ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

500 εκατ. το τίμημα παραχώρησης του ΔΑΑ για επιπλέον 20 έτη

500 εκατ. το τίμημα παραχώρησης του ΔΑΑ για επιπλέον 20 έτη

Τίμημα της τάξης των 500 εκατομμυρίων ευρώ για την επέκταση κατά 20 χρόνια (έως το 2046) της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» στην εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) φέρονται να συζητούν οι δύο πλευρές. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της «Κ», η συμφωνία είναι δυνατόν να ολοκληρωθεί σύντομα, αλλά «θα απαιτήσει και ισχυρή πολιτική βούληση».

Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 30% των μετοχών του ΔΑΑ και το δικαίωμα να παρατείνει τη διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια. Μέτοχοι της ΔΑΑ, που θα πρέπει να καταβάλει το τίμημα για την 20ετή παράταση, είναι το ελληνικό Δημόσιο (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), οι Avi Alliance GmbH (26,7%) και Avi Alliance Capital GmbH (13,3%), αμφότερες συμφερόντων του καναδικού ασφαλιστικού ταμείου PSP Investments, και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (5%). Τούτο σημαίνει πως το ελληνικό Δημόσιο θα κληθεί να συμμετάσχει στη χρηματοδότηση της συμφωνίας παράτασης της σύμβασης. Ομως, με δεδομένο ότι με την παράταση θα επαυξηθεί σημαντικά η αξία της ΔΑΑ, το Δημόσιο μπορεί να προσδοκά και αυξημένα έσοδα από την πώληση του ποσοστού του της τάξης του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Ειδικότερα το σχέδιο συμφωνίας με τους δανειστές (Supplementary MoU) που συζητείται στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης προβλέπει την προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) έως τον Μάρτιο. Ομως μετά τις τελευταίες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης τα χρονοδιαγράμματα είναι πιθανόν να μεταφερθούν κατά έναν έως τρεις μήνες αργότερα, σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες. Εφόσον προχωρήσει η πώληση του 30% της ΔΑΑ το Δημόσιο θα περιορίσει τη συμμετοχή του από 55% σήμερα στο 25% και οι ιδιώτες θα αυξήσουν τη θέση τους στο 75%.

H εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) συστάθηκε το 1996 ως σύμπραξη μεταξύ του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στη βάση μιας σύμβασης παραχώρησης διάρκειας 30 ετών που παρέχει στον ΔΑΑ το δικαίωμα να χρησιμοποιεί τον χώρο του αεροδρομίου για σκοπούς «σχεδιασμού, χρηματοδότησης, κατασκευής, ολοκλήρωσης, θέσης σε λειτουργία, συντήρησης, λειτουργίας, διαχείρισης και ανάπτυξης του αερολιμένα» έως το 2026.

Ηδη όμως, όπως προαναφέρθηκε, έχουν προχωρήσει κατά πολύ οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του ΔΑΑ και οριστικοποιούνται τα απαραίτητα νομικά κείμενα για την επέκταση κατά 20 χρόνια (έως το 2046) της σύμβασης παραχώρησης. Χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ είναι, σύμφωνα με το Ταμείο, η Eurobank και η Lamda Infrastructure Finance και νομικοί σύμβουλοι τα γραφεία της Ποταμίτης – Βεκρής και της Clifford Chance.

Η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ακολουθεί έντονα αυξητική τάση τα τελευταία έτη, ενώ η φετινή χρονιά αναμένεται να αποτελέσει και πάλι ρεκόρ. Τον Νοέμβριο σημειώθηκε αύξηση κατά 10,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2015 (1,33 εκατ. επιβάτες έναντι 1,2 εκατ.). Συνολικά, κατά τη διάρκεια της περιόδου Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2016, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου έφθασε τα 18,7 εκατομμύρια άτομα, γεγονός που αντιστοιχεί σε αύξηση 10,4% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2015. Τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση σημείωσαν αύξηση της τάξης του 11,4% και 9,9%, αντίστοιχα. Οι Ελληνες και οι ξένοι ταξιδιώτες παρουσίασαν άνοδο της τάξης του 14% και 8%, αντίστοιχα.