ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προσφυγή των ακτοπλόων στην Ε.Ε.

Απαράδεκτο, αντισυνταγματικό -ως προς το όριο ηλικίας απόσυρσης των πλοίων- και ότι μόνο κατ’ επίφαση προωθεί την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας χαρτακτήρισαν χθες οι ακτοπλόοι εφοπλιστές το υπό συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για την απελευθέρωση των εσωτερικών θαλάσσιων μεταφορών.

Διά στόματος του πρόεδρου της Ενώσεώς τους κ. Στέλιου Ζαμπετάκη, οι ακτοπλόοι κατήγγειλαν το υπουργείο ότι «αγνόησε τις προτάσεις τους» και ότι «με τις αλλαγές που έγιναν στο νομοσχέδιο αυξάνεται ο κρατικός παρεμβατισμός, δημιουργώντας συνθήκες οικονομικής ασφυξίας για τις εταιρείες».

Οι ακτοπλόοι εξήγγειλαν τρεις συγκεκριμένες κινήσεις, ως μέσο αντίδρασης στις «νομοθετικές ρυθμίσεις που προωθούνται από την κυβέρνηση και που, εάν ψηφισθούν τελικώς από τη Βουλή, θα αποβούν καταστροφικές για το ακτοπλοιϊκό επιβατηγό πλοίο»: Θα προσβάλουν το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, καταθέτοντας σχετικό φάκελο, διότι δεν συμβάλλει στην εναρμόνιση της ελληνικής με την κοινοτική νομοθεσία στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών.

Εξετάζεται το ενδεχόμενο ορισμένες εταιρείες να υποστείλουν την ελληνική σημαία από πλοία τους που δραστηριοποιούνται στην Αδριατική, προκειμένου να γίνουν περισσότερο ευέλικτα και κερδοφόρα και τέλος να μη συμμετάσχουν ως πλοιοκτήτες στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΓΕΑΣ) του υπουργείου, καθώς αποτελούν μειοψηφία και οι θέσεις τους δεν λαμβάνονται υπ’ όψιν.

Τέσσερα σημεία διαφωνίας

Οταν για πρώτη φορά έγινε γνωστό το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, οι ακτοπλόοι είχαν τοποθετηθεί κριτικά σημειώνοντας ότι «κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί σαν απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών». Μάλιστα, εστίασαν τις διαφωνίες τους σε τέσσερα βασικά σημεία:

1) Θεωρούν ότι η δυνατότητα που παρέχεται στην Πολιτεία να επιβάλει στους πλοιοκτήτες να περιλάβουν στα δρομολόγια που επέλεξαν υποχρεώσεις, δημόσιας υπηρεσίας, αναιρεί την ελεύθερη παροχή υπηρεσιών, προκαλεί αθέμιτο ανταγωνισμό και συνιστά σοβαρή απειλή για την οικονομική σταθερότητα και επιβίωση των εταιρειών. Υποστηρίζεται ότι εάν η Πολιτεία θέλει να κάνει κοινωνική πολιτική, θα πρέπει να το πράξει με δικούς της πόρους και όχι με «ξένα κόλλυβα».

2) Σχετικά με τις οργανικές συνθέσεις των πλοίων αναφέρεται ότι σε όλες τις χώρες-μέλη της Ε.Ε. ο κρατικός παρεμβατισμός περιορίζεται στη σύνθεση του προσωπικού ασφαλείας και μόνον, ενώ το υπόλοιπο πλήρωμα καθορίζεται από τον πλοιοκτήτη ανάλογα με τις υπηρεσίες που θέλει να προσφέρει στους επιβάτες. Μάλιστα, αναφέρθηκε ότι σε ένα αυτοματοποιημένο σκάφος στη χώρα μας η εταιρεία υποχρεούται να διατηρεί στη μηχανή 20 ναυτικούς, ενώ πλοία χωρίς κουζίνα απασχολούν μαγείρους.

3) Το όριο ηλικίας των 35 ετών για απόσυρση ενός επιβατηγού πλοίου είναι, κατά τους ακτοπλόους, «ελληνική πρωτοτυπία» καθώς δεν ισχύει κάτι παρόμοιο στην Ε.Ε. Κατά την άποψή τους, η πρόθεση του υπουργείου να μειώσει ακόμη περισσότερο το όριο των 35 ετών, στα 30 έτη, θα αποβεί καταστροφική για την ελληνική ακτοπλοΐα για πέντε λόγους: ανατρέπει τους οικονομικούς ππρογραμματισμούς των εταιρειών αφού οι περισσότερες προχώρησαν σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού και ανανέωσης του στόλου τους με ορίζοντα την 35ετία. Από το 1998 άρχισε και συνεχίζεται, σύμφωνα με το σχετικό χρονοδιάγραμμα, η προσαρμογή των υπαρχόντων πλοίων στην Κοινοτική Οδηγία 98/18/ΕΚ/21-3-98 (Eurosolas) για την οποία έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 5 εκατομμύρια δολάρια. Θα μειωθεί δραματικά ο αριθμός των πλοίων, με αποτέλεσμα το 2007 να παραμένουν ενεργά 112 πλοία, με βάση την 35ετία και 101 με βάση την 30ετία. Επίσης, από τη μείωση του αριθμού των πλοίων θα πληγεί η εξυπηρέτηση των μικρών νησιών, όπου η έλλειψη λιμενικών υποδομών δεν επιτρέπει την ασφαλή προσέγγιση των νεότευκτων σκαφών.

4) Ζητούν η ετήσια ακινησία να είναι 4μηνη, αλλά με συνεννόηση μεταξύ των εταιρειών η εκτέλεση των δρομολογίων θα γίνεται σε 12μηνη βάση. Το υπουργείο, μέσω του νομοσχεδίου, προτείνει 2μηνη ακινησία και για τα ταχύπλοα ένα μήνα παράταση.