ΑΠΟΨΕΙΣ

Από το δούναι έως το λαβείν, ένα νέο ΑΕΙ δρόμος

Είναι τα περιφερειακά πανεπιστήμια οι «δυσπρόσιτες» περιοχές –κατ’ αντιστοιχία με τους δασκάλους και καθηγητές– των πανεπιστημιακών; Η θητεία των πανεπιστημιακών σε κάποιο ΑΕΙ της περιφέρειας αποτελεί το «αγροτικό» τους πριν επιστρέψουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, δηλαδή, για τα δεδομένα της μικρής μας χώρας, την Αθήνα όπου διαδραματίζονται οι πολιτικοοικονομικές εξελίξεις;

Το τελευταίο διάστημα, στο πλαίσιο του σχεδίου απορρόφησης των ΤΕΙ από πανεπιστήμια της ίδιας περιφέρειας, ιδρύονται μεμονωμένα τμήματα τα οποία δεν έχουν τεχνολογικό προσανατολισμό· δηλαδή, δεν έχουν ως βάση –όπως προβλέπει ο σχεδιασμός του υπουργείου Παιδείας– ένα τμήμα του ΤΕΙ το οποίο θα καταργηθεί.

Σε μια κορεσμένη τριτοβάθμια εκπαίδευση όπως η ελληνική, με 415 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ να έχουν εγγραφεί στο μηχανογραφικό δελτίο του 2018, για ποιο λόγο χρειάζονται επιπλέον τμήματα; Πόσο μάλλον, όταν τμήματα με ίδια αντικείμενα υπάρχουν σε διπλανό (στην κυριολεξία) ΑΕΙ; Ενδεικτικά, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών ιδρύεται Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων ενώ το ίδιο ακριβώς αντικείμενο υπάρχει στα αμιγώς οικονομικά ΑΕΙ της Αττικής, το Οικονομικό Παν. Αθηνών (πρώην ΑΣΟΕΕ) και το Παν. Πειραιώς. Στο ίδιο ίδρυμα θα δημιουργηθεί Τμήμα Κοινωνιολογίας, τη στιγμή που υπάρχει ένα ολόκληρο πανεπιστήμιο στην Αττική –το Πάντειο– για τις κοινωνικές επιστήμες. Με τα δεδομένα αυτά, ερώτημα είναι εάν το ΕΚΠΑ συμφώνησε να απορροφήσει το ΤΕΙ Χαλκίδας για να δημιουργήσει ένα «μίνι» Πολυτεχνείο, δίπλα στο ΕΜΠ!

Οι παροικούντες την ακαδημαϊκή Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι σε πολλές περιπτώσεις το αντικείμενο των νέων τμημάτων –και δη στα κεντρικά ιδρύματα– ορίζεται έτσι ώστε να ικανοποιούν και μη ακαδημαϊκά κίνητρα. Πολιτικές ή κομματικές συγγένειες, φιλίες ή ακόμη και σχέσεις αίματος ή… έρωτος κρύβονται πολλές φορές πίσω από όσους διδάσκοντες προσβλέπουν στο να πάρουν μετεγγραφή από περιφερειακό στο κεντρικό ΑΕΙ (μέσω του νεοϊδρυθέντος τμήματος). Δεν λείπουν, βέβαια, και οι μεγαλοκαθηγητές που επιθυμούν, επιτέλους, να αποκτήσουν τμήμα στο αντικείμενό τους! Συνέβη ουκ ολίγες φορές στο παρελθόν, και ο εμπειρότατος υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου το γνωρίζει. Ηλθε η ώρα να σταματήσουμε αυτό το τροπάρι.