ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οικογενειακή υπόθεση η αντιπαράθεση Ουόλεμπεργκ – Εμπνερ

Ο Πέρσι Μπάρνεβικ και ο Μάρκους Ουόλεμπεργκ δεν δείχνουν να υποχωρούν στην αντιπαράθεση με τον Μάρτιν Εμπνερ, ο οποίος μετέφερε τις ελβετικές τακτικές του στη Σουηδία με την απόκτηση μεριδίου 10% στην Investor, επενδυτική εταιρεία που ελέγχεται από τους Ουόλεμπεργκ. Δεν θέλουν να διαλύσουν την εταιρεία ούτε να επαναγοράσουν τις μετοχές της. Οι Ουόλεμπεργκ και οι σύμμαχοί τους μπορεί να έχουν τις ψήφους στο πλευρό τους, αλλά καλό θα είναι να κάνουν κάτι περισσότερο, προκειμένου να «εξαφανίσουν» τον κ. Εμπνερ και τα επιχειρήματά του.

Η Investor διατείνεται ότι θα πρέπει να κριθεί από τις επενδυτικές επιδόσεις της και όχι βάσει της διαρκούς έκπτωσης στην τιμή μετοχής της έναντι της καθαρής αξίας ενεργητικού. Υπάρχει κάποια αλήθεια σ’ αυτό το επιχείρημα, αλλά όχι μεγάλη. Τους τελευταίους 15 μήνες, η μετοχή τύπου Β της Investor διαπραγματεύεται σε επίπεδα 75% υψηλότερα έναντι του δείκτη της Στοκχόλμης. Ομως αυτό δεν αντισταθμίζει τις κατά 50% χαμηλότερες επιδόσεις της τα προηγούμενα 10 χρόνια. Επιπλέον, μέρος των εξαιρετικά ισχυρών επιδόσεων του περασμένου έτους οφείλεται στο γεγονός ότι η έκπτωση μειώθηκε περίπου στο 23%. Κι αυτό οφείλεται τόσο στον κ. Εμπνερ όσο και στη διοίκηση της Ιnvestor.

Η εμφάνιση λογικών αποδόσεων ίσως είναι ο ορθός στόχος μιας οικογενειακής επενδυτικής εταιρείας. Ωστόσο, μια εισηγμένη επιχείρηση έχει καθήκον να μεγιστοποιεί την απόδοση προς τους μετόχους της.

ΒΑΑ

Διπλά συγχαρητήρια στον Μάικλ Χότζκινσον, διευθύνοντα σύμβουλο της βρετανικής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΒΑΑ). Την πρώτη ημέρα στη νέα του θέση, το 1999, προκάλεσε «βουτιά» της μετοχής με προειδοποίηση κερδοφορίας που οφειλόταν στους κακούς χειρισμούς, εκ μέρους της εταιρείας, της κατάργησης των αδασμολόγητων ειδών εντός ΕΕ. Εκτοτε, η ΒΑΑ είχε επιδόσεις υψηλότερες του FTSE 100 κατά 30% και πλέον. Η απαλλαγή από «πλεονάζοντα βάρη» -όπως οι ζημιογόνες δραστηριότητες πώλησης αδασμολόγητων ειδών στη διάρκεια της πτήσης και η σύμβαση με τη Eurotunnel- και η επικέντρωση της προσοχής στη διαχείριση των αεροδρομίων αποκατέστησε το κύρος της ΒΑΑ.

Οι προοπτικές της εταιρείας εξαρτώνται από την ικανότητά της να διαχειρισθεί σε μόνιμη βάση τον αυξανόμενο αριθμό των ατόμων που περνούν από τα αεροδρόμιά της. Δεδομένων των περιορισμών χωρητικότητας, οι οποίοι γίνονται πιο εμφανείς στο Χίθροου, οι προβλέψεις της ΒΑΑ για μεσοπρόθεσμη αύξηση επιβατών της τάξης του 4-5% βασίζονται στη χρήση μεγαλύτερων αεροσκαφών, την αύξηση εκτός Χίθροου και την κατασκευή του Terminal 5 ώς το 2007. Οι αρχές ανταγωνισμού και οι πολιτικοί θα έχουν τη μεγαλύτερη επίδραση στην τιμή μετοχής της ΒΑΑ το ερχόμενο 12μηνο, οπότε θα καθορισθεί ο μηχανισμός και το επίπεδο αύξησης του κόστους προσγείωσης.

Αργεντινή

Η Αργεντινή εξασφάλισε κάποιο χρόνο. Η ανταλλαγή ομολόγων αξίας 30 δισ. δολαρίων με άλλους τίτλους μεταγενέστερης λήξης αίρει αμέσως τις πιέσεις προς την κυβέρνηση και της παρέχει κάποια περισσότερη ευελιξία προκειμένου να προσπαθήσει να τονώσει την οικονομική της ανάπτυξη. Αυτά, εν γένει, είναι τα κέρδη, τα οποία όμως έχουν σημαντικό τίμημα, που δεν είναι άλλο από τα υψηλότερα επιτόκια των νέων ομολόγων.

Η ανταλλαγή των 30 δισ. δολαρίων υπήρξε πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι αναμενόταν, με σημαντικότερη συμμετοχή των ξένων επενδυτών. Το αν θα συμβάλει στην αποκατάσταση της σταθερότητας στα δημόσια οικονομικά της Αργεντινής εξαρτάται από τις ενέργειες του υπουργού Οικονομικών, Ντομίνγκο Καβάγιο, σε ό,τι αφορά τη βελτίωση της βραχυπρόθεσμης ευελιξίας.