ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco ανοίγει τον δρόμο του Τσίπρα για Πεκίνο

Πώς η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco ανοίγει τον δρόμο του Τσίπρα για Πεκίνο

Αγώνα δρόμου, κατά τα φαινόμενα μετ’ εμποδίων, για την ολοκλήρωση της πώλησης του 67% του ΟΛΠ στην Cosco πριν από τα τέλη Μαΐου, έχει ξεκινήσει το ΤΑΙΠΕΔ. Σε περίπτωση που αυτό καταστεί δυνατό και έχει ψηφιστεί έως τότε η συμφωνία από τη Βουλή, διπλωματικοί κύκλοι εκτιμούν πως θα πραγματοποιηθεί επιτέλους και η επίσημη επίσκεψη του Ελληνα πρωθυπουργού Αλ. Tσίπρα στο Πεκίνο, μετά τη σχετική πρόσκληση από τον Κινέζο ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ, η οποία εκκρεμεί εδώ και περίπου ένα χρόνο. Πρόσκληση που είχε γίνει τότε χωρίς προσδιορισμένη ημερομηνία, γεγονός που όσοι γνωρίζουν καλά τις σινοελληνικές σχέσεις συνέδεαν και συνδέουν με την προτεραιότητα που δίνει η κινεζική κυβέρνηση στην απόκτηση του ΟΛΠ από την Cosco. Για να μπορέσει, όμως, να φτάσει η σύμβαση παραχώρησης και πώλησης μετοχών στη Βουλή πρέπει να προηγηθεί μια σειρά ενεργειών και εγκρίσεων τόσο από την πλευρά του ΟΛΠ όσο και από το υπουργείο Ναυτιλίας. Ειδικότερα, ο ΟΛΠ πρέπει να εγκρίνει τη σύμβαση παραχώρησης, κάτι που έχει αποφασιστεί να πράξει στη γενική συνέλευση των μετόχων. Ετσι, το ΤΑΙΠΕΔ δρομολόγησε αυτή την εβδομάδα αλλαγή των μελών του Δ.Σ. του ΟΛΠ Α.Ε. περνώντας από το Δ.Σ. –όχι χωρίς αντιδράσεις– απόφαση σύγκλησης έκτακτης γενικής συνέλευσης την 1η Απριλίου.

Σε αυτήν θα αλλάξουν τα μέλη του Δ.Σ. που θεωρούνται εχθρικά προς τη διαδικασία, προεξάρχοντος του σημερινού αναπληρωτή διευθύνοντος συμβούλου. Αν και ορισμένοι κύκλοι εκτιμούν πως την 1η Απριλίου θα επιχειρηθεί να περάσει και η έγκριση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου, νομικοί κύκλοι αναφέρουν πως αυτό είναι ενδεχομένως δύσκολο να γίνει. Ομως με νέο φιλικό Δ.Σ. το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορέσει να ζητήσει και νέα έκτακτη γενική συνέλευση εντός Απριλίου και να περάσει σε αυτή τη σύμβαση παραχώρησης.

Λιγότερο ασφαλής είναι η εκτίμηση πως θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τότε η σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένος Πειραιώς, που επιδιώκει ο υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας. Η σύστασή της προωθείται από τον υπουργό ως λύση στο θέμα της απόσχισης των αρμοδιοτήτων δημοσίου χαρακτήρα που ασκεί σήμερα ο ΟΛΠ από την ιδιωτικοποιημένη επόμενη μέρα του. Ομως, πολλοί είναι εκείνοι που ανησυχούν ότι μέσω της ΔΑΛΠ επιχειρείται να μπει αδόκιμος έλεγχος του κράτους επί ιδιωτικής επιχείρησης.

Μεταβολή όρων

Δεν είναι λίγοι, άλλωστε, εκείνοι που εκτιμούν πως εάν κάτι τέτοιο προχωρήσει, θα συνιστά μεταβολή των όρων του διαγωνισμού, με αποτέλεσμα να αποδεσμεύεται ο επενδυτής από τις υποχρεώσεις του. Ετσι, τις τελευταίες λίγες ημέρες έχει επανέλθει το σενάριο της αναβάθμισης της υπάρχουσας Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένος (ΡΑΛ) με τις πρόσθετες αρμοδιότητες που επιφυλάσσονται για τη ΔΑΛΠ. Σενάριο που, κατά πληροφορίες, προκρίνει και η πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της οποίας τη βοήθεια έχει ζητήσει και επισήμως το υπουργείο Ναυτιλίας. Υπενθυμίζεται πως τον Μάιο ολοκληρώνεται η αρχική διετής περίοδος της ΡΑΛ κατά την οποία τελούσε ουσιαστικά υπό την εποπτεία του υπουργείου και πρέπει, σύμφωνα και με τις μνημονιακές υποχρεώσεις, να μετεξελιχθεί τώρα σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή. Ομως η όλη διαδικασία, της απόσχισης δηλαδή των αρμοδιοτήτων δημοσίου χαρακτήρα που ασκεί σήμερα ο ΟΛΠ, ειδικά με δεδομένες τις θέσεις του υπουργού Ναυτιλίας, ενδέχεται να αποδειχθεί «ανεπίτρεπτα» χρονοβόρα. Ετσι, τους επόμενους δύο μήνες αναμένονται πολλές εξελίξεις, αλλά γίνεται αντιληπτό πως επιλογή του Μαξίμου είναι να κλείσει η όλη υπόθεση σύντομα. Να σημειωθεί πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ εκτιμάται από το ΙΟΒΕ ότι θα αποφέρει στο ελληνικό Δημόσιο περίπου 900 εκατ. ευρώ έως και το 2025, εάν συμπεριληφθούν τόσο τα έσοδα που θα προέλθουν από την πώληση των μετοχών όσο και τα έσοδα από το αντάλλαγμα του 3,5% επί των εσόδων, τους φόρους, τις ασφαλιστικές εισφορές και τα διανεμόμενα μερίσματα. Πολλαπλάσια όμως, έως και 4 δισ. ετησίως, μπορεί να είναι η συμβολή στο ΑΕΠ.

Εως 4 δισ. στο ΑΕΠ σε βάθος χρόνου

Εως και 4 δισ. ευρώ αναμένεται να προσθέτει ετησίως η οικονομική δραστηριότητα γύρω από τον ιδιωτικοποιημένο ΟΛΠ στο ΑΕΠ σε βάθος χρόνου, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα. Ειδικότερα, το συνολικό προϊόν από τον ΟΛΠ αναμένεται να καταγράψει ετήσια αύξηση που θα κυμαίνεται από 17 εκατ. το 2016 ώς και 2,6 δισ. το 2025. Σε αυτή την εκτίμηση δεν συμπεριλαμβάνονται οι επιδράσεις σε κλάδους που ενδέχεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής. Στην περίπτωση που ληφθούν υπόψη και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας τότε η συνολική επίδραση σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται σύμφωνα με τον ΙΟΒΕ να πλησιάσει τα 4,0 δισ. το 2025 ή 20,7 δισ. στο σύνολο της περιόδου 2016-2025. Σε όρους ΑΕΠ αναμένεται να προσθέτει 1% ετησίως πριν από το τέλος της δεκαετίας που ολοκληρώνεται το 2025.