ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Προσδοκούμε ανάκαμψη από τη μετάβαση στην 3G»

Πριν από ενάμισι χρόνο το μέλλον έμοιαζε λαμπρό για τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων: οι αναλυτές προέβλεπαν τεράστια αύξηση της μετάδοσης δεδομένων μέσω των ασύρματων δικτύων, ταχεία μετάβαση στα δίκτυα τρίτης γενιάς (3G) και οι παραγωγοί -όπως η Nokia, η Ericsson και η Motorola- σχεδίαζαν νέα κινητά τηλέφωνα για την παγκόσμια αγορά. Οι εξελίξεις διέψευσαν τις προσδοκίες των εταιρειών, με αποτέλεμα να περιορίζονται καθημερινά οι προβλέψεις για την ανάπτυξη της αγοράς κινητής τηλεφωνίας, να αυξάνονται οι απολύσεις από τους παραγωγούς και να κατρακυλούν οι μετοχές των εταιρειών τηλεπικοινωνιών στα διεθνή χρηματιστήρια, υπό το βάρος των αμφιβολιών για το πότε και πώς θα βρεθούν τα τεράστια κονδύλια, που απαιτούνται για τα δίκτυα τρίτης γενιάς.

Ο κ. Ferdinand Kuznik, εκτελεστικός αντιπρόεδρος (Executive Vice President) και πρόεδρος της Motorola για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και Αφρική, υποστηρίζει πως η κατάσταση στην αγορά τηλεπικοινωνιών δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ιδανική. Ο ίδιος προβλέπει, πάντως, πως την επόμενη χρονιά θα υπάρξει αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης στις τηλεπικοινωνίες, ενώ θεωρεί πως η Motorola έχει τοποθετηθεί σωστά στη νέα αγορά, που διαμορφώνουν τα δίκτυα GPRS και τρίτης γενιάς.

Ο Αμερικανικός όμιλος υφίσταται την κρίση στην παγκόσμια αγορά τηλεπικοινωνιών και οι αναλυτές δεν περιμένουν θετικά νέα από την εταιρεία για το προσεχές διάστημα. Ο κ. Kuznik, υποστηρίζει, όμως, πως η Motorola «συγκαταλέγεται μεταξύ των πρώτων επιχειρήσεων, που διαπίστωσαν εγκαίρως τον περιορισμό των ρυθμών ανάπτυξης της παγκόσμιας αγοράς τηλεπικοινωνιών. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε σε ευρεία αναδιοργάνωση με αποτέλεσμα να έχουν ήδη περιοριστεί οι θέσεις εργασίας στον όμιλο κατά 26.000, ενώ παράλληλα προωθούνται και αλλαγές όσον αφορά τις σειρές προϊόντων της εταιρείας».

Ο τομέας της τηλεπικοινωνιακής υποδομής ήταν ο μοναδικός, που προσέφερε κέρδη στη Motorola κατά το πρώτο τρίμηνο, ενώ ζημιογόνα ήταν η δραστηριότητα στους τομείς των μικροεπεξεργαστών και των φορητών συσκευών (κινητά τηλέφωνα, κλπ). Γι’ αυτό και η αναδιοργάνωση επηρεάζει κυρίως τους δύο τελευταίους τομείς. Το τελευταίο διάστημα ο αμερικανικός όμιλος προχωρά στην πώληση θυγατρικών ή δραστηριοτήτων σε διάφορες χώρες του κόσμου, όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος.

Η Motorola επένδυσε σημαντικά στο GPRS, τη μεταβατική τεχνολογία προς τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας τρίτης γενιάς, με αποτέλεσμα να βρίσκεται μπροστά από τον ανταγωνισμό, όσον αφορά τις συσκευές, που υποστηρίζουν τα νέα δίκτυα. Η διοίκηση της εταιρείας υποστηρίζει πως η πλειοψηφία των εφαρμογών και των υπηρεσιών, που θα λειτουργούν στα δίκτυα τρίτης γενιάς θα ξεκινήσουν από τα δίκτυα GPRS. Γι’ αυτό και είναι ο μοναδικός κατασκευαστής, που διαθέτει ήδη εμπορικά συσκευές GPRS, ενώ μέσα στον Ιούλιο θα κυκλοφορήσουν άλλα πέντε κινητά τηλέφωνα που θα υποστηρίζουν τα νέα δίκτυα.

Ιαπωνικές συμφωνίες

«Μπορεί να μην έχουμε υπογράψει πολλές συμφωνίες με δίκτυα GSM για αναβάθμιση σε δίκτυα τρίτης γενιάς, αλλά υπάρχουν σημαντικές συμβάσεις για δίκτυα σε Ιαπωνία και ΗΠΑ», λέει ο κ. Kuznik. «Για παράδειγμα, είμαστε ένας από τους λίγους κατασκευαστές στον κόσμο, που θα συνεργαστούμε με την ιαπωνική ΝΤΤ DoCoMo για την ανάπτυξη δικτύου φωνητικών υπηρεσιών με βάση το πρωτόκολλο ΙΡ, ενώ έχουμε υπογράψει στρατηγική συμφωνία για την προμήθεια κινητών τηλεφώνων, που υποστηρίζουν το δίκτυο 3G του ιαπωνικού ομίλου».

«Στη Motorola θεωρούμε πως βρισκόμαστε μπροστά από τον ανταγωνισμό, όσον αφορά την ανάπτυξη συστημάτων για τα δίκτυα τρίτης γενιάς, τόσο στις ΗΠΑ, όσο και στον υπόλοιπο κόσμο», προσθέτει ο αντιπρόεδρος της εταιρείας. Για του λόγου το αληθές, η Motorola παρουσίασε την προηγούμενη Τετάρτη σε στελέχη της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών εφαρμογές, υπηρεσίες και τερματικές συσκευές, που προορίζονται για την αγορά στο άμεσο και στο εγγύς μέλλον. Ο κ. Kuznik προσθέτει πως «σημαντικό τμήμα της δραστηριότητάς μας στις τηλεπικοινωνιακές υποδομές αφορά τα δίκτυα μεγάλης χωρητικότητας (broadband communication), έναν τομέα που συνεχίζει να κινείται με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης σε μια περίοδο που η αγορά πιέζεται».

Ο κ. Kuznik αποφεύγει να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο για ένα από τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Motorola στην Ευρώπη και το οποίο αφορά την αδυναμία της τουρκικής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Telsim να καταβάλει περί τα 800 εκατ. δολάρια στον αμερικανικό όμιλο από τον οποίο είχε προμηθευτεί εξοπλισμό. Οι δύο πλευρές βρίσκονται αυτή την περίοδο σε συζητήσεις για την εξεύρεση λύσης, αλλά είναι γνωστό πως στην περίπτωση που η τουρκική εταιρεία δεν πληρώσει την Motorola τότε η τελευταία θα αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της Τelsim!

Αποδοτικό πεδίο δράσης η αγορά φορητών συσκευών

Οι αναλυτές, αλλά και αρκετές από τις εταιρείες παραγωγής κινητών τηλεφώνων περιορίζουν πλέον σε τακτά διαστήματα τις προβλέψεις τους για τις συσκευές που θα πωληθούν φέτος σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι αρχικές προβλέψεις έκαναν λόγο για 550 εκατομμύρια συσκευές, ενώ οι τελευταίες αναλύσεις (π.χ. Merrill Lynch) αναφέρονται σε λιγότερες από 400 εκατομμύρια συσκευές. «Με βάση τις συγκεκριμένες προβλέψεις, η ανάπτυξη της αγοράς θα είναι μηδενική», λέει ο κ. Kuznik, με δεδομένο πως το 2000 πωλήθηκαν 400 εκατ. κινητά τηλέφωνα. Ο ίδιος προσθέτει πως η ευρωπαϊκή αγορά δείχνει σημάδια ωριμότητας, με τη διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας να φτάνει το 60%, αλλά ότι στις ΗΠΑ μόνο 30 στους 100 κατοίκους διαθέτουν σήμερα κινητό τηλέφωνο και συνεπώς υπάρχουν ευκαιρίες.

Κερδοφορία

Ο κ. Kuznik υποστηρίζει πως η Motorola βελτιώνει την κερδοφορία της από τον τομέα φορητών συσκευών, ενώ παράλληλα αυξάνει το μερίδιό της στη συγκεκριμένη αγορά. Παράλληλα, η εταιρεία επενδύει και στην ανάπτυξη εφαρμογών και υπηρεσιών προκειμένου να ενισχύσει τη χρήση των νέων συσκευών κινητής τηλεφωνίας που θα υποστηρίζουν ταχύτερη μετάδοση δεδομένων κ.λπ. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο η Motorola έχει επενδύσει σε περίπου 190 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο χώρο. Ηδη έχει αναπτύξει εφαρμογές mobile business (ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω ασύρματων συσκευών), αλλά και παιχνίδια (όπως το Trivial Pursuit) μέσω κινητών τηλεφώνων.

Μετάδοση δεδομένων

Οπως λέει ο κ. Kuznik, «αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην ανάπτυξη τριών κατηγοριών φορητών συσκευών για τα νέα δίκτυα». Η πρώτη κατηγορία αφορά συσκευές κυρίως για φωνητική τηλεφωνία, αλλά με δυνατότητες μετάδοσης δεδομένων. Η δεύτερη περιλαμβάνει προϊόντα κυρίως για μετάδοση δεδομένων, τα οποία διαθέτουν μεγάλη οθόνη, αλλά κι ένα πλήρες πληκτρολόγιο, ενώ στην τρίτη κατηγορία ανήκουν οι λεγόμενες συσκευές πολυμέσων (multimedia) που διαθέτουν π.χ. υποδοχή για τη σύνδεση ψηφιακής κάμερας κ.λπ.

Οι επόμενοι μήνες προβλέπονται δύσκολοι για τη Motorola και τους ανταγωνιστές της, αλλά ο κ. Kuznik θεωρεί πως η εταιρεία έχει τοποθετηθεί σωστά προκειμένου να εκμεταλλευθεί την ανάπτυξη της αγοράς όταν ξεκαθαρίσει το τοπίο στην παγκόσμια αγορά τηλεπικοινωνιών.

Τα συστήματα αξιολόγησης της αποδόσεως των εργαζομένων δεν εφαρμόζονται σε μεμονωμένες περιπτώσεις με αντικείμενο έναν και μόνον εργαζόμενο. Εφαρμόζονται επίσης για να αξιολογήσουν και την απόδοση της εργασίας ως σύνολο, επί παραδείγματι σε μία συγκεκριμένη ομάδα εργαζομένων.