ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εισαγόμενο μεταχειρισμένο ένα στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται

09s20autokinita
09s1auto

Σταθερά ανοδική πορεία καταγράφουν τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, όχι μόνο στις κατηγορίες των φορτηγών και των λεωφορείων, αλλά πλέον και των επιβατικών. Μάλιστα, πλέον οι εισαγωγές δεν αφορούν αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού –τζιπ ή πολυτελή– αλλά μικρομεσαία, που αποτελούν την πλέον δημοφιλή κατηγορία, σε βάρος, βεβαίως, της αγοράς καινούργιων επιβατικών, αλλά και αυτής των εγχώριων μεταχειρισμένων. Το μερίδιό τους από μόλις 9,3% το 2012 στο σύνολο του στόλου των ταξινομήσεων επιβατικών, διαμορφώθηκε τον Οκτώβριο του 2016 σε 35%, ενώ από τις αρχές του έτους έως σήμερα διαμορφώνεται σε 26,23%.

Τα στοιχεία που ανακοίνωσε, χθες, η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) για τις ταξινομήσεις του Νοεμβρίου δείχνουν τη θεαματική αύξηση των εισαγόμενων μεταχειρισμένων στην ελληνική αγορά. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τον Νοέμβριο του 2016 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα 8.472 επιβατικά αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 2.590 ήταν μεταχειρισμένα, εισαγόμενα από το εξωτερικό. Τον περυσινό Νοέμβριο ο αριθμός τους έφτανε τα 1.434 αυτοκίνητα. Με άλλα λόγια, παρατηρείται μια αύξηση πωλήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας αυτοκινήτων κατά 80,6% σε διάστημα ενός έτους. Σε αντίθεση, δε, με ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν, στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα επιβατικά παρατηρείται η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων σε σύγκριση με αυτή των εισαγόμενων μεταχειρισμένων φορτηγών και λεωφορείων (74,2% και 33,4% αντιστοίχως).

Οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων παρουσίασαν αύξηση τον Νοέμβριο, η οποία όμως είναι οριακή, κάτω από 1%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τον Νοέμβριο του 2016 οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυξήθηκαν μόλις κατά 0,6% σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2015, των καινούργιων φορτηγών κατά 14%, ενώ δεν ταξινομήθηκε κανένα καινούργιο λεωφορείο.

Αποτέλεσμα; Ο στόλος οχημάτων που κυκλοφορεί πλέον στους ελληνικούς δρόμους είναι από τους πλέον γηρασμένους με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οδική ασφάλεια και το περιβάλλον, δεδομένου μάλιστα ότι λόγω της οικονομικής κρίσης πολλοί οδηγοί έχουν περιορίσει τις δαπάνες συντήρησης των αυτοκινήτων τους. Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΑΑ και του ACEA (Ενωση Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών), η μέση ηλικία των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι 12,3 έτη έναντι 7 ετών στην Ευρωπαϊκή Ενωση, των ελαφρών φορτηγών 14,4 έτη, ενώ στην Ε.Ε. είναι 9 έτη, των μεσαίων και βαρέων φορτηγών πάνω από 17 έτη έναντι 8 ετών στην Ε.Ε. και των λεωφορείων πάνω από 15 έτη έναντι επίσης 8 ετών στην Ε.Ε.

Ο κυριότερος λόγος, βεβαίως, για την αύξηση των πωλήσεων των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων είναι η οικονομική κρίση, που οδηγεί τους καταναλωτές, θέλοντας και μη, σε φθηνότερες λύσεις. Βεβαίως, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα πριμοδοτήθηκαν το προηγούμενο διάστημα από το ευνοϊκό καθεστώς φορολόγησης και δη από την επιβολή μειωμένων τελών ταξινόμησης, ακόμη και για αυτοκίνητα προηγούμενης τεχνολογίας. Επιπλέον, για τον υπολογισμό των τελών κυκλοφορίας των εισαγόμενων μεταχειρισμένων εξωτερικού λαμβάνεται πλέον υπόψη το έτος πρώτης ταξινόμησης σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης και όχι το έτος ταξινόμησης στην Ελλάδα, κάτι που οδηγεί σε μικρότερη επιβάρυνση για τους ιδιοκτήτες τους.

Πέραν, βεβαίως, της πριμοδότησης που γίνεται εντός του πλαισίου του νόμου, υπάρχουν και οι αθέμιτες πρακτικές, οι οποίες διευκολύνονται από το κενό νόμου. Οπως έχει επανειλημμένως καταγγείλει ο ΣΕΑΑ, συχνά στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα δεν αναφέρονται τα πραγματικά χιλιόμετρα. Κατ’ αρχάς δεν υπάρχει υποχρέωση να αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει τα οχήματα όταν εκτελωνίζονται στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, τα αυτοκίνητα σκοπίμως περνούν από δύο ελέγχους ΚΤΕΟ, καθώς με τον δεύτερο έλεγχο και με «φιλοδώρημα» 50 ευρώ επικαλύπτεται η πληροφορία του πρώτου ελέγχου και το κοντέρ αναγράφει ό,τι επιθυμεί ο εισαγωγέας-έμπορος.