ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «Κ»

Μια πρώτη ανάσα… όπερας

140915virus_outb07-25-20
gno-opera-gala-at-the-odeon-of-herodes-atticus-26072020---photo-a-simopoulos-27

Δεν θα πω ότι είναι εύκολο. Σίγουρα δεν μοιάζει με κάτι που έχουμε κάνει έως τώρα, ακόμη και όσοι συχνάζουμε στο Ηρώδειο. Θα πω όμως ότι αξίζει την προσπάθεια, γιατί στο τέλος όλη αυτή η αμηχανία και ο εκνευρισμός που δημιουργούν οι συνθήκες και το υγειονομικό πρωτόκολλο -αμέτρητοι ταξιθέτες με ασπίδες προσώπου και γάντια, θεατές με μάσκες κατά την είσοδο και έξοδο, προσέλευση εφ’ ενός ζυγού, αποχώρηση σε στοίχους ανά σειρά και διάζωμα- γεννάει ένα δυνατό χειροκρότημα, που δηλώνει πόσο έχουμε ανάγκη να είμαστε όλοι μαζί. Και πόσο μπορεί η τέχνη να μας βοηθήσει να αναπνεύσουμε ελεύθερα.

Στο πρώτο από τα δύο Γκαλά Όπερας που διοργάνωσε η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ), το οποίο έγινε την προηγούμενη Κυριακή, το κοίλο του αρχαίου ωδείου, που χωρά, με τα νέα δεδομένα, περίπου 1.800 θεατές, ήταν κατά το μεγαλύτερο μέρος του γεμάτο, με κάποιες κενές θέσεις στα πλαϊνά του άνω διαζώματος. Έλειπαν επίσης οι πρώτες τρεις σειρές καθισμάτων και ο θώκος, καθώς η ορχήστρα της ΕΛΣ έπρεπε να απλωθεί σε μεγαλύτερο χώρο, ώστε να τηρηθούν οι αποστάσεις μεταξύ των μουσικών. Το πρόγραμμα διαμορφώθηκε κυρίως από τους σολίστες σε συνεργασία με την καλλιτεχνική διεύθυνση της ΕΛΣ, και έτσι η υψίφωνος Κρασιμίρα Στογιάνοβα, μία από τις πιο σημαντικές πρωταγωνίστριες της όπερας παγκοσμίως, ο νεαρός τενόρος Ρικάρντο Μάσι, που γνωρίζει πολύ καλά το ιταλικό ρεπερτόριο, και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, που εκπροσώπησε με μεγάλη επιτυχία το ensemble της ΕΛΣ, ερμήνευσαν διάσημες άριες, ντουέτα και ένα τρίο από έργα ρεπερτορίου, τα οποία αισθάνονται περισσότερο δικά τους. Όσο η βραδιά προχωρούσε και φύσηξε αεράκι, η αμηχανία χάθηκε, η σκηνή ζωντάνεψε, οι ερμηνείες απέκτησαν τη δραματικότητα που αγαπούμε οι λάτρεις της όπερας και ο μαέστρος Πιερ Τζόρτζιο Μοράντι δεν έκρυβε τον ενθουσιασμό του σηκώνοντας δύο φορές όρθια την ορχήστρα για να υποκλιθεί στο κοινό.  ■