ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μακρά η πορεία για το πρώτο e-κατάστημα των αυτοκινητοβιομηχανιών

Ο Κέβιν Ινγκλις κατέχει μία από τις λιγότερο ελκυστικές θέσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, κάτι που το παραδέχεται χωρίς περιστροφές. «Ο κόσμος αναζητεί και αναρωτιέται πού είναι το ψητό;» υποστηρίζει ο νεοδιορισθείς διευθύνων συμβουλος της Covisint, της μεγάλης πλατφόρμας προμηθειών που στηρίζεται από τις πέντε μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου. «Μου λένε: απόδειξέ μας ότι μπορείς να στήσεις μιά επικερδή επιχείρηση με αντοχή στον χρόνο και θα σου δώσουμε τη θετική μας αξιολόγηση. Αυτή η προσέγγιση έχει πλέον εκλείψει, ευτυχώς».

Δύο χρόνια πριν η διοίκηση μιας από τις δυνητικά μεγαλύτερες εταιρείες του Διαδικτύου έμοιαζε γοητευτική προοπτική. Οταν οι General Motors, Ford και DaimlerChrysler αποφάσισαν να συγχωνεύσουν τις ηλεκτρονικές επιχειρηματικές τους προσπάθειες έθεσαν τις βάσεις για μια γιγαντιαία επιχείρηση ηλεκτρονικών προμηθειών.

Μαζί, οι ετήσιες απαιτήσεις προμηθειών αυτών των εταιρειών φθάνουν τα 250 δισ. δολάρια. Αν προσθέσουμε τους ομίλους Renault/Nissan και PSA Peugeot, Citroen, που έχουν συμφωνήσει να προσχωρήσουν στην Covisint, αλλά και τις αλυσίδες προμηθειών των ίδιων εταιρειών, και οι αριθμοί γίνονται τεράστιοι.

Επιπλέον, η ηλεκτρονική πλατφόρμα της Covisint θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να διευκολύνει άλλους δεσμούς μεταξύ των κατασκευαστών αυτοκινήτων και των προμηθευτών τους. Σε μια μεγάλη και σύνθετη βιομηχανία, όπου εκατοντάδες εταιρείες εμπλέκονται στην προμήθεια εξαρτημάτων για ένα και μόνο όχημα και όπου καταβάλλεται διαρκής προσπάθεια για την ένταξη των προμηθευτών ολοένα και περισσότερο στη διαδικασία σχεδιασμού, οι γρήγορες ηλεκτρονικές επικοινωνίες προβάλλουν σαν ένα σημαντικό πλεονέκτημα.

Πολλά όμως συνέβησαν από τον Φεβρουάριο του 2000, όταν ιδρύθηκε η Covisint. Στην αρχή ο κλάδος υψηλής τεχνολογίας των ΗΠΑ εμοιαζε να βρίσκεται υπό δυσμένεια. Πολλές πρωτοβουλίες για ηλεκτρονικές προμήθειες μέσω Internet σε άλλους κλάδους δεν είχαν ιδιαίτερη επιτυχία.

Κατά δεύτερο λόγο η επιβράδυνση της οικονομίας των ΗΠΑ δημιούγησε ένα γενικότερο δυσμενές κλίμα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στη Βόρεια Αμερική παρήγαγαν αυτοκίνητα σε αριθμούς ρεκόρ και οι προμηθευτές τους έκαναν ό,τι μπορούσαν για να ανταποκριθούν σε αυτό τον ρυθμό. Σήμερα, διαπιστώνεται μια ήδη σαφής καθοδική προσαρμογή στο πρόγραμμα παραγωγής: τα περιθώρια κέρδους αμφότερων των προμηθευτών και των κατασκευαστών συμπιέζονται και μ’ αυτό το αβέβαιο μέλλον κανείς δεν είναι πρόθυμος να επενδύσει σε επιχειρηματικά σχήματα όπου τα κέρδη είναι λιγότερα απ’ ό,τι παρουσιάζονταν στην αρχή. Με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να πούμε ότι η Covisint μπορεί να θεωρηθεί ως επιβιώσασα. Πολλές από τις εμπορικές πλατφόρμες που εξαφανίστηκαν δημιούργησαν βουλιμία στη Γουόλ Στριτ για σχετιζόμενες με το Διαδίκτυο επενδύσεις, που αποφέρουν γρήγορα χρήματα από δημόσιες εγγραφές και κατόπιν μάχονται να υλοποιήσουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο. Οπως υποστηρίζει ο κ. Ινγκλις, ο οποίος προηγουμένως ήταν επικεφαλής των δραστηριοτήτων ηλεκτρονικού εμπορίου της Credit Suisse First Boston, «οι διεπιχειρησιακές συναλλαγές που δεν απέδωσαν δεν είχαν βιομηχανική στήριξη. Η Covisint έχει τεράστια βιομηχανική στήριξη και θα πάρει κάποιο χρόνο για να οδηγήσουμε αυτό το εγχείρημα στο μέγεθος που θέλουμε». Επειτα από ένα μήνα στη σημερινή του θέση, υπογραμμίζει με έμφαση ότι το όραμά του δεν άλλαξε παρόλο που παραδέχεται ότι θα χρειαστεί χρόνος για να το υλοποιήσει. «Θέλουμε να είμαστε σε θέση να δίνουμε συνεχώς το πράσινο φως στην αυτοκινητοβιομηχανία», προσθέτει. Αυτό σημαίνει τα πάντα, από τη διευκόλυνση των ηλεκτρονικών συναλλαγών ανάμεσα σε μεγάλους προμηθευτές μέχρι την πηγή πληροφοριών για ολόκληρη την αλυσίδα προμηθειών.

Ο πρώτος μήνας σ’ αυτή τη δύσκολη θέση ανταποκρίθηκε στις προσδοκίες του; «Νομίζω ότι ήταν καλύτερα απ’ ό,τι περίμενα», εκτιμά ο κ. Ινγκλις. «Κάθε φορά που συνεργάζεσαι με εταιρείες οι οποίες είναι ανταγωνιστικές αλλά σήμερα αισθάνονται την ανάγκη να συνεργαστούν πρέπει να έχεις ένα ορισμένο χάρισμα λεπτών χειρισμών. Νομίζω ότι συνεισέφερα ένα ορισμένο διπλωματικό στυλ το οποίο θα εξυπηρετήσει καλά την Covisint. Και αυτό είναι σημαντικό», μας λέει σφίγγοντάς μας το χέρι. «Πιστέψτε με, είναι σημαντικό».