ΠΡΟΣΩΠΑ

To διαζύγιο(;) του ενός δισ.

beyo

Δύο λέξεις χρειάστηκε ο επιχειρηματίας που προμοτάρει την πρώτη κοινή περιοδεία της Beyonce και του Jay-Z για να απαντήσει στο multimedia όργιο φημών που θέλουν το γάμο των δύο σταρ κλονισμένο και τα σύννεφα να πυκνώνουν πάνω από τη μουσική υπερπαραγωγή, η οποία ολοκληρώνεται με συναυλίες στο παρισινό Stade de France, στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου: «Εverybody’s Winning». Ολοι κερδίζουν. Επειτα από 19 εμφανίσεις με μέσο όρο θεατών 45.000, τα έσοδα έχουν σπάσει το φράγμα των 100 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ το ζεύγος, σύμφωνα με πληροφορίες, εισπράττει 4 εκατ. για κάθε βραδιά του επί σκηνής.

Την ίδια ώρα, σκανδαλοθηρικά και μη έντυπα, site και blog στις ΗΠΑ επικαλούνται «καλά πληροφορημένες πηγές» και «ανθρώπους του περιβάλλοντος» της ποπ ντίβας και του μεγιστάνα της ραπ για να συνθέσουν μια περίπου δραματική εικόνα. H 33χρονη Beyonce φέρεται απηυδισμένη με τις εξωγαμιαίες σχέσεις του 45χρονου συζύγου της, τον οποίο οι κακές γλώσσες συνδέουν περιστασιακά με τις τραγουδίστριες Rihanna, Mya, Rita Ora, τη σχεδιάστρια Rachel Roy και την τηλεπερσόνα Casey Cohen. Δηλώνει ότι «δεν σκοπεύει να ζήσει με έναν άπιστο», μένει σε άλλο ξενοδοχείο και πρόσφατα εθεάθη (;) να τσεκάρει διαμέρισμα 21,5 εκατ. δολαρίων στο Chelsea της Νέας Υόρκης, όπου θεωρητικά θα μετακομίσει με τη δύο ετών κόρη τους Blue Ivy.

Παράλληλα, προσπαθεί απεγνωσμένα να κρατήσει τα προσχήματα, αναρτώντας στο Instagram χαρούμενες οικογενειακές φωτογραφίες. Το ζευγάρι, λένε, ξεκλέβει χρόνο για να βλέπει οικογενειακό σύμβουλο, οι άμεσα εμπλεκόμενοι στην τουρνέ (Live Nation, HBO, δικηγόροι) πραγματοποίησαν κατεπείγουσα σύσκεψη για να διαχειριστούν την κρίση και ζήτησαν να εκδοθεί κοινό ανακοινωθέν (!) στο οποίο, όμως, οι σταρ δεν συμφώνησαν. Την ίδια ώρα, ο Jay Z, που περιγράφεται ως «μανιακός με τον έλεγχο των καταστάσεων», προσπαθεί ήδη να αποτρέψει την αναπόφευκτη δημοσιότητα μετά το υποτιθέμενο διαζύγιο, τρέμοντας μπροστά στην ιδέα ότι η Beyonce θα καθίσει απέναντι από την Οπρα Γουίνφρι στην τηλεόραση και θα τον παρουσιάσει ως «κακό».

Οι… παρατηρητές της ενδογαμιαίας διένεξης «ψειρίζουν» μικροαλλαγές σε στίχους τραγουδιών, προσπαθούν να ερμηνεύσουν κάθε βλέμμα, άγγιγμα ή φευγαλέο φιλί των δύο σταρ επί σκηνής και επισημαίνουν ότι η Beyonce δεν φορά πια το μονόπετρο των 5 εκατομμυρίων δολαρίων, ρίχνοντας λάδι στη φωτιά. Περιέργως, κανένας δεν δείχνει να υποψιάζεται ότι όλο αυτό γίνεται για διαφημιστικούς λόγους. Η «ετυμηγορία» λέει ότι είναι τόσο άψογοι επαγγελματίες και συνειδητοποιημένοι ως προς το οικονομικό διακύβευμα του χωρισμού τους, που κάνουν το καθήκον τους: παραμένουν συνέταιροι.

Την ώρα που ο κόσμος καίγεται, όλο αυτό μοιάζει εξωφρενικά γελοίο, αλλά δεν παύει να αποτελεί περίπτωση μελέτης τού πώς λειτουργεί η «μηχανή» της διασημότητας στην εποχή μας. Ο έρωτας του Σον Κόρεϊ Κάρτερ, του άλλοτε φτωχόπαιδου από το Mπρούκλιν που από βαποράκι κρακ έγινε μέγας ράπερ-παραγωγός, με την κόρη κομμώτριας και πωλητή φωτοτυπικών από το Χιούστον, που μεγάλωσε με αρχές σε ένα αστικό σπίτι και ξεπέρασε τις ανασφάλειές της τραγουδώντας και χορεύοντας από τα εννέα της χρόνια, για να γίνει τελικά η «επίσημη αγαπημένη» ενός έθνους, ήταν ένα μοντέρνο αμερικανικό παραμύθι, σύμβολο της αγάπης που διαπερνά κοινωνικές τάξεις και ανθίσταται στην πίεση της δημοσιότητας. Οι δυο τους αλληλοσυμπληρώθηκαν με τρόπο μοναδικό: εκείνος τής εξασφάλισε απήχηση στην «πιάτσα» της ραπ, εκείνη τού άνοιξε το δρόμο προς το γυναικείο κοινό. Με μαρκετίστικους όρους, ήταν σαν «ένα συν ένα να κάνουν δέκα»: εργασιομανείς, έξυπνοι και ταλαντούχοι, έγιναν μια διαφημιστική-επενδυτική υπερδύναμη που δεν έχει προηγούμενο στο σταρ σίστεμ. H δημοσιογράφος Lacey Rose, που υπέγραφε cover story στο Forbes για τη Beyonce το 2006, θεωρεί ότι οι δυο τους συνειδητοποίησαν από νωρίς ότι το να είσαι σήμερα «πρώτη φίρμα» στη διασκέδαση προϋποθέτει να «βρίσκεσαι παντού»: δεν αρκεί να βγάζεις ένα δίσκο, να δίνεις μια συναυλία, να γυρίζεις ένα βιντεοκλίπ. Η «Queen B» υπέγραφε συμβόλαια με τη L’Oreal, τα H&M και τον αμερικανικό κολοσσό τροφίμων General Mills και πλασαριζόταν ως ΤΟ πρόσωπο του νέου φεμινισμού, εργαζόμενη καλλιτέχνης-σύντροφος-μητέρα-εκατομμυριούχος που δεν έχει ανάγκη κανέναν, την ώρα που ο Jay-Z, μέσα από τη σχέση τους, νομιμοποιούνταν να επενδύει σε εταιρεία καλλυντικών, να μεταμορφώνεται από σκληρό ράπερ σε καλοντυμένο τζέντλεμαν-επιχειρηματία που συλλέγει έργα τέχνης, να θησαυρίζει από τη μόδα, τη διαφήμιση και τη μουσική και να ενσαρκώνει το αμερικανικό όνειρο. Ο ένας ενέπνεε-παρότρυνε τον άλλο, αμφότεροι κατάφερναν να κρατούν την ιδιωτική ζωή τους προστατευμένη και ο κόσμος τούς αγκάλιαζε όλο και πιο σφιχτά – απόδειξη τα διαδοχικά εξώφυλλά τους στο Time ως «προσωπικότητες με τη μεγαλύτερη επιρροή» το 2013 και το 2014. Η δε συνολική τους «αξία» ξεπέρασε, όπως λένε, το ένα δισεκατομμύριο δολάρια.

Κι έπειτα συνέβη το μοιραίο περιστατικό του Μαΐου στο ασανσέρ του ξενοδοχείου Standard της Νέας Υόρκης, με τις κάμερες ασφαλείας να καταγράφουν την αδερφή της Beyonce, Solange, να επιτίθεται στον «άπιστο» γαμπρό της με νύχια και με δόντια. Το γυαλί ραγίζει, η αντίστροφη μέτρηση ξεκινά – παρά τις διαψεύσεις, τις κοινές εμφανίσεις και τις μελετημένες διαρροές στα social media. To 2008 o γάμος τους είχε παρουσιαστεί περίπου ως «συγχώνευση» δύο πολυεθνικών – σαν να αποφάσιζαν, αίφνης, η Apple και η Microsoft να πέσουν στο ίδιο κρεβάτι. Η κυνική προσέγγιση μπορεί να βοηθά στην αρένα των επιχειρήσεων, αλλά στη δοκιμασία ενός γάμου, όπου κανένας -όσο πλούσιος και διάσημος και αν είναι- δεν έχει «ελευθέρας», αποβαίνει οδυνηρή. Οι θεατές των συναυλιών στο Παρίσι, οι οποίοι πλήρωσαν μέχρι και 1.000 ευρώ για το VIP «πακέτο», μπορεί να γίνουν μάρτυρες μιας «ιστορικής» στιγμής για τις σόου μπίζνες: της στιγμής που το πρώτο ζευγάρι της μουσικής έπαψε να είναι ζευγάρι.