ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Gucci: υπερβολική η πτώση της μετοχής

Χρειάζονται περισσότερα από μια επιτυχημένη κολεξιόν για ν’ αντιστραφεί η μοίρα μιας εταιρείας πολυτελών αγαθών που δεν πηγαίνει καλά. Κι αυτό το ανακαλύπτει η Gucci με την Yves Saint Laurent. Η Gucci είναι υποχρεωμένη να διοχετεύσει κεφάλαια στη διαφήμιση και την ανάπτυξη νέων καταστημάτων, ενώ παράλληλα θα απαλλάσσεται από ανεπιθύμητες δραστηριότητες όπως η YSL Variation, και από πακέτο συμφωνιών που μείωσαν τον έλεγχο και την εικόνα της. Αποτέλεσμα, οι πωλήσεις πρώτου τριμήνου της YSL έπεσαν κατά 40%. Η YSL Beaute σημείωσε επίσης πτώση κατά 20%. Ανοδο σημείωσαν οι πωλήσεις ρουχισμού της ίδιας της YSL, αλλά από πολύ μικρή βάση. Οι επενδυτές δεν είχαν ιδέα ότι υπήρχε τόση «φύρα», ούτε πόσο μικρή επιχείρηση εξαγόρασε η Gucci το 1999 αντί 1 δισ. δολαρίων.

Η Gucci εκτιμά σήμερα ότι η YSL θα παρουσιάσει φέτος ζημίες 75 εκατ. δολαρίων, έναντι 50 εκατ. που προέβλεπε πριν. Ο χαμηλότερος από τον αναμενόμενο φόρο επί του ρευστού της, ύψους 1,7 δισ. δολαρίων, θα περιορίσει κατά επιπλέον 30 σεντς τα προβλεπόμενα κέρδη ανά μετοχή. Ωστόσο, αν και αυτό είναι το τίμημα που καταβάλλει η Gucci ενεργώντας ως τράπεζα, επιβαρύνει ελάχιστα την αξία της εταιρείας για τους επενδυτές. Ο πυρήνας της Gucci είναι αυτό που έχει πραγματικά σημασία, κι αυτός πηγαίνει καλά.

Η εταιρεία αποδεικνύεται εκπληκτικά ανθεκτική στην παγκόσμια οικονομική αποδυνάμωση. Οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 15% το πρώτο τρίμηνο, με ταχεία ανάπτυξη στην Ευρώπη και την Ασία, η οποία αντιστάθμισε την υποχώρηση στις ΗΠΑ. Η εταιρεία εξακολουθεί να αναμένει αύξηση πωλήσεων τουλάχιστον κατά 10% φέτος και έχει αναβαθμίσει τις προβλέψεις της για τα περιθώρια. Αν σ’ αυτά προσθέσουμε την προστασία που θα παράσχει πιθανή προσφορά πλήρους εξαγοράς από την Pinault Printemps Redoute, η προχθεσινή πτώση της τιμής μετοχής της -κατά 5%- μοιάζει υπερβολική.

Τράπεζες

Φτωχή Goldman Sachs. Δεν ήταν αρκετή η ανακοίνωση κακών αποτελεσμάτων δεύτερου τριμήνου, υπήρξε και το θεαματικό ανακοινωθέν της μικρότερης ανταγωνίστριάς της, Lehman Brothers, που επιδείνωσε την κατάσταση. Οι επιδόσεις της Goldman αντικατοπτρίζουν δεδηλωμένη αδυναμία στη διαπραγμάτευση μετοχών και στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε συγχωνεύσεις και εξαγορές. Ηταν αναμενόμενο, δεδομένης της ισχύος της στον χώρο των κρατικών ομολόγων, η Lehman να παρουσιάσει καλύτερες επιδόσεις. Καλύτερες ακόμα και έναντι των προβλέψεων, κάτι που τη βοήθησε να παρουσιάσει αύξηση κερδών κατά 14%.

Η πτώση της Goldman κατά 18% παρέχει καλύτερο σημείο αναφοράς για τη Morgan Stanley και άλλες. Η Goldman διατηρεί την υπ’ αριθμόν ένα θέση στη διαπραγμάτευση μετοχών και τις συγχωνεύσεις/εξαγορές, κάτι που σημαίνει -σε συνδυασμό με τα κέρδη της Lehman- ότι προς το παρόν ελάχιστα στοιχεία υπάρχουν πως η ισχύς του ισολογισμού θα επιτρέψει στους ανταγωνιστές να «δρέψουν» την εταιρεία όταν η δραστηριότητά της ανακάμψει. Το ζήτημα είναι πότε θα γίνει αυτό. Η απάντηση, ότι μάλλον δεν θα γίνει σύντομα. Το ανακοινωθέν της Goldman κάνει λόγο για ελάχιστα «σημεία ζωής». Στο μεταξύ, ο χαμηλός όγκος και οι διακυμάνσεις θα συνεχίσουν να πιέζουν προς τα κάτω τη διαπραγμάτευση μετοχών.

Ο λόγος αποζημιώσεων/εσόδων της Goldman είναι της τάξης του 49% και της Lehman φθάνει το 51%. Αλλες τράπεζες θα υποστούν χειρότερα και θα αντιμετωπίσουν μεγαλύτερες πιέσεις να μειώσουν το προσωπικό τους.

Αεροναυπηγική

Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ομίλων αεροναυπηγικής για την ανακοίνωση μεγάλων παραγγελιών στη διεθνή έκθεση αεροσκαφών του Παρισιού, απορρίφθηκε από την Boeing ως «ανύπαρκτος». Μήπως διακρίνουμε κάτι που μοιάζει με πικρία; Η παραγγελία της αμερικανικής εταιρείας χρηματοδοτικών μισθώσεων ILFC για 111 αεροσκάφη της Airbus αφήνει πίσω την Boeing. Η εταιρεία δέχθηκε φέτος μόλις 169 παραγγελίες. Ομως, η Airbus, για την οποία ο αριθμός αυτός φθάνει τις 299, καλό θα είναι να μην πανηγυρίζει. Περισσότερες από το 40% των παραγγελιών -έναντι λιγοτέρων από το ένα τρίτο για την Boeing- προέρχονται από εταιρείες χρηματοδοτικών μισθώσεων, οι οποίες θεωρούνται πιο «επιρρεπείς» προς τις ακυρώσεις, όταν η αγορά εξαντλείται. Ηδη, άλλωστε, υπάρχουν κάποιες ακυρώσεις, αρχής γενομένης από την TWA και με τη Sabena να ακολουθεί. Στο μεταξύ, οι διεθνείς δραστηριότητες των αερομεταφορέων μειώνονται σε ρυθμούς ανάλογους της μείωσης των υπερατλαντικών και επιχειρηματικών ταξιδιών.

Διερευνώντας τον οικονομικό ορίζοντα, η Boeing και η EADS, που ελέγχει το 80% της Airbus, προέβλεψαν ομαλή προσγείωση. Τα ραντάρ τους, όμως, μπορεί να ‘χουν βλάβη. Ακόμα κι αν οι κατασκευάστριες αεροσκαφών έχουν λάβει εύρωστο αριθμό παραγγελιών, οι πελάτες τους -οι αερομεταφορείς- ίσως διαπιστώσουν ότι το ερχόμενο έτος είναι το χειρότερο μετά τον πόλεμο του Περσικού.