληθούν σε κατάσταση «όπως έχουν–εκεί που βρίσκονται (as is–where is)», ύστερα από έλεγχο τον οποίο μπορούν να κάνουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές. Αλλωστε, λόγω της παλαιότητάς τους, η μόνη χρησιμότητα που έχουν τα δύο αεροσκάφη είναι ως ανταλλακτικά για άλλα αεροσκάφη. «Η έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιοποίησης των δύο αεροσκαφών καθίσταται επιτακτική, δεδομένου του υψηλού κόστους συντήρησης (CAMO) και στάθμευσης των εν λόγω αεροσκαφών ενόψει και της συνεχιζόμενης απαξίωσής τους λόγω παλαίωσης», αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ.

Στο παρελθόν (2014) το ΤΑΙΠΕΔ είχε συμφωνήσει στην πώληση των δύο αεροσκαφών προς 18 εκατ. δολ. ΗΠΑ, αλλά την πώληση ακύρωσε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σήμερα η αξία των Airbus θεωρείται υποδεέστερη, ενώ επιπλέον έχουν κοστίσει και μερικά εκατομμύρια ευρώ στους φορολογουμένους, τέλη ελλιμενισμού και κόστος συντήρησης.