ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΟΣ

Καρποί της αφθονίας και της φιλονικίας

Καρποί της αφθονίας και της φιλονικίας

Το μήλο, ένας καρπός ζουμερός, γλυκός, αρωματικός και τραγανός μαζί, σύμβολο της γνώσης του καλού και του κακού, κατά την Αγία Γραφή, δελεάζει και τελικά προκαλεί την έκπτωση του Αδάμ και της Εύας από τον κήπο του Παραδείσου. Ο ίδιος καρπός γίνεται αφορμή φιλονικίας ανάμεσα στις θεές του Ολύμπου και οδηγεί στον Τρωικό Πόλεμο. Η Έριδα, θεά της ζήλιας και της διχόνοιας, θέλοντας να εκδικηθεί τους θεούς που δεν την κάλεσαν στον γάμο του Πηλέα και της Θέτιδας, έβαλε την Αφροδίτη, την Ήρα και την Αθηνά να διεκδικήσουν το μήλο που θα όριζε την πιο όμορφη. Κριτής στη μεταξύ τους διαμάχη ο Πάρης, ο οποίος επέλεξε την Αφροδίτη, που του έταξε πως θα του δώσει για γυναίκα του την Ωραία Ελένη.

Το 1968, μετά τον θάνατο του μάνατζέρ τους, Μπράιαν Έπσταϊν, και μετά το ταξίδι τους στην Ινδία, οι Beatles ιδρύουν τη δισκογραφική τους εταιρεία Apple Records. Τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς, κιόλας, κυκλοφόρησαν τέσσερα singles. Λογότυπο της νεοσύστατης εταιρείας ένα ολόκληρο πράσινο μήλο ποικιλίας Γκράνι Σμιθ.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 1976, ο Steve Jobs ιδρύει την Apple Comρuter, με λογότυπο – τι άλλο φυσικά;– ένα μήλο, δαγκωμένο αυτή τη φορά. Ξανά λοιπόν ο καρπός-σύμβολο γίνεται αιτία να ξεκινήσει μια δικαστική, τώρα, διαμάχη, η οποία κράτησε για περίπου τρεις δεκαετίες ως προς το λογότυπο, τη χρήση του και τα δικαιώματά του.

Και δεν είναι μόνο το μήλο που προκάλεσε τέτοια έριδα στον χώρο της δισκογραφίας. Το 1967 κυκλοφόρησε το πρώτο άλμπουμ των Velvet Underground, με τη συμμετοχή της Γερμανίδας τραγουδίστριας-μοντέλου Nico και ένα ιστορικό εξώφυλλο που απεικονίζει μια μπανάνα. Το φιλοτέχνησε ο pop-art καλλιτέχνης Andy Warhol, παραγωγός και μάνατζερ του συγκροτήματος. Το φρούτο έγινε και σύμβολο του δίσκου, φτάνοντας να αντικαταστήσει και τον τίτλο του, αφού έχει παραμείνει γνωστός μέχρι σήμερα ως «Η μπανάνα».

To 2012, o Lou Reed, εκ των ιδρυτών του συγκροτήματος, ξεκίνησε κι αυτός δικαστική διαμάχη με το ίδρυμα Warhol για την απαγόρευση της διάθεσης της εμβληματικής μπανάνας σε διαφημιστικές καμπάνιες. Πάθη, πόλεμοι, κάποιες δεκάδες εκατομμύρια και παράλληλα αστείρευτη έμπνευση. Κι όλα αυτά για ένα μήλο και μια μπανάνα. 

ΥΓ.
1. Tο πρώτο single της Apple Records ήταν το «Hey Jude» των Bealtles, το οποίο έφτασε στην κορυφή των charts του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου και έμεινε για δύο εβδομάδες από τις 11 Σεπτεμβρίου και αντικαταστάθηκε στο Νο 1 από το δεύτερο single της εταιρείας, το «Those were the days» της Mary Hopkin, που έμεινε στην κορυφή για έξι εβδομάδες από τις 25 Σεπτεμβρίου. Επιτυχίες που δεν έχουν καταγραφεί για άλλη δισκογραφική εταιρεία στο ξεκίνημά της.
2. Η «Μπανάνα» θεωρείται μέχρι σήμερα ο πιο επιδραστικός δίσκος του art rock, του punk και ολόκληρου του σύγχρονου ανεξάρτητου ήχου, έχοντας επηρεάσει πάμπολλους σημαντικούς καλλιτέχνες.

Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στον Γαστρονόμο Μαΐου, τεύχος 169