ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ

Καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ

Προς αναβολή οδεύουν οι διαγωνισμοί των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού). Καλά πληροφορημένες πηγές διαβλέπουν μια καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών αποκρατικοποίησης των δύο επιχειρήσεων, κατά έναν έως τρεις μήνες. Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων θέλει να διασφαλίσει την επιτυχή ολοκλήρωση του διαγωνισμού, παρόλο που το έσοδο για το ίδιο από τις δύο συγκεκριμένες αποκρατικοποιήσεις δεν είναι μεγάλο. Ωστόσο, είναι μεγάλο το πολιτικό και οικονομικό διακύβευμα της χώρας λόγω των υπέρογκων κρατικών ενισχύσεων που βαρύνεται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δεν έχει πρόβλημα με την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού. Και όσο το ΤΑΙΠΕΔ κινείται προς την κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης της εταιρείας, δεν θέτει θέμα άμεσης επιστροφής των κρατικών ενισχύσεων που πιθανόν να ξεπερνούν και τα 700 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, αν η Κομισιόν συνειδητοποιήσει ότι η ελληνική κυβέρνηση επιχειρεί να παγώσει τη διαδικασία έστω και για μερικά χρόνια, τότε θα απαιτήσει την άμεση επιστροφή των ενισχύσεων. Κι επειδή η εταιρεία δεν θα είναι σε θέση να το πράξει, η κυβέρνηση θα αναγκαστεί να βάλει λουκέτο στους ελληνικούς σιδηροδρόμους για πρώτη φορά σε καιρό ειρήνης από το 1892 που ιδρύθηκαν οι Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ).

Το θετικό είναι ότι για τη συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση επανέκαμψαν οι παλιοί, αλλά και νέοι, ενδιαφερόμενοι. Εκπρόσωπος της Τrenitalia επιβεβαίωσε το ενδιαφέρον της ιταλικής σιδηροδρομικής εταιρείας για το 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πλέον θεωρείται βέβαιο ότι η εταιρεία θα συμμετάσχει στην υποβολή αρχικού ενδιαφέροντος. Επίσης όλα δείχνουν ότι επανακάμπτουν στη διεκδίκηση της εταιρείας οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD). Τέλος, σταθερό παραμένει το ενδιαφέρον της ελληνικής ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία στον προηγούμενο διαγωνισμό είχε συνεργαστεί με την RZD. Πάντως, μέχρι χθες το απόγευμα, δεν είχε αποσαφηνιστεί αν θα δίνονταν αναβολή στη διαδικασία υποβολής των μη δεσμευτικών προσφορών για την απόκτηση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζεται ότι η υποβολή του αρχικού ενδιαφέροντος είχε προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί μεθαύριο Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016. Τυχόν αναβολή, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, θα αποφασιστεί το πρωί της συγκεκριμένης ημέρας. Ούτως ή άλλως, το περιθώριο υποβολής των μη δεσμευτικών προσφορών ολοκληρώνεται στις 17.00 το απόγευμα της Δευτέρας.

Επιπλέον, σταθερό θεωρείται το ενδιαφέρον της γαλλικής Alsthom και της γερμανικής Siemens για την ΕΕΣΣΤΥ. Επίσης θεωρητικά ανακάμπτει και το ενδιαφέρον της RZD, εφόσον η τελευταία ενδιαφέρεται για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Πάντως, όλα δείχνουν ότι και ο διαγωνισμός πώλησης της ΕΕΣΣΤΥ, παρόλο που το ενδιαφέρον παραμένει σταθερό, θα «συντονιστεί» με εκείνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και συνεπώς θα καθυστερεί όσο καθυστερεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αλλωστε, χωρίς να υπάρχει μια προοπτική ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, θα είναι απίθανο να υπάρξει ενδιαφέρον για την ΕΕΣΣΤΥ.