ΤΑΞΙΔΙΑ

Από τους αδελφούς Ράιτ στο Ιντερνετ εν πτήσει

100air

Η εμπορική αεροπορία γιορτάζει τα 100 πρώτα χρόνια της με 3,1 δισ. επιβάτες το 2013 και τακτικές πτήσεις σε κάθε γωνιά του πλανήτη.

Ηταν Πρωτοχρονιά του 1914 όταν μια ομάδα τεσσάρων οραματιστών κατάφερε να πραγματοποιήσει την πρώτη προγραμματισμένη επιβατική πτήση μεταξύ των πόλεων St. Petersburg και Tampa στη Φλόριντα των Ηνωμένων Πολιτειών. Τετρακόσια δολάρια σε δημοπρασία κόστισε στον Abram Pheil, τον τότε δήμαρχο του St. Petersburg, το εισιτήριο για την πτήση των 23 λεπτών με υδροπλάνο της εταιρείας St. Petersburg – Tampa Airboat Line, είδηση που απασχόλησε τότε τον Τύπο ολόκληρου του πλανήτη.
Σήμερα, έναν αιώνα (και λίγες εβδομάδες) μετά από εκείνο το δρομολόγιο του ενός μονάχα επιβάτη, η αεροπορική βιομηχανία έχει κυριολεκτικά γιγαντωθεί. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους:
> Κάθε μέρα ταξιδεύουν αεροπορικώς περισσότεροι από 8 εκατομμύρια άνθρωποι. Το 2013 μετακινήθηκαν παγκοσμίως περί τα 3,1 δισ. επιβάτες, ενώ το 2014 αναμένεται να ξεπεράσουν τα 3,4 δισ. επιβάτες (αριθμός που αντιστοιχεί στο 44% του παγκόσμιου πληθυσμού).
> Κάθε χρόνο μεταφέρονται περί τα 50 εκατομμύρια τόνοι προϊόντων (γύρω στις 140.000 τόνους καθημερινά). Η ετήσια αξία των εν λόγω προϊόντων υπολογίζεται σε 6,4 τρισ. δολάρια και συνιστά το 35% της συνολικής αξίας του φορτίου που μεταφέρεται παγκοσμίως.
> Η αεροπορική βιομηχανία προσφέρει περισσότερες από 57 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, με συνολική οικονομική δραστηριότητα της τάξεως των 2,2 τρισ. δολαρίων.
> Για το 2014 ο τζίρος της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας αναμένεται να αγγίξει τα 743 δισ. δολάρια, με μέσο καθαρό περιθώριο κέρδους το 2,6%.

To παρόν της αεροπορικής βιομηχανίας
Οταν το 1914 δημοπρατήθηκε το πρώτο εισιτήριο της πρώτης επιβατικής πτήσης με υδροπλάνο, κανείς δεν φανταζόταν ότι σιγά-σιγά θα δημιουργούνταν μια ολόκληρη βιομηχανία, όπου η αμερικανική Boeing θα ανταγωνιζόταν την ευρωπαϊκή Airbus για την κατασκευή του εντυπωσιακότερου, αποδοτικότερου αλλά και φιλικότερου προς το περιβάλλον αεροσκάφους ή οι αεροπορικές εταιρείες θα ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για την πλέον πολυτελή business και πρώτη θέση, για τα πιο άνετα σαλόνια στα αεροδρόμια και για την καλύτερη παροχή υπηρεσιών, όπως τα προγράμματα ψυχαγωγίας και εσχάτως η δυνατότητα χρήσης κινητών τηλεφώνων και ίντερνετ εν πτήσει! Οι αεροπορικές συμμαχίες, ο «πόλεμος» τιμών και προσφορών, η αλματώδης ανάπτυξη των εταιρειών χαμηλού κόστους, αλλά και η δυναμική είσοδος των Αράβων, η διεύρυνση των δικτύων ακόμη και στα πιο άγνωστα μέρη του πλανήτη, η μετατροπή μεγάλων αεροδρομίων σε υπερσύγχρονα malls, που προσφέρουν ό,τι μπορεί να φανταστεί και να ζητήσει ο πιο απαιτητικός επιβάτης, συμπληρώνουν την εικόνα της σύγχρονης εμπορικής αεροπορίας.
Μια εικόνα που συμβαδίζει με τον τρόπο που αναπτύχθηκε ο δυτικός κόσμος τα τελευταία εξήντα και πλέον χρόνια, μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, χωρίς αυτό να σημαίνει φυσικά ότι δεν έχει επηρεαστεί και από τις οικονομικές κρίσεις του. Αυτό όμως δεν είναι της παρούσης. Λάτρεις και μη των αεροπλάνων δεν έχουμε παρά να παραδεχτούμε ότι μέσα σε έναν αιώνα η εμπορική αεροπορία έχει αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο. «Σήμερα η αεροπορία φέρνει κοντά ανθρώπους και πολιτισμούς, διευρύνει ορίζοντες, ανοίγει αγορές, προωθεί την ανάπτυξη», σημειώνει -στην ίδια κατεύθυνση- ο Tony Tyler, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA).

> Στο www.flying100years.com, που τέθηκε σε λειτουργία την 1η Ιανουαρίου 2014, μπορείτε να διαβάσετε όχι μόνο ενδιαφέρουσες  ιστορικές και οικονομικές αναφορές, αλλά και τις εμπειρίες και τις αναμνήσεις επιβατών από την πρώτη τους πτήση (μπορείτε να στείλετε και τη δική σας).
> Για τις σχετικές αναφορές και συζητήσεις στο Twitter αναζητήστε την ετικέτα #flying100 και μην ξεχάσετε να την προσθέσετε και στα δικά σας σχετικά «τιτιβίσματα».
> Η IATA ήταν ένας από τους χορηγούς του «Flight 2014», που την
1η Ιανουαρίου πραγματοποίησε αναπαράσταση της πρώτης εμπορικής επιβατικής πτήσης με το υδροπλάνο Hoffman X-4 «Mullet Skiff», το οποίο προσομοιάζει στο Benoist που είχε χρησιμοποιηθεί τότε. Το Hoffman απογειώθηκε από το St. Petersburg της Φλόριντα και πέταξε έως την πόλη Tampa στις δέκα το πρωί της Πρωτοχρονιάς, προσπαθώντας να ακολουθήσει επακριβώς τη διαδρομή που είχε κάνει το Benoist πριν από εκατό χρόνια.