ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δεν αισθάνονται τα οφέλη της χαλάρωσης οι επιχειρήσεις

Π ροκειμένου να αποφύγει τον κίνδυνο της ύφεσης η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Federal Reserve) προχώρησε τους τελευταίους έξι μήνες στην ταχύτερη και μεγαλύτερη μείωση του βασικού της επιτοκίου στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας. Παρά την προσπάθεια αυτή όμως, σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων δεν έχει αισθανθεί τα οφέλη από τη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής.

Τα επιτόκια με τα οποία δανείζονται οι επιχειρήσεις (χορηγήσεως) δεν έχουν τον ίδιο βαθμό με αυτών της Fed (2,5%) και αυτό, σύμφωνα με αρκετούς, αποδίδεται στον σκεπτικισμό που επικρατεί για την προοπτική ανάκαμψης της οικονομίας, ενώ σύμφωνα με εκτιμήσεις της Moody’s Investor Service το ποσοστό των χρεοκοπιών μπορεί φέτος να υπερβεί το 10%.

«Τα οφέλη από τις μειώσεις των επιτοκίων είναι μέχρις στιγμής μηδαμινά για μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων», τονίζει ο οικονομολόγος της Western Asset Management Co. Σκοτ Γκράνις. Η Albertson’s Inc., η δεύτερη μεγαλύτερη αμερικανική εταιρεία οπωροκηπευτικών, αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα Στο διάστημα Φεβρουαρίου – Μαΐου το επιτόκιο των ομολόγων που πουλά μειώθηκε μόλις κατά 0,2%, ενώ στη διάρκεια της περιόδου αυτής η αντίστοιχη μείωση του διατραπεζικού επιτοκίου της Fed μειώθηκε κατά 1,5%. Η εταιρεία διαχείρισης καζίνο Harrah’s Operating Co. διέθεσε ομόλογα αξίας 500 εκατ. δολαρίων τον Ιανουάριο και τον Ιούνιο. Το επιτόκιο που προσέφερε η εταιρεία, της οποίας η δανειοληπτική ικανότητα βρίσκεται στο Baa3, μειώθηκε από το 8,17% στο 7,22% αλλά η μείωση αυτή αντιστοιχεί μόλις στο 50% εκείνης της Fed.

Η αρμόδια επιτροπή της αμερικανικής κεντρικής τράπεζας, διαβάζοντας τις ενδείξεις που δείχνουν την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης, προχώρησε σε έξι μειώσεις των επιτοκίων από τον Ιανουάριο, με την επόμενη συνάντησή της την ερχόμενη Τρίτη.

Στο 4% το επιτόκιο, που λειτουργεί ως οδηγός στη διατραπεζική αγορά όταν η μία τράπεζα δανείζει στην άλλη, βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο της τελευταίας επταετίας. Η τελευταία φορά κατά την οποία η Fed μείωσε το overnight επιτόκιο κατά 2,5% σε ένα δωδεκάμηνο ήταν το 1991.

Ομως, οι αποδόσεις των επιχειρηματικών ομολόγων δεν έχουν μέχρι σήμερα ακολουθήσει την πορεία του βασικού επιτοκίου. Για εταιρείες με χαμηλή αξιολόγηση δανειοληπτικής ικανότητας οι αποδόσεις των 10ετών ομολόγων έχουν μειωθεί κατά μόλις 0,15% από τις 15 Ιανουαρίου στο 6,93%. Ομόλογα τα οποία η Moody’s έχει αξιολογήσει με Baa2, απέδιδαν 7,08% στις 31 Ιανουαρίου, τη μέρα δηλαδή της δεύτερης εκ των πέντε μειώσεων της Fed.

Παρ’ όλα αυτά οι επιχειρήσεις προσπαθούν να επωφεληθούν από τη μείωση του κόστους δανεισμού. Στο πρώτο πεντάμηνο του έτους οι αμερικανικές επιχειρήσεις έχουν πουλήσει ομόλογα αξίας 360 δισ. δολαρίων, ποσό αυξημένο κατά 77% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, καθώς για πολλές επιχειρήσεις το ύψος του επιτοκίου είναι λιγότερο σημαντικό από το να εξασφαλίσουν κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων τους.

Η μείωση των επιτοκίων εκ μέρους της Fed έχει αναθερμάνει τη διάθεση των επενδυτών για ανάληψη μεγαλύτερων κινδύνων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της τάσης αυτής είναι η πετρελαϊκή εταιρεία Tri-Union Development Corp., η οποία πούλησε ομόλογα αξίας 130 εκατ. δολαρίων προτού αποδεσμευθεί από το καθεστώς προστασίας έναντι των πιστωτών της. Η απόδοση των ομολόγων αυτών ανήλθε στο υψηλότατο 14% και είναι η υψηλότερη απόδοση ομολόγου υψηλού κινδύνου στη μέχρι τώρα διάρκεια του έτους. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της εταιρείας, Κέλι Πλάτο, η μείωση των επιτοκίων της Fed δεν έχει ιδιαίτερες επιπτώσεις στην Tri-Union μέχρις στιγμής σε ό,τι αφορά το κόστος του κεφαλαίου. Αδιαμφισβήτητα, όμως, διευκολύνουν αισθητά την πρόσβασή μας στις αγορές κεφαλαίων.

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με την Applied Extursion Technologies Inc., η οποία αντλεί κεφάλαια για την επαναχρηματοδότηση ομολόγων που εκπνέουν τον ερχόμενο Απρίλιο. Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Τόνι Αλμποτ, τονίζει ότι η έκδοση του περασμένου μήνα, αξίας 275 εκατ. δολαρίων, ήταν απόλυτα επιτυχής αν και τελικά ήταν μεγαλύτερη της προβλεπόμενης. «Διανύουμε μια περίοδο κατά την οποία πηγαίνεις στην αγορά και διαπιστώνεις ότι έχει διάθεση να σε ακούσει», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Αλμποτ.