ΤΑΞΙΔΙΑ

Το ξενοδοχείο που θέλουμε

Το ξενοδοχείο που θέλουμε

Η φιλοξενία επαναπροσδιορίζεται, οι υποδομές αναθεωρούνται και οι υπηρεσίες εξατομικεύονται. Η εγκατάσταση Hotel Megatrends project αναδεικνύει τις νέες τάσεις.

Οι ανάγκες και οι επιθυμίες των τουριστών αλλάζουν ανάλογα με την εποχή και τα ξενοδοχεία καλούνται να συμβαδίζουν με τις παγκόσμιες ταξιδιωτικές τάσεις, κάνοντας συνεχώς παρεμβάσεις, μικρότερες ή μεγαλύτερες. Ο βασικός στόχος είναι η συνεχής αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουν, έτσι ώστε να ξεχωρίσουν σε μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά, όπως είναι ο τουρισμός.

Το Hotel Megatrends project ήταν μια πλήρως δομημένη εγκατάσταση που παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της έκθεσης Xenia, με την υπογραφή της Makridis Associates σε επίπεδο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Οι ιδιοκτήτες τουριστικών καταλυμάτων είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν σε επτά διαφορετικούς θεματικούς χώρους ξενοδοχείου, εγκατεστημένους σε φυσικό μέγεθος, συνολικής επιφάνειας 445 τ.μ. Κοινός παρονομαστής των προτεινόμενων λύσεων είναι τέσσερις άξονες: η δημιουργία εξατομικευμένων υπηρεσιών με τη βοήθεια της τεχνολογίας, η υψηλή αισθητική σε ένα μινιμαλιστικό περιβάλλον, η ενσωμάτωση των εκάστοτε τοπικών στοιχείων και ο «πράσινος» σχεδιασμός.

«Η Ελλάδα, με το μοναδικό γεωγραφικό ανάγλυφο και τις αστείρευτες πηγές πρώτων υλών, μπορεί να διαδραματίσει τον ρόλο ενός “transformative retreat”, να ακολουθήσει δηλαδή τη διεθνή τάση κατά την οποία οι ταξιδιώτες, ανεξαρτήτως οικονομικής επιφάνειας, επιθυμούν να ζουν εμπειρίες μέσω των οποίων θα δουν αλλαγή στη στάση ζωής τους και φυσικά στην ψυχική και σωματική τους κατάσταση. Έτσι, μέσα από τον πολιτισμό, την επαφή με τη φύση, τη γαστρονομία και τη σωστή χρήση της τεχνολογίας, ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να μεταλλάξει ψυχικά και σωματικά τον εαυτό του», τονίζει ο αρχιτέκτονας Θοδωρής Μακρίδης.

1. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Οι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία ταξιδιώτες επιθυμούν από τα ξενοδοχεία να τους προσφέρουν εξατομικευμένες υπηρεσίες. Αναζητούν αλληλεπίδραση και διαρκή συνδεσιμότητα.

Οι ξενοδόχοι καλούνται να αξιοποιήσουν, αλλά και να διαχειριστούν την επιρροή που έχουν τα social media και να αλληλεπιδράσουν με τους πελάτες τους, ανταποκρινόμενοι αμέσως στις ανάγκες τους. Άλλωστε είναι χαρακτηριστικό ότι το 24% των millennials, που αποτελούν το ένα τρίτο των τουριστών παγκοσμίως, ελέγχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή τις ιστοσελίδες με κριτικές πελατών, πριν προχωρήσουν στην κράτηση δωματίου.

Οι βάσεις δεδομένων αναδεικνύονται σε «περιουσιακά στοιχεία» κρίσιμης σημασίας, καθώς η γνωριμία με έναν πελάτη και η καταγραφή του συνόλου των πληροφοριών που τον αφορούν οδηγούν στη διαρκή βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών: οι αναλύσεις των στοιχείων χρησιμοποιούνται για εξατομικευμένες υπηρεσίες, αποθηκεύοντας προτιμήσεις και προβλέποντας τις ενδεχόμενες ανάγκες.

Ταυτόχρονα, η αξιοποίηση και η χρήση των έξυπνων συσκευών θα είναι σύντομα για πολλούς ταξιδιώτες σχεδόν προαπαιτούμενο. Η ίδια τεχνολογία δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μείωση του λειτουργικού κόστους του ξενοδοχείου, μέσω των έξυπνων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας.

2. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ

Οι χώροι αναπροσαρμόζονται με βάση τις νέες συνήθειες των ταξιδιωτών. Συγκεκριμένα:

Κοινόχρηστοι χώροι: Τα lobbies μετατρέπονται σε πολυλειτουργικούς χώρους με μπαρ, εστιατόρια, tech-lounges και business centres, καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν συνεργατικούς, κοινόχρηστους χώρους για κοινωνική αλληλεπίδραση, επιχειρηματική δικτύωση και ψυχαγωγία. Συχνά τα ξενοδοχεία υιοθετούν τη λογική ενός «δεύτερου σπιτιού», ανασχεδιάζοντας τους κοινόχρηστους χώρους από αυστηρούς επιχειρηματικούς σε χώρους που είναι ζεστοί, φιλόξενοι και δημιουργούν εικόνες και αναμνήσεις.

Το reception-front desk αντικαθίσταται από μηχανήματα για αυτόματο check-in και check-out, ενώ το προσωπικό είναι εξοπλισμένο με έξυπνες συσκευές, όπως tablets, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να απολαύσουν μια πιο χαλαρή εξυπηρέτηση.

Τα όρια μεταξύ εσωτερικών και εξωτερικών χώρων γίνονται ασαφή, ενώ οι χώροι co-working ή τα business centers λειτουργούν με ανοιχτή διάταξη, υψηλή υποστήριξη τεχνολογίας γραφείου και συνθήκες οπτικής άνεσης.

to-xenodocheio-poy-theloyme0
Η πρόταση του project για δωμάτιο ξενοδοχείου resort.

Δωμάτια: Ο μινιμαλιστικός και φυσικός σχεδιασμός, οι καθαρές γραμμές, οι παλέτες με απαλά χρώματα, η χρήση φυτών στον χώρο δημιουργούν μια χαλαρωτική και οικεία ατμόσφαιρα. Τα δωμάτια, εστιάζοντας στις εξατομικευμένες παροχές, δημιουργούν μοναδικές εμπειρίες. Οι χώροι υγιεινής των δωματίων γίνονται ολοένα και μεγαλύτεροι, θυμίζοντας περισσότερο χώρους ευεξίας και spa, ενώ ειδικός εξοπλισμός γυμναστικής ενσωματώνεται στους χώρους των δωματίων. Στις καινοτόμες τεχνολογίες συμπεριλαμβάνονται οι εξελιγμένες οθόνες πληροφοριών σε καθρέφτες μπάνιου και οι tailor-made μουσικές επιλογές.

Έπιπλα: Οι σύγχρονοι ταξιδιώτες επιζητούν συστήματα ύπνου υψηλής ποιότητας (ανατομικά στρώματα, ποικιλία από μαξιλάρια, ποιοτικά λευκά είδη, κ.λπ.), έπιπλα σχεδιασμένα από designers που προσφέρουν μοναδική αίσθηση πολυτέλειας.

Χώροι ευεξίας και άθλησης: Η νέα τάση για υγεία και wellness δημιουργεί καινούργιες απαιτήσεις σε χώρους και εγκαταστάσεις, που επεκτείνονται, πέρα από τη γυμναστική και την υγιεινή διατροφή, σε εξειδικευμένες παροχές εναλλακτικής ιατρικής και αισθητικής.

Λόγω της αυξημένης έμφασης που δίνεται στην υγεία και στην ευεξία, τα ξενοδοχεία θα προσφέρουν καινοτόμους, αναβαθμισμένους χώρους άθλησης, spa, relaxation και yoga, εξοπλισμό και χώρο άσκησης στα δωμάτια, κ.ά.

Καινοτόμα υλικά: Τα ξενοδοχεία ενσωματώνουν περισσότερα φυσικά υλικά, χρώματα και υφές στον σχεδιασμό τους και εισάγουν περισσότερες οργανικές γραμμές, προκειμένου να προσφέρουν μια πιο φυσική ατμόσφαιρα. Οι σχεδιαστές δημιουργούν μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα, όπως ταπετσαρίες που αλλάζουν το χρώμα ή το σχέδιό τους με βάση το φως και τη θερμοκρασία, περσίδες που ανοίγουν και κλείνουν αυτόματα ανάλογα με τη θέση του ήλιου, τοίχους που εξασφαλίζουν τη βέλτιστη θερμοκρασία δωματίου, έπιπλα που λειτουργούν ως πηγή ενέργειας και άλλες ιδιαίτερες εφαρμογές.

3. ΤΟΠΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

Πολιτισμός: Τα ξενοδοχεία πρέπει να αξιοποιήσουν την τοπική ιστορία και παράδοση, εξασφαλίζοντας μοναδικότητα στις παροχές. Η προώθηση και η ενίσχυση της τοπικής κληρονομιάς όχι μόνο παρέχει μοναδικότητα, αλλά μπορεί επίσης να δημιουργήσει μια απροσδόκητη και διδακτική πολιτισμική εμπειρία.

Γαστρονομία: Προβλέπεται ότι τα ξενοδοχεία θα δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στην παραδοσιακή κουζίνα, αξιοποιώντας τις τοπικές συνταγές και διατροφικές συνήθειες. Τα τοπικά προϊόντα όχι μόνο μπορούν να χρησιμοποιηθούν από το τμήμα Food & Beverage, αλλά και να αξιοποιηθούν σε ειδικές εκδηλώσεις ή σεμινάρια (π.χ. βραδιές γευσιγνωσίας, δοκιμή οίνου και αποσταγμάτων, εργαστήρια μαγειρικής).

Κοινωνία: Επιλογές αναψυχής συνδεδεμένες με τον προορισμό δημιουργούν μια μοναδική εμπειρία (μαθήματα αναρρίχησης, εκδρομές με ποδήλατο, θαλάσσια σπορ, κ.λπ.). Εκδρομές και εργαστήρια μπορούν να οργανωθούν πάνω σε θέματα όπως η τοπική αρχιτεκτονική και η λαϊκή τέχνη. Η κατάλληλη ανάδειξη της ενδημικής χλωρίδας και πανίδας προσελκύει ομάδες με ειδικά ενδιαφέροντα (ταξιδιώτες που αγαπούν το περιβάλλον, φυσιοδίφες, κ.ά.).

Η σύνδεση των ξενοδόχων με τις τοπικές κοινότητες μπορεί να δημιουργήσει ένα μοναδικό πρόγραμμα πολιτιστικών εκδηλώσεων (συμμετοχή σε τοπικά φεστιβάλ, πανηγύρια, κ.λπ.) ή και σεμινάρια (χειροτεχνίας, αγροτικής παραγωγής κ.ά.).

Υλικά: Ο οικολογικός σχεδιασμός εντάσσει στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος στον σχεδιασμό των κτιρίων, όπως τοπικά υλικά κ.λπ. Η ενσωμάτωση τοπικών υλικών στη δομή του κτιρίου όχι μόνο βοηθά το οικολογικό αποτύπωμα της επιχείρησης, αλλά επίσης δημιουργεί ένα αρμονικό σύνολο με τον περιβάλλοντα χώρο.

4. ΑΕΙΦΟΡΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ

Σύμφωνα με την Deloitte Survey of Business Travellers (2018), το 95% των ταξιδιωτών πιστεύει ότι η ξενοδοχειακή βιομηχανία πρέπει να παίρνει «πράσινες» πρωτοβουλίες.

Έτσι, οι αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής λαμβάνονται όλο και περισσότερο υπόψη κατά τον σχεδιασμό ενός κτιρίου. Ο κατάλληλος προσανατολισμός του, η σωστή διάταξη ανοιγμάτων και παραθύρων, η θερμομόνωση και η θωράκιση του κελύφους, ο φυσικός φωτισμός και αερισμός, η χρήση οικολογικών και τοπικών υλικών είναι μόνο μερικοί από τους παράγοντες που συνυπολογίζονται.

Η χρήση λύσεων έξυπνης διαχείρισης ενέργειας μπορεί να βελτιώσει σοβαρά την ενεργειακή απόδοση του ξενοδοχείου και ταυτόχρονα να έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στην εμπειρία του φιλοξενουμένου, προσφέροντας ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Επιπλέον, οι πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις που σχετίζονται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ηλιακή, γεωθερμική, αιολική, κ.λπ.) βοηθούν στην αξιοποίησή τους.

Φωτισμός και συσκευές υψηλής ενεργειακής απόδοσης εγκαθίστανται σε συνδυασμό με αισθητήρες κίνησης και φυσικού φωτός. Η έξυπνη τεχνολογία φωτισμού επιτρέπει στα ξενοδοχεία να κατανοούν καλύτερα τις ενεργειακές τους ανάγκες, να αυτοματοποιούν την κατανάλωσή τους και να προσαρμόζονται αντίστοιχα. Τέλος, μεγάλο βάρος δίνεται πλέον στο εξής στην εξοικονόμηση νερού και στη διαχείριση αποβλήτων.