ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Χρυσή» χειραψία για τη Homestake Mining

Η Homestake Mining βρίσκεται ήδη στη διαδικασία κλεισίματος του 123χρονου ορυχείου-ναυαρχίδας της. Τώρα αποφάσισε να πραγματοποιήσει παρόμοια έξοδο από το επιχειρηματικό προσκήνιο. Ομως, η πώλησή της στην Barrick Gold θα είναι κάτι περισσότερο για τα πορτοφόλια των μετόχων απ’ ό,τι για τα παλιά φρεάτια της νότιας Ντακότα. Ακόμα και μετά την προχθεσινή πτώση, η προσφορά 0,53 μετοχής της Barrick για κάθε μετοχή της Homestake είναι κατά 24% υψηλότερη. Σ’ αυτό το επίπεδο, η Homestake δρέπει όλες τις συνέργειες από τη συμφωνία, οι οποίες υπολογίζονται στα 55 εκατ. δολάρια ετησίως μετά την αφαίρεση των φόρων, συμπεριλαμβανομένης φορολογικής ελάφρυνσης της τάξης των 20 εκατ. δολαρίων ετησίως. Για την Barrick, πρόκειται για υψηλή τιμή με το αμφίβολο προνόμιο της βιαστικής συνένωσης συμφερόντων πριν αλλάξουν οι λογιστικοί κανόνες. Η μόνη αντίρρηση, από την οπτική γωνία ενός μετόχου της Homestake, είναι ότι η συμφωνία σημαίνει ανταλλαγή μετοχών μιας παραδοσιακά μη αντισταθμιζόμενης παραγωγού χρυσού με τίτλους της Barrick, η οποία αντισταθμίζει μεγάλο μέρος της μελλοντικής παραγωγής της. Παρ’ όλα αυτά, ούτως ή άλλως, η Homestake είχε αρχίσει να δημιουργεί αντιστάθμιση της τάξης των 2 εκατ. ουγγιών. Σε συνδυασμό με το πρόγραμμα μελλοντικών πωλήσεων της Barrick, το ύψος της αντιστάθμισης φθάνει τα 18 εκατ. ουγγιές -ήτοι το ήμισυ της παραγωγής του ενοποιημένου ομίλου έως το 2005- με μέση ελάχιστη τιμή τα 345 δολάρια η ουγγιά. Ας συγκρίνουμε αυτό με το μέσο ενοποιημένο κόστος παραγωγής ρευστού της τάξης των 156 δολαρίων η ουγγιά. Με την τιμή του χρυσού να παραμένει πεισματικά σε επίπεδα κάτω των 275 δολαρίων, οι συγχωνεύσεις με στόχο την περικοπή του κόστους θα εξακολουθήσουν να είναι λογικές, τουλάχιστον ώς ένα βαθμό. Ωστόσο, οι τιμές μετοχών χρυσού βρίσκονται σε σημαντικά υψηλότερα επίπεδα έναντι της αγοράς. Θα χρειαστούν περισσότερα από μια τέτοια συμφωνία για να εξακολουθήσουν να οδεύουν προς τα πάνω.

Storebrand

Η Den norske Bank κινδυνεύει να μετατρέψει τη Νορβηγία σε ανέκδοτο. Πρώτα η εταιρεία προσπαθεί να ακυρώσει συναφθείσα συμφωνία μεταξύ της Storebrand και της φινλανδικής Sampo, προσφέροντας στους μετόχους της Storebrand λιγότερα απ’ ό,τι θα λάμβαναν από τη Sampo. Κατόπιν αυξάνει το μερίδιό της στη Storebrand στο 9,8% και αφήνει να διαρρεύσει ότι έχει αρκετές ψήφους ώστε να παρεμποδίσει τη Sampo ούτως ή άλλως, βάσει της τραπεζικής νομοθεσίας της Νορβηγίας, η οποία απαιτεί την αποδοχή τουλάχιστον του 90% των ψήφων ώστε να προχωρήσει μια συμφωνία. Οι μέτοχοι της Storebrand μετατρέπονται σε θύματα. Στο προχθεσινό κλείσιμο, η προσφορά της Sampo αποτιμά τη Storebrand στις 74 νορβηγικέςς κορώνες ανά μετοχή, κυρίως σε ρευστό – ελαφρώς λιγότερα αν ληφθεί υπ’ όψιν ο φόρος κεφαλαιουχικών κερδών. Η ανεπίσημη πρόταση της DnB, εξ ολοκλήρου με ανταλλαγή μετοχών, ανέρχεται στις 60,5 νορβηγικές κορώνες, ήτοι λιγότερα από την τιμή κλεισίματος της Storebrand, στις 67 κορώνες. Αν -όπως μοιάζει πλέον πιθανό- η DnB παρεμποδίσει τη Sampo, οι μετοχές της Storebrand θα σημειώσουν πτώση. Η DnB έχει δικαίωμα να προστατεύσει τα συμφέροντά της. Χωρίς τη Sampo, η Storebrand θα παραμείνει σχετικά μικρή ανταγωνίστρια. Ακόμα καλύτερα, η DnB ενδεχομένως να κατορθώσει να «εκβιάσει» την αποδοχή της Storebrand για συγχώνευση με χαμηλότερο επασφάλιστρο και σημαντική εξοικονόμηση κόστους. Ομως στόχος της νομοθεσίας είναι να φροντίσει ώστε οι εταιρείες να προστατεύουν τα συμφέροντά τους με τρόπο που να υπηρετεί το κοινό καλό. Και κάτι τέτοιο δεν θα συμβεί αν η DnB μετατρέψει τη Storebrand σε ανεπιθύμητη εταίρο. Η κυβέρνηση της Νορβηγίας θα πρέπει να αναθεωρήσει τους κανόνες της περί εξαγορών. Αν η DnB θέλει πραγματικά τη Storebrand, τίποτα δεν την εμποδίζει να προχωρήσει όπως συνηθίζεται και να προσφέρει στους μετόχους της περισσότερα χρήματα.

Αερομεταφορές

Με το θάρρος της άγνοιας, η Ryanair και η EasyJet ξεκινούν την πρώτη τους πτήση εν μέσω των οικονομικών αναταράξεων της Ευρώπης. Αραγε, θα εξέλθουν αλώβητοι οι αερομεταφορείς χαμηλού κόστους; Δεν πετούν χωρίς καμιά ορατότητα. Η Southwest Airlines, το «μοντέλο» του κλάδου, αύξησε το μερίδιό της στην αγορά στη διάρκεια της προηγούμενης κάμψης της επιβατικής κίνησης στις ΗΠΑ, πριν από μια δεκαετία. Παρότι τα περιθώρια συρρικνώθηκαν, από το 1990-1991 είχε κατά 90% καλύτερες επιδόσεις του δείκτη S&Ρ 500. Η Southwest υπέφερε πρόσφατα, καθώς μειώθηκε το ποσοστό των καλυπτόμενων θέσεων. Ωστόσο, ήταν ο μόνος μεγάλος αμερικανικός αερομεταφορέας που αύξησε τα ετήσια κέρδη του.

Ναυπηγεία. Σε πρόγραμμα κατάρτισης του ΟΑΕΔ αλλά και επιδότησης ανεργίας θα ενταχθούν οι εργαζόμενοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, που προτίθενται να αποχωρήσουν οικειοθελώς από την επιχείρηση.