ΣΤΙΛ

Νιώθεις αφυδατωμένη; Δες γιατί…

Νιώθεις αφυδατωμένη; Δες γιατί…

Υπάρχουν μερικές παγίδες κρυμμένες στη καθημερινότητά μας που μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα αφυδάτωσης στον οργανισμό μας. Το σώμα μας αποτελείται από νερό κατά 60%. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου του  Connecticut, ακόμη και το 1.5% να χάσει από αυτό, το σώμα μας αρχίζει να δείχνει συμπτώματα ελαφριάς αφυδάτωσης, τα οποία κυμαίνονται από  αλλαγές στη διάθεση, χαμηλά επίπεδα ενέργειας, μέχρι και αλλαγές στη νοητική μας λειτουργία.

Υπάρχουν προφανείς λόγοι που μπορούν να προκαλέσουν την αφυδάτωση του οργανισμού μας, όπως μια ζεστή καλοκαιρινή μέρα, η έντονη σωματική άσκηση ή το να μην πίνουμε αρκετό νερό, όμως υπάρχουν και μερικοί όχι και τόσο γνωστοί λόγοι όπως οι παρακάτω:

Διαβήτης: Τα άτομα με διαβήτη είναι σε διαρκή κίνδυνο αφυδάτωσης, κι αυτό γιατί δεδομένων των συχνών επισκέψεων στο μπάνιο, σε μια προσπάθεια του οργανισμού να απαλλαγεί από την περιττή γλυκόζη, το σώμα χάνει αρκετά από τα υγρά του.

Περίοδος: Οι ορμόνες που ρυθμίζουν τα ποσοστά ενυδάτωσης του οργανισμού, βρίσκονται σε πλήρη σύγχυση κατά την εμμηνόρροια μιας γυναίκας. Μην αμελείς να πίνεις ένα ποτηράκι νερό παραπάνω κατά τη διάρκεια αυτών των ημερών.

Φάρμακα και συμπληρώματα διατροφής: Αν αυτή τη περίοδο βρίσκεσαι υπό φαρμακευτική αγωγή, έλεγξε τη συσκευασία των φαρμάκων σου για συχνές παρενέργειες. Φάρμακα, ακόμη κι αν είναι από φυτικά συστατικά (όπως τα διουρητικά που περιέχουν μαϊντανό, σπόρους σέλινου ή κάρδαμο), σίγουρα αυξάνουν την πιθανότητα αφυδάτωσης. Επίσης αν στις παρενέργειες αναγράφονται εμετός ή διάρροια, αύξησε την καθημερινή σου δόση υγρών.

Δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες: Ακριβώς επειδή οι υδατάνθρακες είναι οι αποθήκες υγρών του οργανισμού, όταν τους ελαττώνεις χάνεις μερικά κιλά, τα οποία είναι κατά βάση νερό. Μπορεί η ζυγαριά σου να πέφτει, όμως το ίδιο και το νερό στον οργανισμό σου.

Στρες: Μια διαρκής στρεσογόνα κατάσταση μπορεί να επηρεάσει τους επινεφρίδιους αδένες μας, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τα επίπεδα υγρών και ηλεκτρολυτών του οργανισμού μας, οδηγώντας σε αφυδάτωση.

Άσκηση: Η μεταεξασκητική αφυδάτωση δεν είναι πρόβλημα μόνο των αθλητών. Για την ακρίβεια, ο ιδρώτας κάθε φορά που κάνουμε κάποια σωματική άσκηση περιέχει νερό. Γι’ αυτό πρέπει να ανανεώνεις συστηματικά το νερό στον οργανισμό σου, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά από κάθε άσκηση.

Εγκυμοσύνη και Θηλασμός: Πέραν των γνωστών συμπτωμάτων (εμετοί και ναυτία) που προκαλούν την αφυδάτωση του οργανισμού μιας γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ο συνολικός όγκος του αίματος και η καρδιακή απόδοση αυξάνονται και το σώμα έχει μεγαλύτερη ανάγκη για ενυδάτωση απ’ ό,τι συνήθως. Στο θηλασμό μάλιστα, δεν χάνεις απλά νερό, αλλά μεταξύ άλλων πρωτεΐνες, ηλεκτρολύτες και ανόργανα άλατα, που μπορεί να επηρεάσει ακόμη και την παραγωγή γάλατος της μητέρας.

Ηλικία: Καθώς μεγαλώνουμε, η ικανότητα του οργανισμού να αποθήκευση νερό, καθώς και η αίσθηση της δίψας μειώνονται , κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε σταδιακή αφυδάτωση.

Υψόμετρο: Αν ταξιδεύεις σε μέρη με μεγάλο υψόμετρο, το σώμα καθώς προσπαθεί να προσαρμοστεί στην αλλαγή  του ύψους και της ποσότητας οξυγόνου στον αέρα,  αναγκάζεται να ανασαίνει περισσότερο και να ουρεί συχνότερα.

Αλκοόλ:  Το αλκοόλ δεν είναι βλαβερό μόνο σε περίπτωση υπερκατανάλωσης, αφού ακόμη και 3 ποτηράκια μπορεί να έχουν αντίκτυπο στα επίπεδα υγρών του οργανισμού σου, χωρίς καν να το καταλάβεις.

Δεν τρως αρκετά φρούτα και λαχανικά: Αν δεν λαμβάνεις τις απαραίτητες ποσότητες λαχανικών και φρούτων κι αν δεν τις αντισταθμίζεις με μεγαλύτερη κατανάλωση νερού, μπορείς εύκολα να πάθεις αφυδάτωση.