ΣΤΙΛ

Ρομποτικές κάμερες, λέιζερ και εκθαμβωτικές δημιουργίες στο Μανχάταν

exo--2
1--4
2--2
4--2
6
7
8

Αν το όνομα Charles James, δε σου φαίνεται ιδαίτερα γνωστό μην  ανησυχείς, με αφορμή το φετινό MET Gala που διοργανώνεται προς τιμήν του, σίγουρα έχεις άπλετο χρόνο μπροστά σου για να ανακαλύψεις ποιος ήταν, τι έκανε και γιατί η σιδηρά κυρία της μόδας Anna Wintour αποφάσισε φέτος να τον τιμήσει στο πιο λαμπερό event της Νέας Υόρκης. Το ολοκαίνουργιο Anna Wintour Costume Center, στρατολόγησε όλη του την τεχνολογική δεινότητα (συμπεριλαμβανομένων ρομποτικών καμερών και σχεδίων  από ακτίνες Χ), ώστε να προβάλει την αίγλη του «παλιού» σε όλο του το μεγαλείο .

Γνωστός για τα ιδιαίτερα σχέδιά του, ο Charles James συνήθιζε να συμπεριφέρεται στα ρούχα του σαν να ήταν γλυπτά. Οι δημιουργίες του χαρακτηρίζονται από μεγάλους όγκους που αγκαλιάζουν τη γυναικεία σιλουέτα ενώ δίνουν την εικόνα του άκαμπτου. Προτιμούσε τα πολυτελή υφάσματα όπως το σατέν, το βελούδο και τον ταφτά και τα συνδύαζε πάντα με extravagant κοσμήματα. Αυτά ακριβώς τα στοιχεία τον έκαναν διάσημο και χάρισαν μοναδικό χαρακτήρα στις δημιουργίες του. Έτσι, φέτος το ΜΕΤ αποσκοπεί να φέρει τη στιλιστική κληρονομιά του βρετανού couturier πίσω στο προσκήνιο. Με τίτλο “Charles James: Beyond Fashion”, η έκθεση που ανοίγει επίσημα στις 8 Μαΐου, προσφέρει μια βαθύτερη ματιά στο έργο του φημισμένου σχεδιαστή  βραδινών φορεμάτων (ball gowns), που έντυναν τις κοσμικές εμφανίσεις της υψηλής Αμερικανικής κοινωνίας στη δεκαετία των ‘30s μέχρι και τα ‘60s.

Το Costume Institute είχε τέσσερα χρόνια να εκθέσει έργα από το τις αποθήκες του αρχείου του. Τα συγκεκριμένα δε, είχαν να δουν το φως του ήλιου σχεδόν μισή δεκαετία, αφού οι εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου ήταν υπό ανακαίνιση. Όταν ο επιμελητής Harold Koda αντίκρισε αυτό το θησαυρό που μάζευε σκόνη, συνειδητοποίησε ότι τα μεγαλοπρεπή σχέδια του James είχαν τη δυνατότητα να πλαισιώσουν ένα αυτόνομο καθηλωτικό έκθεμα, αφού το (ξεχασμένο) έργο του αποτελεί ίσως το πληρέστερο σύνολο δουλειάς που έχει στην κατοχή του το  ίδιο το MET.

Συν  τοις άλλοις, όπως ανέφερε ο κ. Koda στην DailyMail, το ίδιο το show λειτουργεί και σαν «εξιλέωση» από το περσινό, πολυσυζητημένο και αμφιλεγόμενο “Punk: Chaos to Couture”. Σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι πραγματικά ευκολότερο να σκιαγραφείς αποκλειστικά έναν σχεδιαστή… έχουμε το πλεονέκτημα πως είχε ξεχαστεί για χρόνια», συμπληρώνοντας πως «δεν υπάρχει μάρκα ούτε παγκόσμια παρουσία, συνεπώς  αυτό που μπορούμε εμείς να κάνουμε, είναι να τον ξανασυστήσουμε στον κόσμο με όλη τη μεγαλοπρέπεια που του αξίζει»

Και το MET προκειμένου να επιμορφώσει αλλά και να θαμπώσει τους καλοκαιρινό του επισκέπτες, επιστράτευσε την εταιρία σχεδιασμού Diller Scofido+ Renfro, η οποία χάρη στην τεχνολογία ακτινών Χ θα ζωντανέψει 15 εικονικά φορέματα που εκτίθενται στον πρώτο όροφο, στην ειδική έκθεση του μουσείου. Τα σχέδια – τα οποία κυμαίνονται από συννεφένια πλισέ από τούλι, μέχρι  θορυβώδη  ιβουάρ από μετάξι- φέρουν ενδεικτικά ονόματα, συμπεριλαμβανομένων της Πεταλούδας του Διαμαντιού και του Κύκνου(της γνωστότερης ίσως δημιουργίας του, που αποτελούνταν από πάνω από 30 στρώματα τούλι, κατασκευασμένο με μια σύνθετη τεχνική ραπτικής γνωστή ως "tie-back bustle support" και είχε φωτογραφηθεί για την αμερικανική Vogue στις αρχές της δεκαετίας του '50) και πρόκειται να φωτίζουν, το κατά τα αλλά κατασκότεινο δωμάτιο. Όπως κάθε φόρεμα θα επιπλέει φαινομενικά στην μαύρη του πλατφόρμα, ένας ρομποτικός προβολέας θα ζουμάρει σταδιακά στα διάφορα μέρη του φορέματος, τα οποία θα αναλύονται μέσα από animated παρουσιάσεις στην οθόνη κάθε βάσης.

Η παρουσίαση αυτή δεν προσθέτει μόνο βαθύτερο νόημα στις πτυχές των ίδιων των φορεμάτων, μα ταυτόχρονα βοηθά τους επισκέπτες του μουσείου να κατανοήσουν τις επίπονες σχεδιαστικές τεχνικές που χρησιμοποιούσε ο James για να δημιουργήσει τα αριστουργήματα που έντυσαν προσωπικότητες όπως την Austin Heart και την Millicent Rogers. Ο James διασκέδαζε να παίζει με τις διαστάσεις, τις σκιές και το βάρος των έργων του, χρησιμοποιώντας το ύφασμα ως μέσο για πολύ μεγαλύτερα πειράματα.

Ευελπιστώντας να αναδείξουν στο κοινό όχι μόνο το έργο του σπουδαίου Βρετανού σχεδιαστή ως ένα ενιαίο σύνολο , αλλά και την νοημοσύνη και το σχεδιαστικό του ήθος, φαίνεται πως ο ίδιος ο James δεν θα ήθελε τίποτε λιγότερο, αφού όπως είχε αναφέρει κάποτε «τα σχέδιά μου δεν είναι πολυτέλειες. Αντιπροσωπεύουν την έρευνα της μόδας».

*Κάνε κλικ στην κεντρική φωτογραφία και δες κομμάτια της Έκθεσης του Charles James.