ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΠΡΟΣΩΠΟ/Φερνιναντ Πιεχ

Στο στόχαστρο των μετόχων βρέθηκε ο Φέρντιναντ Πίεχ της Volkswagen, καθώς εκλήθη να λογοδοτήσει για την καθοδική πορεία της μετοχής της αυτοκινητοβιομηχανίας κατά το παρελθόν έτος. Εξαπολύοντας δριμεία επίθεση κατά του ίδιου του διευθύνοντος συμβούλου αλλά και των συνεργατών του, ζήτησαν αλλαγές στη μετοχική σύνθεση της εταιρείας. Ειδικότερα, αμφισβήτησαν το ρόλο τον οποίο διαδραματίζει η μεγαλύτερη μέτοχος της Volkswagen, ήτοι το κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, ενώ ήσκησαν κριτική και στην απροθυμία της διοίκησης να μετατρέψει τις προνομιούχες σε κοινές μετοχές.

Πάντως, ο κ. Πίεχ προέβλεψε ότι και το 2001 θα υπάρξει αύξηση των πωλήσεων, των εσόδων και των κερδών, ενώ οι επιπτώσεις από τη χαμηλότερη ζήτηση σε ορισμένες αγορές θα ισοφαριστεί από την περικοπή των δαπανών. Σημειωτέον ότι το 2000 η Vοlkwagen εμφάνισε καθαρά κέρδη 5,9 δισ. μάρκων. Ο επικεφαλής της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και απόγονος του σχεδιαστή της Πόρσε είχε και τον Μάρτιο υποσχεθεί να μειώσει το κόστος, αλλά ουδέποτε διευκρίνισε το από πού θα εξοικονομούσε χρήματα. Πάντως, η περιστολή των δαπανών, όπως εξήγησε ο κ. Πίεχ, θεωρείται αναγκαία για να μπορέσει η Vοlkwagen να αντιμετωπίσει τις ασθενικές συνθήκες στην αγορά της Γερμανίας. Ειδικά στην εγχώρια αγορά η εταιρεία, η ισχυρότερη του κλάδου στην Ευρώπη, είχε πωλήσει μειωμένες κατά το πρώτο πεντάμηνο, αλλά αντισταθμίστηκαν από τις ζωηρές εξαγωγές.

Αντιστοίχως ασαφής υπήρξε ο Φέρντιναντ Πίεχ στις εκκλήσεις για εκσυγχρονισμό της Vοlkswagen, την οποία ίδρυσε ο παππούς του Φερδινάνδος Πόρσε στα σκοτεινά χρόνια του ναζισμού. Αλλωστε, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν φημίζεται για τις καλές της σχέσεις με τους επενδυτές της. Μείζον θέμα τριβής αποτελεί το εσωτερικό καθεστώς της εταιρείας, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στο κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας με ένα 20% να έχει δικαιώματα πλειοψηφίας οι μέτοχοι σημειώνουν ότι η εμπλοκή του κράτους αποθαρρύνει τους υποψήφιους ξένους επενδυτές. Πάντως, ο κ. Πίεχ και τα υπόλοιπα μέλη της διοίκησης αρνούνται κατηγορηματικά την οποιαδήποτε αλλαγή επί του θέματος, η οποία θα σήμαινε την απώλεια της αυτονομίας της Volkswagen – ορισμένοι εκτιμούν, εντούτοις, ότι αυτή η αλλαγή θα εκτίνασσε την τιμή της μετοχής της.