ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΠΡΟΣΩΠΟ/Καρλος Γκοσν

Ο Κάρλος Γκοσν είναι γνωστός στους ανθρώπους της Nissan αλλά και στους αναγνώστες εφημερίδων και οικονομικών περιοδικών, αφού αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Ο κοσμοπολίτης επιχειρηματίας διήνυσε μία μακρά επιτυχημένη πορεία από τη Βόρεια και τη Νότια Αμερική ώς τη Γαλλία και μετά στην Ιαπωνία, αποδεικνύοντας ότι δεν έλαβε αδικαιολόγητα το προσωνύμιο του «Εξολοθρευτή Δαπανών». Ο κ. Γκοσν, πάντως, χθες εξελέγη και διευθύνων σύμβουλος της Nissan πέραν του ότι έχει και τον τίτλο του προέδρου της εταιρείας. Με τον τρόπο αυτό οι περίπου 700 μέτοχοι, οι οποίοι έλαβαν τη σχετική απόφαση, επιβράβευσαν τον κ. Γκοσν, παραχωρώντας του περισσότερες εξουσίες στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Δεν είναι τυχαίο ότι χαίρει τέτοιας εκτιμήσεως ο επικεφαλής της Nissan στην Ιαπωνία παρά το ότι είναι ξένος. Ο άνθρωπος αυτός, ο οποίος ανέλαβε την προβληματική εταιρεία τον Οκτώβριο 1999, είχε δεσμευθεί να την εξυγιάνει ανεξαρτήτως τιμήματος. Εξ ου και προέβη σε σχεδόν πρωτοφανείς αποφάσεις για την Ιαπωνία, όπως το κλείσιμο τριών εργοστασίων και η μείωση του προσωπικού. Αποτέλεσμα ήταν να περικοπούν οι δαπάνες προμηθειών κατά 11% το 2000. Στόχος του κ. Γκοσν είναι να περιορίσει το χρέος της εταιρείας κάτω από τα 700 δισ. γιεν το οικονομικό έτος 2002-2003. Σύμφωνα με τις προβλέψεις του το 2001-2002 η Nissan θα εξασφαλίσει μερίδιο 18,2% της ιαπωνικής αγοράς έναντι 17,7% τον περασμένο μήνα. Η αποτελεσματικότητα του Κάρλος Γκοσν, ο οποίος γεννήθηκε στη Βραζιλία και σπούδασε στη Γαλλία, δεν έμεινε χωρίς αντίκρισμα. Οι μέτοχοι της αυτοκινητοβιομηχανίας, οι οποίοι συγκεντρώθηκαν σε κεντρική αίθουσα του Τόκιο για να δουν από κοντά τον μυθικό επιχειρηματία, ενέκριναν μπόνους 260 εκατομμυρίων γιεν για τον ίδιο και τους λοιπούς οκτώ της διοικητικής ομάδας. Ο κ. Γκοσν έχει μακρά θητεία στην αναδιοργάνωση εταιρειών. Στην αρχή της καριέρας του είχε αναλάβει την αναδιοργάνωση της Michelin Β. Αμερικής μετά την εξαγορά της Goodrich το 1990, ενώ το 1996 μετακόμισε στη Renault, η οποία αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα. Τρία χρόνια αργότερα, όταν η Renault αγόρασε σημαντικό μερίδιο στη ζημιογόνο Nissan, το καθήκον τον κάλεσε στην Ιαπωνία όπου και μεγαλούργησε.

Εξέφρασε, άλλωστε, ελπίδες για χαλάρωση των πληθωριστικών πιέσεων όταν τόνισε ότι «δεν είναι απίθανο τον Μάιο να έχει σημειωθεί η κορύφωση μετά την οποία ο πληθωρισμός θα αρχίσει να υποχωρεί». Στη δήλωσή του αυτή διαβλέπουν οι οικονομικοί αναλυτές ενδεχόμενη μείωση των επιτοκίων πριν από τις διακοπές του Αυγούστου. Ο κ. Ντούιζενμπεργκ διευκρίνισε, ωστόσο, ότι η Τράπεζα «δεν είναι σε θέση να προβλέψει ακριβώς πότε θα επιτευχθεί ο μαγικός στόχος του 2%».