ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι καταγγελίες για κακοδιαχείριση στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία αποκαλύπτουν το χάος στις ΔΕΚΟ

Ζοφερές εικόνες από την αθέατη όψη του κόσμου των ΔΕΚΟ αποκάλυψαν πρόσφατα στη Βουλή οι δηλώσεις του παραιτηθέντος προέδρου της ΕΑΒ, κ. Ελευθέριου Μοσχοπαίδη. Οι αποκαλύψεις του, αν και αφορούσαν αποκλειστικά το χώρο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, είναι σίγουρο ότι σε κάποιο βαθμό (μεγαλύτερο ή μικρότερο) ισχύουν και για άλλες ΔΕΚΟ.

Οι πόροι (φανεροί και κρυφοί) που διαχειρίζονται σε ετήσια βάση οι ΔΕΚΟ είναι τεράστιοι και αποτελούν το καλύτερο επιχείρημα, για τους «αγώνες» που γίνονται να μην προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις των δημόσιων επιχειρήσεων.

Τα έσοδα των 43 ΔΕΚΟ που καταγράφονται στον προϋπολογισμό, ανέρχονται το 2001 στα 5,8 δισ. δραχμές και αντιστοιχούν στο 85% των εσόδων που απορροφά το κράτος από τους έμμεσους φόρους. Η οικονομική διαχείριση των ΔΕΚΟ παραμένει σε μεγάλο βαθμό αδιαφανής και μόλις τα τελευταία χρόνια οι μετοχοποιήσεις σε ορισμένες εξ αυτών άρχισαν να θέτουν τάξη στα οικονομικά τους. Η προσπάθεια της κυβέρνησης να υπάρξει έλεγχος στο χάος των ΔΕΚΟ, όπως παραδέχονται στο ΥΠΕΘΟ, είναι τεράστια και μερικές φορές μοιάζει απέλπιδα. Το σύστημα προμηθειών των ΔΕΚΟ, αναφέρουν οι ίδιες πηγές, παραμένει στο μεγαλύτερο τμήμα τους αδιαφανές και συνιστά τον ομφάλιο λώρο της διασύνδεσης με αυτό που όλοι έχουν μάθει να αναγνωρίζουν πίσω από το όνομα της διαπλοκής. Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας ξεκίνησε το 1997 μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης των ΔΕΚΟ και αλλαγής του τρόπου λειτουργίας τους.

Τις μετέτρεψε σε ανώνυμες εταιρείες, ελπίζοντας ότι θα καταφέρει να επιβάλει νέα φιλοσοφία στη λετουργία τους.

Οπως αποδεικνύεται, τέσσερα χρόνια αργότερα, αυτό δεν επιτεύχθηκε και το κύριο ζητούμενο συνεχίζει να παραμένει η διαφάνεια στη λειτουργία των δημόσιων επιχειρήσεων.

Η ΕΑΒ

Η υπόθεση της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, που ήρθε ξαφνικά στη δημοσιότητα, αποκάλυψε μια σκοτεινή ατμόσφαιρα που δύσκολα θα μπορούσε να φανταστεί κανείς ότι υπάρχει. Οι καταγγελίες αποκτούν εξαιρετική βαρύτητα καθώς έγιναν από τον πρώην πρόεδρο της ΕΑΒ, ο οποίος ήταν στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού.

Ο κ. Μοσχοπαίδης εκτόξευσε βολές κατά του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΑΒ κ. Γ. Γούλιου, τον οποίο εμφάνισε ως αποκλειστικά υπεύθυνο του κλίματος κακοδιαχείρισης της ΕΑΒ.

Μιλώντας ο πρώην πρόεδρος στην επιτροπή της Βουλής για τις ΔΕΚΟ, έκανε ακόμα και τον κ. Απόστολο Κακλαμάνη να αναρωτηθεί για το τι γίνεται και να σημειώσει, υπονοώντας προφανώς τον εισαγγελέα «ότι εμείς δεν μπορούμε να τα ερευνήσουμε, αλλά κάποιοι άλλοι μπορούν…».

Υψηλόβαθμο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, αναφερόμενο στο γεγονός, επισημαίνει ότι οι αντιδράσεις του κ. Μοσχοπαίδη και οι αποκαλύψεις που έκανε, μετά την αποχώρησή του, οφείλονται στην προσωπική του κόντρα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΑΒ κ. Γ. Γούλιο. Το ίδιο κυβερνητικό στέλεχος υπογράμμισε, μιλώντας στην «K», ότι η αντικειμενικότητα των πραγμάτων απαιτεί να κληθεί στην ίδια επιτροπή της Βουλής για να δώσει εξηγήσεις και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΒ κ. Γ. Γούλιος.

Χαρακτηριστικό είναι ότι ο πρώην πρόεδρος της ΕΑΒ, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου για την πορεία της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, ανέφερε ότι η εταιρεία παρουσιάζει μικρή αποδοτικότητα, παρά τις μεγάλες οικονομικές παροχές που της διοχετεύονταν από τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας και Οικονομίας. Η ΕΑΒ κατά τον κ. Μοσχοπαίδη έκανε υπερκοστολογήσεις υλικού, τις οποίες κατέγραψε σε επιστολές του προς τα αρμόδια υπουργεία και στον πρωθυπουργό. Ως τέτοιο παράδειγμα αναφέρθηκε η παραγγελία τηλεφώνων εκστρατείας, όπου την τιμή αγοράς 199.000 δραχμών ανά τεμάχιο, η ΕΑΒ τη διαμόρφωσε τελικά στις 466.000.

Αποικιοκρατική σύμβαση

Σκιές άφησε ο πρώην πρόεδρος να διαφανούν και στην υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της ΕΑΒ. Αξιοπερίεργο είναι, σχολίαζαν βουλευτές της επιτροπής των ΔΕΚΟ, ότι οι σκιές αυτές σύμφωνα με τα όσα είπε ο πρόεδρος δεν αφορούν το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας, που χειρίσθηκε σε όλες τις λεπτομέρειες την υπόθεση της ιδιωτικοποίησης της ΕΑΒ.

Ειδικότερα, ο κ. Μοσχοπαίδης σημείωσε ότι ένα χρόνο πριν αρχίσουν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης της ΕΑΒ, η γερμανική αεροδιαστημική εταιρεία DASA (που φημολογούνταν ότι θα αγόραζε την ΕΑΒ) μπαινόβγαινε στις εγκαταστάσεις της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας, κάνοντας συσκέψεις με υψηλόβαθμα στελέχη της ΕΑΒ.

Ο παραιτηθείς ή αποπεφθείς (δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί) πρόεδρος της ΕΑΒ χαρακτήρισε αποικιοκρατική τη σύμβαση για τα αντισταθμιστικά οφέλη που υπέγραψε η ΕΑΒ (με πρωτοβουλία του διευθύνοντος συμβούλου) με την πωλήτρια εταιρεία (DASA και κατόπιν EADS) των αεροσκαφών Eurofighter. Ο βαρύς χαρακτηρισμός «αποικιοκρατική» αποδείχθηκε κατά τον ίδιο και από την απόρριψη της σύμβασης από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Η ίδια σύμβαση, τόνισε ο κ. Μοσχοπαίδης, δεν διασφάλιζε τις προϋποθέσεις που είχε θέσει το ΚΥΣΕΑ για ισότιμη συμμετοχή, στο πρόγραμμα του Eurofighter. Αναφέρθηκε επίσης και στα στοιχεία του ισολογισμού της ΕΑΒ για το έτος 2000 και κάλεσε τους ενδιαφερομένους να διαβάσουν τα ψιλά γράμματα με τις παρατηρήσεις των ορκωτών λογιστών, για να διαπιστώσουν την πραγματική εικόνα.

Η Δ/νση Δασών της Νομαρχίας και το τοπικό Δασαρχείο.