ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αγώνας δρόμου για τις αποκρατικοποιήσεις

Αγώνας δρόμου για τις αποκρατικοποιήσεις

Αγώνα δρόμου για την ολοκλήρωση των μεγάλων ιδιωτικοποιήσεων, τουλάχιστον εννέα, που η παρούσα κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι θα προχωρήσει, δίνει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ), ώστε να επιτύχει τους στόχους των εσόδων του για φέτος αλλά και να τηρήσει τα συμφωνηθέντα χρονοδιαγράμματα με τους δανειστές.

Ομως, από τη μια οι συχνές ενδοκυβερνητικές αντιδράσεις και από την άλλη η κακή οικονομική και πολιτική συγκυρία περιορίζουν σημαντικά τις πιθανότητες να επιτευχθεί ο στόχος των 3 δισ. για τον οποίο είχε μιλήσει ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά ακόμα και των 2 δισ. που έχει προϋπολογίσει το υπουργείο Οικονομικών. Παρ’ όλα αυτά, σε κάποια μέτωπα, όπως για παράδειγμα στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια και στον ΟΛΠ, παρατηρείται σημαντική πρόοδος, ενώ σε κάποια άλλα, όπως στο Ελληνικό, οι αντιδράσεις από το εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ δείχνουν ότι έχουν αρχίσει να κάμπτονται.

Ωστόσο, η γενική εικόνα δεν επιτρέπει αισιοδοξία, ενώ νέα μέτωπα ανοίγουν, όπως προκύπτει από την αξιολόγηση, αλλά και από την αδυναμία και συχνά απροθυμία της κυβέρνησης να τρέξει με τις ταχύτητες που απαιτούνται. Οι άμεσες εννέα αποκρατικοποιήσεις έχουν κατ’ ουσίαν ήδη γίνει 11, ενώ παρά τις περί του αντιθέτου προσπάθειες της κυβέρνησης να περάσουν στο αποκαλούμενο Νέο Ταμείο, το ΤΑΙΠΕΔ φαίνεται πως θα κρατήσει εκτός εξαιρετικού απροόπτου στο χαρτοφυλάκιό του προς πώληση και συμμετοχές πολλών εκ των ΔΕΚΟ που ήδη έχει, όπως σε ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΔΕΠΑ, αναφέρουν αξιόπιστες πηγές.

Το σύνολο δηλαδή πρακτικά των 23 περιουσιακών στοιχείων που αναφέρονται στο σχέδιο αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του τρίτου μνημονίου, όπως σημειώνουν οι σχετικές πληροφορίες. Μεταξύ αυτών, και το εναπομείναν 6% του ΟΤΕ (και το 10% των δικαιωμάτων ψήφου) που δεν έχει ακόμα μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, παρά το γεγονός ότι πέρασε η προθεσμία που είχε οριστεί (Οκτώβριος 2015). Οι πληροφορίες θέλουν τους δανειστές να πιέζουν την κυβέρνηση να προχωρήσει στη διαδικασία αυτή που περιλαμβάνει και συμφωνία με την Deutsche Telekom που ελέγχει το 40% των μετοχών.

Το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων καθίσταται έτσι Λερναία Υδρα για τον ΣΥΡΙΖΑ. Οι εννέα αποκρατικοποιήσεις που είχε ως «προτεραιότητα» η κυβέρνηση έχουν γίνει έτσι ήδη 10 και θα γίνουν 11 με την Εγνατία Οδό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ασκεί πιέσεις ώστε να τελειώσει η εκκρεμότητα με τα διόδια της Εγνατίας και γι’ αυτό τον λόγο το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε προ ημερών στην προκήρυξη τριών διαγωνισμών για πρόσληψη χρηματοοικονομικού, τεχνικού και νομικού συμβούλου ώστε να μελετηθεί η παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτες.

Οι άλλες ιδιωτικοποιήσεις είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια, το Ελληνικό, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, η Αφάντου στη Ρόδο, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, οι ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ και ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η διαπραγμάτευση για την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του οποίου ακόμα δεν έχει ξεκινήσει.

ΑΣΤΕΡΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ
Ενδεχόμενο μιας ακόμη εμπλοκής στη συμφωνία

Εντός των αμέσως επόμενων ημερών θα κληθεί το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ), που απαρτίζεται από τους γενικούς γραμματείς των υπουργείων, να λάβει μια κρίσιμη απόφαση για την πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης. Το ΚΣΔ είναι το όργανο της κυβέρνησης που είναι επιφορτισμένο με την προώθηση του σχεδίου ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ), προς έγκριση, στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) πριν γίνει προεδρικό διάταγμα.

Ωστόσο, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις από κορυφαίες πηγές του ΤΑΙΠΕΔ για θετική απόφαση, εξίσου έγκυρες πηγές, με γνώση των προθέσεων μελών της κυβέρνησης, αναφέρουν πως είναι υπαρκτό το ενδεχόμενο να υπάρξει αρνητική γνωμοδότηση. Κάτι τέτοιο θα σήμαινε ναυάγιο για μια κρίσιμη γα την αγορά ακινήτων αποκρατικοποίηση. Θα αποστερήσει το Δημόσιο από έσοδα 100 εκατ. και την Εθνική Τράπεζα, ιδιοκτήτρια του μεγαλύτερου μέρους του συγκροτήματος, από τα υπόλοιπα 300 εκατ. που της αναλογούν από το τίμημα των 400 εκατ., που έχει δεσμευτεί να καταβάλει η κοινοπραξία των αγοραστών.

Αγοραστής είναι η Jermyn Street Real Estate Fund IV LP, η οποία λειτουργεί υπό την AGC Equity Partners. Στο σχήμα συμμετέχουν δύο κρατικά κεφάλαια, του Αμπου Ντάμπι και του Κουβέιτ, άλλοι Αραβες επενδυτές, η τουρκική Dogus Group, μέσω της θυγατρικής D-Marine Investments Holding BV, καθώς και δύο funds της AGC. Και περιμένουν να αγοράσουν το συγκρότημα από τις 13 Φεβρουαρίου του 2014…

Αντ’ αυτού όμως, την προηγούμενη εβδομάδα έμαθαν πως το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο έδωσε μεν θετική γνωμοδότηση στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) αλλά υπό την προϋπόθεση διασφάλισης της ελεύθερης πρόσβασης στον Ναό του Απόλλωνος Ζωστήρος και τους άλλους αρχαιολογικούς χώρους που βρίσκονται στο συγκρότημα. Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν πως το Ταμείο συμφωνεί με τις παρατηρήσεις και ότι ο επενδυτής θα τις ικανοποιήσει. Παραμένει όμως άγνωστο με πιο τρόπο θα δεσμευτεί συμβατικά για αυτό και αν θα απαιτηθεί τροποποίηση του ΕΣΧΑΔΑ όπως και τι σημαίνει αυτό εντέλει για τη λειτουργία του συγκροτήματος προοπτικά.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ
Η εγκατάσταση χιλιάδων προσφύγων προβληματίζει

Με τους πρόσφυγες που φιλοξενούνται στο Ελληνικό να έχουν υπερβεί τους 4.000 αυτή την εβδομάδα, πολλοί είναι εκείνοι που εκφράζουν ανησυχίες για τις επιπτώσεις της κατάστασης αυτής στην ολοκλήρωση της συμφωνίας μεταξύ κυβέρνησης και Lamda Development για το κλείσιμο μιας ιδιωτικοποίησης που εκκρεμεί πλέον εδώ και περισσότερο από ενάμιση έτος.

Οι ανησυχίες αυτές προστίθενται σε εκείνες για τις δυνατότητες χρηματοδότησης μιας τόσο μεγάλης ανάπτυξης, υπό τις παρούσες τουλάχιστον συνθήκες, αλλά και σε εκείνες για τις αντιδράσεις στην απαιτούμενη εκχώρηση αδείας λειτουργίας καζίνο.

Πάντως, τις τελευταίες εβδομάδες είχε επιτευχθεί σημαντική πρόοδος και έχουν πυκνώσει οι επαφές μεταξύ Lamda Development και Δημοσίου. Στόχος παραμένει να οριστικοποιηθεί ένα νέο πλαίσιο συμφωνίας για την ανάπτυξη της έκτασης του πρώην αεροδρομίου έως την προθεσμία της 26ης Απριλίου, που τα δύο μέρη έχουν από κοινού προσδιορίσει. Σε ρόλο επισπεύδοντα του έργου του Ελληνικού για την πλευρά του Δημοσίου βρίσκεται ο ειδικός συντονιστής που έχει διορίσει ο υπουργός Επικρατείας Αλέκος Φλαμπουράρης και όχι το ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τον ειδικό σύμβουλο στο Πολιτικό Γραφείο του υπουργού, Δημήτριο Τσιλιμίγκα. Επαφές έχουν γίνει και με τους δημάρχους των όμορων δήμων, καθώς πρέπει να ικανοποιηθεί σημαντικός αριθμός αιτημάτων, όπως παραχωρήσεις παραλιακών εκτάσεων, προβλέψεις για τη διαχείριση απορριμμάτων, για τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό, για θέματα πρασίνου και για τη ρύθμιση ανοιχτών υπολοίπων.

Εάν όλα εξελιχτούν ομαλά και ολοκληρωθεί η υπό επεξεργασία σύμβαση παραχώρησης και οριστικοποιηθεί η κατάρτιση σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης, θα οδεύσουν προς κύρωση από τη Βουλή και έγκριση διά προεδρικού διατάγματος αντίστοιχα, ενώ θα ακολουθήσει η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή τους. Μία από τις υποχρεώσεις του Δημοσίου που ξεκίνησε να υλοποιείται φέτος ήταν και η διαδικασία εκκένωσης της έκτασης από το κεντρικό αμαξοστάσιο των Οδικών Συγκοινωνιών (ΟΣΥ).

ΟΛΠ – ΟΛΘ
Στα βήματα του Πειραιά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης

Η ολοκλήρωση της πώλησης του ΟΛΠ δείχνει, πλέον, να είναι θέμα το πολύ δύο μηνών. Υπό την αίρεση, βεβαίως, ότι δεν θα δημιουργηθεί νέα εμπλοκή από τους σχεδιασμούς του υπουργού Ναυτιλίας για θεσμοθέτηση Δημόσιας Αρχής Λιμένος (ΔΑΛ), την οποία ορισμένοι θεωρούν ακόμα και παράνομη.

Την ίδια ώρα, πηγές της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως το αργότερο έως τον Ιούλιο θα έχουν υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και για τον ΟΛΘ, καθώς η διαδικασία αυτή επανεκκινείται στα τέλη Μαρτίου, οπότε και έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τους οκτώ υποψηφίους επενδυτές για τη Θεσσαλονίκη. Λίγες μέρες αργότερα, την 1η Απριλίου το ΤΑΙΠΕΔ θα αλλάξει σε έκτακτη γενική συνέλευση του ΟΛΠ τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου του και μία εβδομάδα μετά, στις 8 Απριλίου, έχει προγραμματιστεί η υπογραφή της συμφωνίας πώλησης μετοχών της ΟΛΠ Α.Ε. μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Cosco, όπως και η συμφωνία μετόχων.

Η σύμβαση παραχώρησης μπορεί να εγκριθεί τον ίδιο μήνα, και είναι πιθανόν η ψήφιση των τριών κειμένων από τη Βουλή να γίνει εντός Μαΐου. Ομως ο κ. Δρίτσας έχει δηλώσει πως θέλει διαβούλευση με την Cosco, ώστε να διασφαλιστούν περαιτέρω οφέλη για το Δημόσιο αλλά και οι εργασιακές σχέσεις. Αν και έχει ξεκαθαρίσει πως η κυβέρνηση θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης, έχει δηλώσει στην «Κ» πως η Βουλή μπορεί να νομοθετήσει πρόσθετες προβλέψεις για να διασφαλίσει ότι η επένδυση θα έχει κοινωνικό μέρισμα και προστιθέμενη αξία για την οικονομία.

Ομως αυτή η διαβούλευση δεν έχει ξεκινήσει, ούτε είναι βέβαιον ότι κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει, ενώ δεν έχει καν εμφανιστεί το σχέδιο νόμου για τη διαβόητη πλέον στο λιμάνι Δημόσια Αρχή Λιμένος (ΔΑΛ). Με τη ΔΑΛ θα ανέλθουν σε τουλάχιστον τέσσερις οι δομές λήψεως αποφάσεων στον λιμένα Πειραιά, αφού θα προστεθεί στη Γενική Γραμματεία Λιμένων, στο Λιμενικό Σώμα, στο Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά και στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ). Ετσι, σύμφωνα με πληροφορίες, εκδηλώνονται πιέσεις από την Ευρώπη ώστε να αναβαθμιστεί σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή η ΡΑΛ, όπως προβλέπει το μνημόνιο.