ΥΓΕΙΑ

Τα συμπληρώματα δεν «θωρακίζουν» κατά της κατάθλιψης

Τα συμπληρώματα δεν «θωρακίζουν» κατά της κατάθλιψης

Ασχημα τα νέα για όποιον πιστεύει ότι μπορεί να «θωρακίσει» την ψυχική του υγεία και να προλάβει την κατάθλιψη με τη βοήθεια διατροφικών συμπληρωμάτων. Σύμφωνα με νέα διεθνή έρευνα, τα διατροφικά συμπληρώματα είναι αναποτελεσματικά στην πρόληψη της πάθησης.

Η καθημερινή λήψη διατροφικών συμπληρωμάτων δεν βοηθά, αντιθέτως η βελτίωση της διατροφής, ιδίως όταν είναι μεσογειακή, μπορεί να συμβάλει πιο αποτελεσματικά, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Μαρτζολάιν Βίσερ του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Αμστερνταμ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό JAMA (Journal of the American Medical Association), ανέλυσαν στοιχεία για περισσότερους από 1.000 υπέρβαρους ανθρώπους από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι θεωρούνταν ότι αντιμετώπιζαν αυξημένο κίνδυνο κατάθλιψης. Μεταξύ των άλλων επιβαρυντικών παραγόντων, και τα παραπανίσια κιλά έχουν συνδεθεί με μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης σοβαρής κατάθλιψης.

Η μελέτη

Κατά τη διάρκεια της μελέτης (εκπονήθηκε με την ονομασία The MoodFood, δηλαδή τροφή για διάθεση), στην οποία συμμετείχαν 13 επιστημονικοί οργανισμοί από εννέα ευρωπαϊκά κράτη, οι μισοί συμμετάσχοντες λάμβαναν επί ένα έτος διατροφικά συμπληρώματα (φυλλικό οξύ, βιταμίνη D, ωμέγα-3 ιχθυέλαια, ψευδάργυρο, σελήνιο κ.ά.), ενώ οι άλλοι μισοί ψευδοσυμπληρώματα (πλασίμπο). Οπως διαπιστώθηκε, τα πραγματικά συμπληρώματα διατροφής δεν ήταν πιο αποτελεσματικά από τα εικονικά (πλασίμπο) για την πρόληψη της κατάθλιψης.

«Επειδή η κατάθλιψη είναι ένα τόσο κοινό πρόβλημα, ώστε θα μπορούσαμε να αναφερθούμε ακόμα και σε πανδημία, η εύρεση αποτελεσματικών και ευρέως διαθέσιμων τρόπων για την πρόληψή της σε επίπεδο πληθυσμού, αποτελεί σημαντικό στόχο.

Η νέα μελέτη δείχνει με πειστικό τρόπο ότι τα διατροφικά συμπληρώματα δεν βοηθούν», δήλωσε ο καθηγητής ψυχολογίας Εντ Γουάτκινς του βρετανικού Πανεπιστημίου του Εξετερ.

Το συμπέρασμα

Οι ερευνητές της μελέτης κατέληξαν στο συμπέρασμα, όπως είπε η καθηγήτρια του Ελεύθερου Πανεπιστημίου του Αμστερνταμ, ότι «μια υγιεινή διατροφή, ιδίως μεσογειακού στυλ, πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ψάρια, όσπρια και ελαιόλαδο, καθώς επίσης φτωχή σε κόκκινο κρέας και γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για την εμφάνιση κατάθλιψης. Ειδικά σε ανθρώπους με παχυσαρκία, η απώλεια βάρους μπορεί επίσης να οδηγήσει στη μείωση των συμπτωμάτων της κατάθλιψης. Αντιθέτως, τα υπάρχοντα στοιχεία δεν υποστηρίζουν τη χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων ως μέσο πρόληψης της κατάθλιψης».